0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

میلگرد حرارتی چیست

زمان مطالعه : 5 دقیقه
میلگرد حرارتی

به مطالعه مقاله میلگرد حرارتی خوش آمدید. شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید. 
همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش، قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

 میلگرد یکی از مصالح پرکاربرد در پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی است. جنس میلگرد از فولاد یا آهن است و دارای برجستگی‌های روی سطح خود می‌باشد که به آن‌ها آج گفته می شود. بتن هم یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی است که برای محکم کردن پی سازه از آن استفاده می شود و در ساخت ستون ساختمان و بخش هایی مانند سقف نیز از بتن استفاده می شود. بتن اگرچه بسیار محکم است اما به راحتی شکسته می شود و تحمل ضربه ها و تنش های وارد شده به سازه را ندارد. به همین خاطر سریع می شکند و ترک می خورد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاربردهای تیرآهن

 از میلگرد ها برای بالا بردن خاصیت کشسانی و استحکام بتن در ساخت و ساز استفاده می شود. آرماتوربندی یکی از راه های افزایش استحکام بتن است که در واقع با استفاده از انواع میلگرد و مقاطع فولادی در بتن باعث می شود تا استحکام آن بالا برود. پس از اینکه توضیحات مختصری درباره میلگرد ارائه کردیم، وقت آن رسیده که انواع میلگرد را به شما معرفی کنیم تا متوجه شوید که میلگرد حرارتی چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد. برای پاسخ دادن به این سوال با ما همراه باشید تا تفاوت میلگرد حرارتی با میلگرد معمولی را بررسی کنیم و کاربردهای هر یک از این نوع میلگرد ها را بهتر بشناسیم.

میلگرد حرارتی

1- تفاوت میلگرد حرارتی با میلگرد معمولی

میلگرد حرارتی که به نام آرماتور حرارتی نیز شناخته می شود. برای مقاوم سازی سازه ها به کار می رود. با استفاده از میلگرد حرارتی به راحتی می توان از انبساط و انقباض و همچنین ترک خوردگی بتن جلوگیری کرد. میلگرد های حرارتی میزان کمتری کربن دارند. وجود کربن کم در ساختار میلگرد حرارتی باعث شده تا خاصیت ترمو مکانیکی فولاد تقویت شود و در طی فرایند نورد باعث افزایش قابلیت ارتجاعی میلگرد شود؛ بنابراین میلگردهای حرارتی گزینه مناسبی برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن هستند و می‌توانند با تقویت نمودن دال بتنی، مقاومت کششی آن را افزایش دهند.

 در سقف های ساختمان هایی که از میلگرد حرارتی برای ساخت آن ها استفاده شده در صورت وقوع زلزله بتن دچار ترک خوردگی نمی شود و خاصیت یکپارچگی دیافراگم سقف از بین نمی رود. تا اینجا درباره ویژگی های میلگرد حرارتی صحبت کردیم و به نقش آن در بالا بردن استحکام بتن اشاره کردیم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  بتن ریزی چیست و چگونه انجام میشود؟ صفر تا صد مراحل

اما باید بدانید که میلگرد های معمولی نیز برای افزایش استحکام بتن مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه‌های آجدار آن ها دارای مزایای بیشتری هستند. میلگرد حرارتی به حالت عمود نسبت به یکدیگر و به صورت T شکل قرار می گیرد. این حالت باعث می شود که تغییر حرارتی بتن کمتر شود. میلگرد های معمولی به راحتی به خاطر حرارت و سرما دچار انقباض و انبساط می‌شوند و همین امر باعث می شود تا به بتن فشار بیاید و استحکام آن تضعیف شود.

اما قطر میلگردهای حرارتی با یکدیگر متفاوت است و بیشتر میلگردهای با قطر ۴ تا ۵ میلی متر برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند که مقاومت بالایی دارند. این میلگردها در فاصله های ۲۵ سانتی متر از یکدیگر قرار می گیرند و باعث افزایش استحکام بتن می شوند. در برخی از سازه ها علاوه بر میلگرد های معمولی از میلگرد های حرارتی هم استفاده می شود و میلگرد های حرارتی را به صورت شبکه ای به کار می برند که باعث بالا رفتن مقاومت سازه شود.

2- ویژگی ها و کاربرد میلگرد حرارتی

از ویژگی های میلگرد حرارتی به جلوگیری از ترک خوردگی بتن اشاره کردیم. میلگرد ها علاوه بر این می توانند در هنگام آتش سوزی از آسیب های وارده به بتن جلوگیری کنند و نقش عمده‌ای در تحمل کردن بار سازه دارند. معمولاً میلگردهای حرارتی در سقف به کار برده می‌شوند و به صورت یک شبکه مشی از چپ به راست روی سقف قرار می گیرند. این میلگردها به میلگرد افت حرارت بتن نیز شهرت دارند به همین خاطر هنگامی که از میلگرد های حرارتی برای ساخت سقف استفاده می شود، دیگر ترک های عرضی در سقف ایجاد نمی شود و سولفات و آب وارد بتن یا میلگردها نمی شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  از بین بردن زنگ زدگی زیاد +روش های خانگی و صنعتی

 در صورت نفوذ سولفات و آب به داخل بتن میلگرد ها دچار خوردگی می شوند؛ اما در صورتی که از میلگردهای حرارتی استفاده شود، به راحتی از این اتفاق جلوگیری می‌شود. این میلگردها باعث می‌شوند تا سقف به صورت یکپارچه عمل کند و از شکسته شدن و ریزش آن جلوگیری می‌کند. در بخش های پیش اشاره کردیم که کاربرد میلگرد حرارتی برای افزایش دادن استحکام سقف است و باعث می شود تا بار ساختمان توسط این میلگردها تحمل شود. از کاربردهای میلگرد حرارتی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت در برابر نیروهای وارده به ساختمان
  • افزایش دادن باربری سازه
  • جلوگیری از از هم گسیختن دیافراگم سقف
  • جلوگیری از فرو ریختن سقف به هنگام آتش سوزی یا زلزله
  • بالا بردن استحکام سازه
  • افزایش مقاومت بتن
امتیاز خود را ثبت کنید

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد