اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

قوطی آهن چیست؟انواع و کاربرد آن

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قوطی آهن

قوطی آهن چیست؟در این مقاله می خواهیم بدانیم قوطی آهن چیست و چه انواع و کاربرد هایی دارد ؟در صنعت ساختمان سازی از مصالح فراوانی استفاده می شود. یکی از مصالح مهم و ضروری در ساختمان سازی انواع مقاطع فولادی و آهنی میباشند که جزء اصلی تشکیل دهنده اسکلت ساختمان هستند. یکی دیگر از از مقاطع فولادی که در ساختمان کاربرد های زیادی دارد قوطی یا پروفیل است که در دو نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارد. قوطی آهن از لحاظ شکل ظاهری شبیه به یک جعبه توخالی و چهارگوش مربع یا مستطیل است که در اصطلاح به آن قوطی یا باکس میگویند.

قوطی  به اسم پروفیل ستونی نیز شناخته می شود.همانند سایر مقاطع انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها کاربرد های خاص خود را دارند. همچنین قوطی آهن بر اساس جنس های متفاوتی از جمله آهن ،استیل، آلومینیوم و غیره وجود دارد. اما قوطی آهنی مصرف و کاربردهای بیشتری دارد .قوطی در سایز های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود و قیمت قوطی نسبت به سایز آن متغیر است .

تغییرات قیمت آهن بر قیمت قوطی و پروفیل تاثیر گذار میباشد.شما میتوانید قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن را از بازرگانی آهن جم دریافت نمایید.در ادامه این مقاله همراه باشید تا در مورد قوطی و پروفیل اطلاعات بیشتری کسب کنید.

قوطی آهن یا باکس فلزی یک پروفیل پرکاربرد در صنعت و ساختمان سازی میباشد که از ورق های آهنی تولید می شود. سطح مقطع این قوطی ها مربع یا مستطیل است و شکل ظاهری مانند یک جعبه توخالی دارند. علت نامگذاری در زبان انگلیسی نیز به همین جهت میباشد و قوطی آهن به نام box نیز شناخته می شود.

پروفیل ها انواعی دارند که در دو نوع ساختمانی و صنعتی هستند. اما دسته بندی دیگری از پروفیل ها وجود دارد که به دو نوع بسته و باز تقسیم می شوند. قوطی آهن جزء  پروفیل های بسته به حساب می آید و به خاطر مصرف در ساختمان سازی نیز جز انواع پروفیل ساختمانی هم میباشد.  معادل قوطی در انگلیسی کلمه box steel Square tube می باشد. قوطی ها بر اساس سایز و ضخامتی که تولید می شوند دارای دسته بندی می باشند. همچنین قیمت قوطی ها بر اساس سایز آنها متفاوت است. قوطی پروفیل ها جز جدایی ناپذیر بسیاری از صنایع و ساختمان ها هستند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  اسکلت فلزی چیست؟انواع ،مزایا و معایب آن
قوطی آهن

مشخصات قوطی آهن

قوطی آهن هم مانند سایر مقاطع فولادی در ابعاد و سایزهای متفاوتی تولید می شود و بسته به کاربرد و نیازی که در ساختمان سازی وجود دارد از سایز وابعاد خاصی استفاده می‌شود. معمولاً در صنعت پروفیلی با ابعاد کمتر از ۱۰ در ۱۰ میلیمتر تولید نمی شود. حداقل ابعاد آن در همین اندازه است .حداکثر ابعاد نیز می‌تواند ۵۰۰ در ۵۰۰ میلیمتر باشد که اضلاع مربع در این سایز نیم متر هستند .علاوه بر سایز و ابعاد این جعبه توخالی فلزی یکی دیگر از مشخصه های مهم آن ضخامت قوطی پروفیل میباشد. کمترین ضخامت موجود برای قوطی ها ۰.۶ میلیمتر تا ۱.۵ میلی متر است که به پروفیل های با این ضخامت پروفیل مبلی یا قوطی سبک می گویند.

نوع دیگر قوطی آهن ،قوطی ساختمانی یا همان قوطی ستونی میباشد. این نوع قوطی معمولا بین ۲ تا ۳ میلی متر ضخامت دارد و پروفیل هایی که ضخامت شان از ۴ میلیمتر بیشتر است جز پروفیل های صنعتی می باشند.

انواع قوطی آهن

پروفیل و قوطی آهن دسته بندی های زیادی دارند .از لحاظ وزنی به دو نوع پروفیل سبک و پروفیل سنگین تقسیم می شوند. وزن قوطی در هر سایز متفاوت است.از لحاظ کاربرد ها به دو نوع صنعتی و ساختمانی تقسیم می شوند و از لحاظ باز و بسته بودن نیز دسته بندی دارند . عمدتاً به پروفیل های بسته که شبیه جعبه های چهارگوش هستند و مقطعی تو خالی می باشند قوطی گفته می شود. پس انواع قوطی آهن جزو پروفیل های بسته هستند. قوطی آهن هم در صنعت و هم در ساختمان سازی کاربرد دارد. در ادامه انواع قوطی آهن را نام می بریم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع میلگرد

قوطی صنعتی

قوطی صنعتی نوعی از قوطی آهن می باشد و همان پروفیل سنگین است. این نوع قوطی در سازه های فلزی بزرگ ،پل ها و تابلوهای تبلیغاتی و صنایع نظامی کاربرد های متفاوتی دارد، ساختمان هایی که در کارخانه ها تولید می شوند در قسمت های مختلف به ستون و باکس های فلزی نیازمند هستند. در چنین مواردی از قوطی صنعتی استفاده می شود. همچنین قوطی صنعتی در ساخت خرپا های عظیم هم کاربرد دارد، در ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی از این نوع قوطی بهره می گیرند .

بارزترین مشخصه پروفیل های صنعتی ابعاد بزرگ و استحکام بالای این محصولات فولادی میباشد .قوطی صنعتی در تحمل انواع آسیب و ضربات احتمالی مقاومت خوبی داشته و توان باربری و استحکام کششی بسیار زیادی هم دارد. شما می توانید قیمت قوطی صنعتی را از آهن جم دریافت نموده و در صورت تمایل به خرید تماس بگیرید.

قوطی صنعتی

قوطی مبلی

قوطی مبلی یکی دیگر از انواع قوطی آهن می باشد که به آن پروفیل سبک گفته می شود. قوطی مبلی از ورق سرد و یا ورق روغنی با ضخامت ۰.۶ میلی متر تا ۱.۵ میلی متر تولید می شود. این دسته از پروفیل به دلیل داشتن خصوصیات متنوع و عالی استفاده گسترده ای در ساخت مبلمان، دوچرخه، لوازم خانگی ،اگزوز ،کانکس و غیره دارد .قیمت پروفیل سبک نیز بر حسب وزن آن می باشد. پروفیل سبک مبلی می تواند سطح مقطع سه گوش و چهارگوش دایره ای و یا ترکیبی داشته باشد. رایج ترین نوع قوطی های مبلی ،قوطی با سطح مقطع مربع و قوطی سبک با سطح مقطع مستطیلی شکل می باشد که در بین مشتریان و مصرف کنندگان محبوبیت خاصی دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت نبشی و سپری چیست؟
قوطی گالوانیزه

از دیگر انواع قوطی آهن، قوطی گالوانیزه می باشد. که برای تولید این نوع قوطی به جای استفاده از ورق های سیاه معمولی از ورق های گالوانیزه شده استفاده میشود و قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت این محصول اثرگذار است . این نوع قوطی برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی و خوردگی یک پوشش گالوانیزه دارد و به خاطر این کارایی نسبت به انواع قوطی و پروفیل مصرف بیشتری دارد. پروفیل گالوانیزه در صنایع کشاورزی و گلخانه ها کاربرد بسیاری دارد.

قوطی گالوانیزه در اشکال گوناگونی نظیر پروفیل U شکل گالوانیزه، پروفیل H گالوانیزه ،پروفیل نیم دایره و غیره ساخته می شود. ورق هایی که این پروفیل از آنها تولید میشود طی یک فرایند تخصصی به نام گالوانیزاسیون تبدیل به ورق گالوانیزه می شوند. در این فرآیند یک لایه فلز روی بر سطح ورق های فولادی قرار می گیرد تا مقاومت شان در برابر زنگ زدگی افزایش یابد. انواع ورق گالوانیزه در شکل های متفاوتی نیز موجودند مثل شکل های ساده، کرکره، شادولاین،ذوزنقه ،سفال و غیره که قوطی گالوانیزه از ورق های ساده تولید می شود.

قوطی ستونی

حتماً نام قوطی ستونی را شنیده اید. زیرا یکی از قوطی های پرکاربرد است که در ساختمان سازی مصرف بسیار زیادی دارد. این نوع از قوطی در ساخت سوله، در کارگاه ها، انبارها و ستون های ساختمان کاربرد های متفاوتی دارند.  قوطی های ستونی به دو دسته ستونی ساختمانی و ستونی صنعتی تقسیم می شوند. همان طور که از نام این قوطی مشخص است بیشترین کاربرد آن برای استفاده به عنوان ستون فلزی در مکان های مختلف می باشد.

مقاله از آهن جم _www.ahanjam.com

سوالات متداول

قوطی آهن در انواع قوطی صنعتی،قوطی ستونی،قوطی مبلی و قوطی گالوانیزه موجود میباشد.

قوطی آهن از کمترین ضخامت 0.6 میلی متر تا بالای 4 میلی متر تولید میشود.

انواع قوطی آهن در همه سایز ها عرضه میگردد.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد