اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

پیش بینی وضعیت تورم در سال 1402 توسط برخی از اقتصاددانان

زمان مطالعه : 5 دقیقه
وضعیت تورم در سال 1402

وضعیت تورم در سال 1402 چگونه خواهد بود؟ نرخ تورم یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در بازار آهن آلات می باشد. پیش بینی قیمت آهن آلات با توجه به نرخ تورم یکی از دقیق ترین پیش بینی ها در بازار می باشد. زیرا نرخ تورم بر تمامی محصولات تاثیر گذار میباشد. در سال ۱۴۰۱ نرخ تورم در محدوده سالانه ۵۰ درصد و ماهانه حدود ۳ درصد بود که در پایان سال مشاهده کردیم قیمت آهن آلات و سایر محصولات فولادی با جهش یکباره متناسب با نرخ تورم رشد کردند.

تاثیر نرخ تورم بر قیمت محصولات به دو صورت منتقل می‌شود. در حالت اول قیمت محصولات فولادی با شیب ملایم متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا میکند .در حالت دوم که در سال ۱۴۰۱ هم مشاهده شده قیمت محصولات فولادی در بازه زمانی طولانی بدون تغییرات چشمگیر است . اما به یکباره متناسب با نرخ تورم جهش قیمتی خواهد داشت .حال در ادامه این مقاله بررسی کرده‌ایم که وضعیت تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

اقتصاددانان نظر قاطع شان عدم کاهش تورم می باشد و این هشداری است برای دولت جهت اصلاح رویکردها و سیاست‌های خود.

طی پرسش از ۵۰ اقتصاددان فعال در حوزه پژوهش های اقتصادی ایران برآوردی از چشم انداز تورمی در سال ۱۴۰۲ به دست آمده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت نسبت به کاهش تورم خوش بین نیستند و بیشتر معتقدند که تورم در سال ۱۴۰۲ یا به اندازه سال قبل خواهد بود یا حتی از آن فراتر می رود. تورم نقطه به نقطه در اسفند سال ۱۴۰۱ رکورد تاریخی خود را شکسته است و به عدد ۶۴ درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که تهدیدات تورمی همچنان ادامه دارد و در حال حاضر نشانه ای از کاهش تورم دیده نمی شود.دولت در صورتی که رویکرد فعلی و مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تغییر پیدا نکند قادر به مهار تورم نخواهد بود و برای رسیدن به نتیجه مهار تورم یا کاهش آن نیاز به اصلاحات جدید در سیاست گذاری ها می باشد .در غیر اینصورت طوفان تورم با شدت بیشتری در راه است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد خرک چیست؟کاربرد و نکات مهم استفاده از آن
پیش بینی وضعیت تورم

اقتصاددانان طی این نظرسنجی چندین احتمال را نسبت به وضعیت تورم در سال ۱۴۰۲ بیان کرده‌اند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

نظریه اول

بیشترین رای اقتصاددانان نسبت به وضعیت تورم در سال 1402 به احتمال و نظریه اول بوده است .طی این نظریه وضعیت تورمی سال قبل ادامه پیدا می کند و امکان افزایش نرخ تورم نیز وجود دارد. ۵۶ درصد از اقتصاددانان نظر دارند که فشار ها در بازار ارز ادامه خواهد یافت و انتظارات تورمی به رویه فعلی ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه تورم مشابه سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرده و در محدوده ۴۵ تا ۵۵ درصد تثبیت می شود .لازم به ذکر است که در زمان نظرسنجی آخرین تورم اعلامی ۵۴ درصد بوده است. در نتیجه پس از دومین رشد ماهانه بزرگ تورم در اسفند که در حدود ۷ درصد بود برای برگشتن تورم محدوده ۴۵ تا ۵۵ درصد باید کمی تورم کم شود.در این صورت در بازار آهن آلات باز هم افزایش قیمت اتفاق می افتد.

نظریه دوم

۳۳ درصد از اقتصاددانان به این گزینه رای دادند که مشکلات مربوط به کسری بودجه ، بحران های دوقلوی ارزی و بانکی و همچنین انتظارات تورمی بالا میانگین تورم را از سطح فعلی بالاتر میبرد و در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم در محدوده بالاتر از ۵۵ درصد مشاهده خواهد شد. با توجه به اینکه تورم در اسفند ۱۴۰۱ ۶۴ درصد گزارش شده است شاید ادامه روند موجود در وضعیت اقتصادی تورم را به این نقطه نیز برساند.در این صورت قیمت محصولات فولادی همچون قیمت تیرآهن امروز تا پایان سال ۱۴۰۲ افزایش چشمگیری خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت نبشی و سپری چیست؟

نظریه سوم

9 درصد اقتصاددانان نیز معتقدند که در شرایط فعلی ،دولت سیاست‌های ضد تورمی و موفقی در زمینه کنترل کسری بودجه ،نقدینگی و پایه پولی و نرخ های سود را در پیش خواهد گرفت .و در نتیجه نرخ تورم روند نزولی پیدا خواهد کرد و از ارقام بالای ۵۰ درصد فعلی به ارقامی در محدوده ۲۵ تا ۳۵ درصد میرسد. چند ماه اخیر سیاست هایی نظیر جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی و همچنین افزایش نرخ سود برای مهار تورم به کار گرفته شده‌اند.

نظریه چهارم

۲ درصد از اقتصاددانان نیز معتقدند که وضعیت تورم در سال 1402 مهار می شود.این دسته از رأی‌دهندگان معتقدند که توافق حاصل می شود و در نتیجه نرخ تورم کاهش می یابد. گزینه انتخابی این است که تحت تاثیر توافقات بین‌المللی یا هر نوع اصلاح ساختاری دیگر انتظارات تورمی افت پیدا کرده و با افزایش دسترسی به ارز، تورم روند نزولی به خود گرفته و به ارقام زیر ۲۰ درصد می‌رسد .اگر چه برخی از اقتصاددانان احتمال توافق را بالا می دانستند این گزینه را انتخاب نکردند چرا که معتقدند حتی با توافق نیز انباشت مشکلات اقتصادی اجازه کاهش تورم به این محدوده را نمی دهد.

سخن پایانی

نرخ تورم به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد .در سال‌های اخیر نرخ تورم تحت تاثیر تحریم کشورهای خارجی و همچنین برخی از سیاست های اقتصادی و موقعیت سیاسی ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. با افزایش نرخ تورم قیمت تمامی محصولات در همه زمینه ها افزایش پیدا می کند. بازار آهن نیز از این قاعده مستثنا نیست و در سالهای اخیر قیمت تمامی محصولات از جمله قیمت میلگرد متناسب با نرخ تورم رشد داشتند .با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور و انباشت مشکلات اقتصادی به نظر نمی رسد که حتی با حصول توافق و تغییر رویکردها و سیاست‌های کلی نرخ تورم اصلاح چشمگیری داشته باشد و فقط امید می‌رود که کاهش جزئی داشته یا ثابت بماند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  ستون فلزی چیست؟ آشنایی با انواع و کاربردهای آن

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد