0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

سقف کناف چیست؟ مزایا و معایب آن

زمان مطالعه : 13 دقیقه
سقف کناف _آهن جم

سقف کناف چیست؟ حتماً تا به حال نام سقف کناف را شنیده اید. سقف کناف از انواع سقف های کاذب می باشد که امروزه بسیار در طراحی و دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی رایج شده است و تعداد علاقمندان آن هر روز بیشتر می شود. سقف کناف نوعی پوشش گچی می باشد که برای دکوراسیون داخلی و پوشش سقف ها در طرح های متفاوت استفاده می شود. با استفاده از کناف می توان یک سقف زیبا داشت که هم به زیبایی منزل می افزاید و هم اینکه می‌تواند نقطه جذابی برای میهمانان باشد.

از سقف کناف برای طراحی و دکوراسیون داخلی خانه های نوساز و همچنین برای بازسازی سقف خانه های کارکرده استفاده میشود. از کناف برای دکوراسیون داخلی بسیاری نقاط دیگر در خانه ها و حتی دفاتر اداری استفاده می شود .بسیاری از طراحی های زیبا بر روی دیوار ها طراحی دیوار تلویزیون و سقف ها با کناف انجام میشود. در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا با سقف کناف و سایر موارد مربوط به آن آشنا شویم.

کناف یک سازه یا ورق های بزرگ گچی از پیش ساخته می باشد که در کارخانه ها به صورت خشک تولید و وارد بازار می شود.کناف نزدیک به ۸۰ سال است که توسط یک خانواده آلمانی به نام کارل کناف شناخته و به وجود آمده است. نام این سازه برگرفته از نام سازنده آن می باشد.

این پوشش زیبا باعث طراحی های نوین در صنعت ساختمان سازی شده است. کناف نسبت به دیگر مصالح ساختمانی سنتی مزیت های بسیاری دارد. به همین علت امروزه یکی از مهمترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی می باشد. کناف در نقاط مختلف ساختمان ها از جمله سقف ها و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت آهن و قیمت میلگرد لحظه ای را از بازرگانی آهن جم استعلام بگیرید.

مدل کناف سقف پذیرایی ساده و شیک

بیشترین کاربرد کناف سقف برای زیبا سازی سقف منازل میباشد.سقف تمام قسمت های خانه از جمله آشپزخانه ، پذیرایی ، اتاق خواب ،حمام و دستشویی و…را میتوان با اجرای کناف سقف زیبا تر کرد. معمولا اجرای کناف سقف در پذیرایی رایج تر است و میتوان گفت که دیزاین و دکوراسیون سقف پذیرایی به یکی از کارهای مهم و حذف نشدنی در پروسه ساختمان سازی تبدیل شده است.

در برخی از موارد مالک ساختمان برای کم کردن هزینه ها از اجرای کناف در دیگر قسمت ها چشم پوشی میکند و فقط کناف سقف پذیرایی را اجرا میکند.به همین دلیل افراد بسیاری همیشه به دنبال مشاهده طرح های کنف سقف پذیرایی هستند تا مدل کناف سقف پذیرایی ساده و شیکی را در منزل خود اجرا کنند.در ادامه طرح های زیادی از کناف سقف پذیرایی درج شده است.

کناف سقف آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پر رفت آمد ترین نقاط خانه است که ساکنین یک خانه و حتی مهمان ها در آن رفت آمد دارند. آشپزخانه محیطی متصل به پذیرایی است که کاملا برای افراد حاضر در خانه قابل مشاهده است.به همین دلیل برای داشتن یک دکوراسیون داخلی زیبا و چشم نواز لازم است که حتما کابینت آشپزخانه ،وسایل آن و طرح کناف سقف آشپزخانه با سبک دکوراسیون کل منزل هماهنگ باشد.

بهتر است برای سقف آشپزخانه از کناف های ساده استفاده شود و در صورتی که میز غذا خوری در آن قرار میگیرد نور پردازی لازم در طرح کناف گنجانده شود.جنس کناف آشپزخانه هم بهتر است ضد رطوبت و ضد آتش باشد و زیرا محیط آشپزخانه مرطوب و گرم است.در ادامه چندین طرح کناف سقف آشپزخانه را مشاهده خواهید کرد.

مواد تشکیل دهنده کناف چیست؟

 ورق های کناف از صفحات فیبری بسیار نازک و گچ ساخته شده اند .کناف عمدتاً از گچ تشکیل شده و ساختار گچی دارد .مواد تشکیل دهنده کناف صفحات گچی هستند که ضخامت های متفاوتی دارند. در واقع ورق های کناف یک هسته گچی دارند و روی آنها یا لبه آنها روکش کاغذ قرار می گیرد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاربرد ناودانی در ساختمان سازی

کناف گچی ساده ترین نوع است .کناف با ویژگی های ضد رطوبت ،ضد حریق و ضد پوسیدگی نیز تولید می شود. که مواد تشکیل دهنده آن از کناف ساده گچی کمی متفاوت تر است .

معمولاً از ورق های ساده گچی برای اکثر سقف کاذب های کناف استفاده می شود. اما در صورتی که محل اجرای سقف کناف استخر یا مکانهای مرطوب باشد بهتر است از کناف هایی که لایه پی وی سی و روکش دارند استفاده شود.

سقف کناف _آهن جم

سقف کناف چیست ؟

سقف کناف نوعی سقف کاذب است که با ورق ها و صفحات کناف ساخته می شود .عمده کاربرد این سقف برای دکوراسیون داخلی خانه ها می باشد.

اجرا و ساخت سقف کناف زمان کمی نیاز دارد. علاوه برآن زیبایی به محیط می بخشد و از لحاظ هزینه جزء سقف های کاذب مقرون به صرفه است. به همین دلیل سقف کناف جزء رایج ترین سقف های کاذب شده است .جنس اصلی سقف کناف از گچ می باشد .برای نصب سقف کناف  زیر سازی آن انجام شود .

انواع کناف سقف چیست؟

کناف سقف صفحات گچی کناف هستند که هسته و مواد تشکیل دهنده اصلی آنها گچ می باشد .کناف سقف ها با توجه به مواد تشکیل دهنده ویژگی های خاصی دارند و هر نوع برای استفاده در محلی خاص مناسب است .

انواع سقف کناف با توجه به مواد تشکیل دهنده و ویژگی ها کناف ساده (RG) ،  کناف مقاوم در برابر آتش (FR)  ،کناف مقاوم به رطوبت (MR) و کناف مقاوم به رطوبت و آتش (ّFM) می باشد که در ادامه توضیح هر کدام ذکر شده است .

  • کناف ساده (RG) :  این کناف صفحات گچی ساده است که لبه های آنها با کاغذ و مقوای مخصوص پوشانده شده است .پرمصرف ترین و به صرفه ترین نوع کناف ،کناف ساده گچی است .
  • کناف مقاوم به رطوبت (MR) : این صفحات گچی کناف، روکش دار هستند و روکش آنها مقاوم به رطوبت است .این نوع کناف برای محیط های مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی ،آشپزخانه ،استخر ها و سایر فضاهای مرطوب مناسب است .
  • کناف مقاوم به آتش : کناف مقاوم به آتش در مواد تشکیل دهنده خود الیاف فایبر گلاس دارد .این صفحات برای پوشش ستون و تیر و محل هایی مثل موتور خانه که احتمال حریق وجود دارد مناسب است .
  • کناف مقاوم به رطوبت و آتش : این نوع کناف در مواد تشکیل دهنده خود الیاف فایبر گلاس و ضد رطوبت دارد. کناف fm  جزء گرانترین نوع کناف است و هم ضد رطوبت و هم مقاوم در برابر آتش است .
کناف سقف -آهن جم

مزایای سقف کناف

سقف کناف در مقایسه با دیگر سقف های کاذب دارای مزیت های بسیاری می باشد. از این رو توانسته کاربردهای بسیار زیادی را به خود اختصاص دهد. به طوری که در اکثر خانه های ایرانی دیوار یا سقف کناف وجود دارد. در ادامه برخی از مزیت های سقف کناف را نام برده ایم.

  • سقف کناف وزن سبکی دارد .این موضوع باعث می‌شود تا ساختمان و سقف بار سنگی را تحمل نکند و همچنین هزینه حمل کمتر باشد.
  • سقف کناف به راحتی قابل برداشت و در صورت نیاز تعمیر میباشد. این سقف ها یک پنل پشتی دارند که با دسترسی به آن میتوانید تعمیرات را شروع کنید.
  • اجرا و نصب سقف کناف بسیار ساده و با سرعت بالا می باشد.
  • این سقف ها به طور طبیعی زیبایی مناسبی دارند. اما در صورت طراحی امکان نصب چراغ های تزئینی به صورت توکار یا روکار در کناف ها وجود دارد .
  • سقف های کناف دارای پوشش ضد آب و ضد حریق می باشند.
  • سقف های کناف عایق صدا و حرارت هستند.
  • سقف کناف قابلیت رنگ پذیری خوبی دارد و شما می توانید طبق رنگ بندی دکوراسیون داخلی خود سقف و دیوارهای کناف را رنگ آمیزی کنید.
  • سقف کناف نسبت به سایر سقف های کاذب مقرون به صرفه تر می باشد.
  • سقف کناف دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. به همین دلیل شما میتوانید هر طرح دلخواه را برای سقف دیوار و سایر بخشهای یک محیط اجرا نمایید .
  • ورق های کناف قابلیت ترکیب شدن با روکش و متریال های دیگر برای ایجاد خاصیت ضد رطوبت، ضد حریق و آکوستیک را دارند.
  • در سقف های کناف امکان دسترسی به تاسیسات پشت کناف وجود دارد.
  • به دلیل اینکه فضایی مابین دیوارها و سقف ها و ورق های کناف وجود دارد.
پیشنهاد مطالعه ⋙  پیش بینی قیمت تیرآهن و میلگرد

معایب سقف کناف چیست؟

بدون شک هر محصولی در کنار مزیت ها یک سری از معایب را دارد و سقف کناف نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. البته سقف کناف مزایای بسیار بیشتری نسبت به معایب دارد و همین موضوع باعث شده است تا بسیار مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه برخی از معایب سقف کناف را ذکر کرده ایم .

  • سقف کناف به علت این که از جنس گچ می باشد و همچنین خشک است در برابر ضربه مقاومت ندارد و دچار شکستگی می شود .
  • سقف کناف اگر به صورت غیر اصولی نصب شود مشکلات و خسارت های زیادی را به همراه خواهد داشت که از جمله آن سقوط پنل های کناف می باشد .
  • اگر در هنگام ساخت سقف کناف استانداردهای لازم به کار گرفته نشود زیبایی سقف را نخواهیم داشت و عملا جنبه زیبایی که مهمترین علت استفاده از کناف میباشد از بین می رود .
  • در صورتی که در ساخت سقف کناف از مواد بی کیفیت استفاده شود با گذر زمان شاهد ترک خوردگی هایی در سقف خواهیم بود .
  • هنگام نصب کناف گرد و خاک زیادی در تمام نقاط خانه پخش میشود و باید بعد از پایان نصب تمام نقاط خانه تمیز گردد.
اجرای سقف کناف _آهن جم

قیمت کناف سقف

هزینه اجرای کناف سقف با توجه به نوع متریال، متراژ سقف و میزان پیچیدگی طرح ها متفاوت است. اولین قدم در اجرای کناف خرید کناف متناسب با نیاز مشتری میباشد. هر نوع کناف هم با توجه به اینکه ضد رطوبت ، ضد آتش یا معمولی باشد قیمت متفاوتی دارد.علاوه بر این کناف ها از لحاظ کیفی نیز متفاوت هستند و در قیمت های متفاوتی عرضه می‌شوند.

تبعا محصولات کم کیفیت قیمت کمتری دارند و دوام و زیبایی آنها نیز کمتر است. توصیه میشود در اجرای کناف حتما جنس مرغوب و کیفیت بالا استفاده کنید، زیرا نصب ،رنگ کاری و تعمیرات کناف گرد و غبار زیادی به همراه دارد.

از دیگر عواملی که در هزینه کناف کاری تاثیر دارد دستمزد کناف کار میباشد.دستمزد هر کناف کاری با توجه به میزان مهارت آن ،سابقه کار و کیفیت کار و عرف دستمزد در هر شهر و منطقه ای متفاوت است.البته به طور کل دستمزد کناف کاری باید در محدوده مشخصی باشد و تفاوت قیمت دستمزد کناف کاران خیلی زیاد نیست.

اجرای کناف توسط فرد با مهارت اهمیت زیادی دارد زیرا زیبایی کناف با اجرای تمیز و ظرافت بدست می آید. رنگ مورد استفاده هم در قیمت کناف کاری موثر است زیرا رنگ ها در برند ها ، کیفیت و قیمت متفاوت وجود دارند.

از دیگر موارد مهم در کناف کاری زیر سازی آن میباشد. زیر سازی کناف هم بخشی از هزینه ها را به خود اختصاص می‌دهد.معمولا زیرسازی کناف با نبشی آهن انجام میشود .انواع نبشی در تمامی سایز ها و ضخامت ها با قیمت ویژه در بازرگانی آهن جم به فروش میرسد.

طرح کناف سقف

کاربرد کناف در ساختمان سازی

از اصلی ترین کاربرد های سقف کناف در ساختمان سازی طراحی و تزیین خانه ها می باشد. ساخت سقف های کاذب تزئینی برای ساختمان ها با استفاده از کناف انجام می شود .امروزه اکثر خانه های نوساز با کناف دکور شدند. از سقف پذیرایی و آشپزخانه گرفته تا سقف اتاق ها ،راهروها، دیوارهای جدا کننده ، دیوار تلویزیون و غیره همگی با کناف تزیین شده اند .

از دیوار پیش ساخته کناف برای جداسازی فضاها استفاده میشود.معمولاً برای جداسازی بخش های مختلف یک ساختمان از دیوارهای کناف استفاده می شود. همچنین از سقف کناف برای ساخت سقف های یکپارچه برای محیط های بزرگ آموزشی ، اداری و غیره استفاده می شود.به گفته سایت آراد :

دیوار گچ برگ یا پارتیشن بندی یکی از گزینه های ساخت برای افرادی است که به دنبال استفاده بهتر از فضای کاری ویا منزل خود هستند، این نوع دیوار مزایای زیادی نسبت به دیوارهای ویا آجر وتیغه کشی دارند و می‌توانند برای بسیاری از پروژه ها وساختمان ها مانند مدارس، منازل، ادارات، بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

پیشنهاد مشاهده : قیمت تیرآهن روز

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد سنجاقی چیست؟انواع و کاربردهای آن

نحوه اجرای کناف روی سقف

معمولا علت استفاده از کناف برای سقف و دیوار ها ایجاد پوشش زیبا با طرح نورد نظر کارفرما میباشد. اما زیبایی کناف به اجرای تمیز و حرفه ای آن بستگی دارد. به همین‌ دلیل اجرای کناف باید طبق اصول و توسط فرد حرفه ای انجام شود. در ادامه مراحل اجرای کناف روی سقف را به اختصار نام برده ایم .

  1. برای اجرای سقف کناف ابتدا باید طرح کناف ایجاد شود و توسط کارفرما تایید گردد و تمام نقاط طراحی مورد بررسی قرار گیرد.
  2. در مرحله بعد باید پنل های گچی موردنظر و مصالح لازم جهت نصب کناف ها در محل کار فراهم گردد.
  3. برای نصب کردن کناف ابتدا شبکه فلزی به سقف اصلی متصل میشود.
  4. سپس پنل های گچی را به زیر سازهای فلزی طبق طراحی سقف متصل می کنند .
  5. پس از اینکه طراحی کناف در سقف به صورت کامل انجام شد تمامی درز ها بتونه شده و سطحی صاف
  6. ایجاد می شود.
    در نهایت یک لایه ماستیک باید بر روی کار زده شود تا سطح یکنواختی برای زیرسازی رنگ ایجاد گردد .
  7. در مرحله بعد رنگ کاری و گچ بری کناف ها طبق طراحی و نظر کارفرما انجام می شود.
  8. در صورتی که نورپردازی های مخفی توکار یا روکار هم در طراحی وجود داشته باشد باید سیم کشی و تاسیسات آن قبل از رنگ کاری و انجام مراحل نهایی اجرا گردد.
علت صدا دادن سقف کناف

صدای سقف کناف

تا به حال شده که در خانه یا محل کار صدای تق بلندی شنیده اید که کاملاً مشخص است صدا از سقف و خود ساختمان است .بسیاری افراد فکر می کنند صدا مختص به سقف کاذب یا کناف است .به طور کلی تمام صداهای که از خود سازه منتشر می شود به علت انقباض و انبساط در اعضای سازه است .علت صدا دادن سقف کناف هم می تواند انقباض و انبساط در اجزای آن یا قطعات زیر سازی آن باشد .

فاصله سقف کناف با سقف اصلی

سقف کناف نوع سقف کاذب است که با فاصله با سقف اصلی نصب می شود .نصب سقف کناف نیاز به زیر سازی دارد که زیر سازی فاصله ای را با سقف ایجاد می کند. هرچه فاصله سقف و کناف کمتر باشد بهتر است. زیرا فاصله زیاد سقف کناف با سقف اصلی موجب کوتاه شدن سقف خانه می شود. حداقل فاصله سقف کناف از سقف اصلی حدود 15 سانتی متر و حداکثر آن تا 30 سانتی متر مناسب است .

سخن پایانی

در این مقاله در مورد سقف کناف ، معایاب و مزایای آن صحبت کردیم .سقف کناف امروزه بسیار در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها مورد توجه قرار گرفته است .از سقف کناف برای تزئین دیوارها سقف ها و همچنین بازسازی خانه های قدیمی استفاده میشود.

کناف پنل های گچی پیش ساخته هستند که با استفاده از مصالح لازم به دیوارهای اصلی و سقف اصلی متصل می شوند .امیدوارم که تا پایان این مقاله با سقف کناف و معایب و مزایای آن آشنا شده باشید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

1- جنس کناف از چیست؟

کناف ورقه یا صفحه های گچی نازک هستند.کناف پیش ساخته است و در کارخانه به صورت خشک تولید میشود.

2- کناف سقف چه انواعی دارد؟

کناف ها همگی از گچ تشکیل شده و با اضافه شدن موادی به ترکیب آنها مثل مواد ضد رطوبت و الیاف نسوز به انواع ساده،مقاوم به رطوبت و مقاوم به آتش تبدیل می‌شوند.

3-کاربرد کناف چیست؟

عمده کاربرد کناف برای اجرای دکوراسیون داخلی است.از کناف بیشتر برای زیبا سازی سقف ،دیوار ها و یا جداسازی فضاها استفاده میشود.

4- مزایای سقف کناف چیست؟

سقف کاذب کناف وزن سبکی دارد،قابل برداشته شدن و تعمیر است،اجرا و نصب آسانی دارد و نسبت به دیگر سقف های کاذب مقرون به صرفه است.

5/5 - (17 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

نظرات ارسال شده

  1. مرتضی اسدی

    1402/12/15

    سلام وقت بخیر،توضیحات عالی بود کاملا با مزایا و معایب کناف آشنا شدم . این مورد خیلی تو انتخاب کناف کمک میکنه ،حالا میخاستم بی زحمت قیمت کناف رو هم بزارید و اینکه شما خودتون کناف دارید؟

    • آهن جم

      1402/12/15

      سلام وقت شما هم بخیر
      خوشحالیم که مطالب مفید بوده .ما وبسایت عرضه کننده انواع آهن آلات هستیم.میلگرد تیرآهن ،نبشی و ناودانی ،انواع ورق ،خاموت و… عرضه میکنیم.برای حوزه کناف هم انواع نبشی برای زیر سازی کناف، رابیتس و سایز تجهیزات آهنی لازم را عرضه میکنیم.پاسخگوی دیگر نظرات و سوالات شما هستیم.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد