اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

افزایش عرضه فولاد پس از رفع قطعی گاز

زمان مطالعه : 4 دقیقه
افزایش عرضه فولاد

افزایش عرضه فولاد با رفع محدودیت های انرژی برای واحد های تولیدی فولاد باعث کاهش قیمت آهن آلات شده است. یکی از چالش های بزرگی که هر سال کشور ما با آن مواجه میباشد محدودیت مصرف انرژی و قطعی انرژی هایی همچون گاز و برق می باشد. در زمستان سال پیش با بحران گازی در کل کشور درگیر بودیم.

قطعی گاز و محدودیت مصرف انرژی یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی فولاد در سال ۱۴۰۱ بود .در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ بازار فولاد و قیمت آهن آلات افزایش بی سابقه ای را تجربه کرد که تا حد زیادی علت آن کمبود گاز و تاثیر آن بر تولید کارخانه‌های فولادی بود .با قطعی گاز تولید و عرضه محصولات فولادی در بازار کاهش پیدا کرد که این موضوع رکورد شکنی قیمت آهن آلات را به دنبال داشت.

در حال حاضر با پایان فصل سرما و رفع محدودیت های انرژی برای واحدهای تولیدی شاهد هستیم که میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا افزایش داشته است. همچنین به دلیل کنترل نرخ ارز و اخذ برخی از سیاست ها در عرضه و قیمت گذاری محصولات فولادی و افزایش عرضه فولاد ریزش قیمت آهن آلات مشاهده می شود. تا حدی که قیمت محصولات فولادی از سقف قبلی خود در سال پیش تا امروز حدود ۳۰ درصد ریزش قیمت داشته است .این ریزش قیمت منجر به ضرر زیادی برای واحدهای تولیدی میشود.

 در سه سال گذشته با تغییرات فصلی شاهد قطعی انرژی برای واحدهای تولیدی بوده ایم .به این صورت که این بحران ها به صورت قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان نمایان می شوند .در حال حاضر نیز پیش بینی می‌شود که با فرا رسیدن تابستان و افزایش مصرف برق محدودیت هایی برای کارخانه های تولید کننده فولاد ایجاد شود و به دنبال آن کمبود عرضه محصولات فولادی و افزایش قیمت آن ها در بازار اتفاق بیفتد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  عرضه میلگرد در بورس کالا

یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد در زمینه قطعی گاز و اثرات آن بر بازار آهن و فولاد داخلی اظهار کرد که :قطعی گاز و کمبود انرژی در صنایع فولادی چالشی است که به کمبود عرضه محصول در بازار و محقق نشدن چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ منجر شده است. به گفته این عضو انجمن : دولت باید به جای قطعی گاز صنایع تولیدی مصرف گاز خانگی را کنترل نماید و الگوی مصرف را اصلاح کند.

وی درباره تبعات قطعی گاز در ماه های اخیر افزود :در چند ماه گذشته قطعی گاز به کاهش عرضه محصولات فولادی در بازار آزاد و بورس منجر شده است که حاصل آن افزایش قیمت محصولات فولادی همچون نرخ شمش و انواع ورق سرد و گرم شده است .همچنین به این موضوع اشاره شده که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نتیجه خسارت ناشی از قطعی گاز است که در این ایام صنعت فولاد را تحت تاثیر قرار داده است.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: در چنین شرایطی قیمت محصولات فولادی افزایش خواهد یافت و خریداران ناچار هستند محصول مورد نیاز خود را با افزایش حدود ۵۰ درصدی تهیه کنند. همچنین بیان نمود که امید است با حذف قیمت‌گذاری دستوری بهبودی در زمینه ی بازار فولاد حاصل شود و فولاد سازان سودآوری بیشتری داشته باشند .

وی در ادامه بیان کرد :در پی افزایش های بی رویه قیمت آهن‌آلات تصمیم گرفته شد که کلیه واحدهای زنجیره فولاد محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و همچنین مبنای تعیین نرخ پایه آنها نرخ ارز نیمایی باشد. در این باره باید میزان شمش اختصاص یافته بر مبنای آمار و اطلاعاتی باشد که تولیدکنندگان از میزان فروش و نیاز خود ارائه می‌دهند. مثلاً تولیدکنندگانی که کمتر از ۸۰ درصد تولید دارند امکان خرید شمش بورس کالا را ندارند .از همین رو لازم است موجودی انبار و میزان فروش محصول با حجم شمشی که از بورس کالا خریداری می شود تناسب داشته باشد. افزایش عرضه فولاد باید با قیمت متناسب همراه باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تقویت تیرآهن

به طور کلی انتقادهای زیادی به دخالت دولت در بازار فولاد و قیمت گذاری دستوری این محصولات وارد شده است. زیرا واحدهای تولیدی و افراد بسیاری هستند که در بازار فولاد سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده اند .با وضع موجود و ریزش قیمت ها به خاطر سیاست های تنظیم بازار ضرر هنگفتی به بازار فولاد و فعالان در این حوزه وارد میشود.

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد