اخبار لحظه ای
0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

زمان مطالعه : 10 دقیقه
خرید میلگرد از بورس کالا _آهن جم

خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است و چه مراحلی دارد ؟خرید میلگرد به روش های مختلفی امکان پذیر است. شما می‌توانید میلگرد مورد نظر خود را از بنگاه های فروش آهن آلات ،کارخانه های فولادی ، واسطه های بازار و یا بورس کالا خریداری کنید. البته در هنگام انتخاب روش خرید باید به میزان خرید و محل تخلیه خود توجه کنید.

در صورتی که میزان خرید شما کمتر از یک ظرفیت باشد باید میلگرد مورد نیاز خود را از بنگاه های آهن آلات تهیه کنید. زیرا حداقل تناژ خرید میلگرد از بورس به اندازه یک ظرفیت ۲۲ تن میباشد .خرید میلگرد از بورس کالا قوانین و شرایط خود را دارد و شما باید مراحلی را طی کنید تا بتوانید محصول مورد نظر خود را از بورس کالا تهیه کنید .در اکثر اوقات خرید از بورس کالا می‌تواند سود بهتری را برای شما فراهم کند .زیرا خرید از دلالان و واسطه گران بازارهزینه بیشتری دارد. البته در صورتی که قوانین و شرایط خرید میلگرد از بورس کالا را بلد نباشید میتواند این خرید برای شما همراه با ضرر و زیان باشد. در ادامه این مقاله ار آهن جم می‌خواهیم درباره خرید میلگرد از بورس و مراحل آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

خرید میلگرد از بورس کالا یکی از راههایی است که به تازگی رواج بیشتری پیدا کرده است. مشتریان همواره می توانند برای تهیه محصولات فولادی از جمله میلگرد به کارخانه‌ها و بنگاه های فروش آهن آلات مراجعه کنند. اما مدتی است که محصولات فولادی از جمله میلگرد در بورس کالا نیز عرضه می شود و امکان خرید آنها برای مشتریان فراهم گردیده است.

بورس کالا به عنوان یک بازار فیزیکی برای عرضه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها و در جهت تثبیت و کنترل قیمت‌ها در بازار در سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد. سازمان بورس اوراق بهادار نیز که یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه کشور می باشد زیر مجموعه سازمان بورس کالا است. در حال حاضر در بورس کالا های ایران انواع کالاها در زمینه‌های صنعتی، معدنی، شمش طلا، فرآورده های نفتی، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و محصولات فولادی عرضه می گردد. داد و ستد و معامله این محصولات توسط کارگزاران مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار انجام میشود.

می توان گفت خرید میلگرد در بورس کالا خریدی مطمئن و کم خطر می باشد. زیرا تمامی محصولات فولادی و میلگرد هایی که در بورس کالا عرضه می شود توسط کارخانه های تولیدکننده محصولات می باشد .همچنین قیمت آهن آلات از قبل مشخص میباشد و شما می توانید حداکثر قیمت خود را قبل از رقابت انتخاب کنید.این کارخانه ها کاملا معتبر بوده و در صورتی که شما وجه معامله را پرداخت کنید محصول شما در زمان ذکر شده تحویل می گردد.

همچنین خریدارانی که در بورس کالا وجود دارد تمامی اطلاعات هویتی آنها ثبت شده است. برای خرید میلگرد در بورس کالا نیز از خریداران مقدار ۱۰ درصد معامله به عنوان ضمانت و پیش پرداخت دریافت می شود و در زمان خرید باید حجم و میزان خرید شما مشخص باشد .خرید میلگرد بورس کالا به مقدار کمتر از یک ظرفیت امکان پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تیرآهن هاش چیست
خرید میلگرد از بورس کالا

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

برای خرید میلگرد از بورس کالا نیاز است که شرایط و قوانین را رعایت کنید و برای شروع خرید باید یک سری مراحل را در ابتدا طی کنید .از جمله مراحل خرید میلگرد از بورس کالا موارد زیر می باشد.

انتخاب کارگزار : در اولین قدم شما برای خرید از بورس کالا باید یک شخص حقوقی یا حقیقی را برای انجام معاملات خود از جمله ارائه سفارش خرید و یا خرید و فروش سهام انتخاب کنید. این شخص حقوقی یا حقیقی باید یکی از کارگزاران مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار باشد. شرکت های کارگزاری زیادی هستند که شما می توانید برای خرید میلگرد از بورس کالا آنها را انتخاب کنید. فقط کارگزاران مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار می توانند داد و ستد و معاملات بورس کالا را انجام دهند. در انتخاب کارگزار همواره دقت کنید زیرا در صورتی که کارگزار شما سرعت عمل و دقت مناسب را داشته باشد می توانید خرید های پر سودی را از بورس کالا انجام دهید.

 دریافت کد مشتری : پس از اینکه کارگزار خود را انتخاب کردید برای اینکه بتوانید از بورس کالا خرید انجام دهید باید کد بورس یا کد مشتری داشته باشید .کد بورسی برای هر شخصی که میخواهد از بورس کالا خرید کند امری واجب و ضروری است. دریافت کد بورسی باید از طریق کارگزار انجام شود. برای دریافت کد بورسی به عنوان یک فرد حقیقی ابتدا باید مدارک زیر را به کارگزار خود ارائه دهید. البته مدتیست که انجام معاملات بورس کالا توسط اشخاص حقیقی امکان پذیر نمی باشد و فقط اشخاص حقوقی امکان خرید از بورس کالا را دارند.

  • تصویر کپی از صفحات شناسنامه
  • تصویر کپی از کارت ملی
  • فرم درخواست کد مشتریان حقیقی که دارای اطلاعاتی از جمله شماره حساب متقاضی، تلفن، کد پستی و آدرس آن می باشد.

در صورتی که فرد حقوقی هستید و می خواهید کد بورسی دریافت کنید باید مدارک زیر را به کارگزار خود بدهید.

  • تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • تصویر روزنامه آخرین تغییرات شرکت
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  • لیست صاحبان امضا
  • شماره حساب جاری شرکت
  • لیست تمامی سهامداران بالای ۱۰ درصد

پس از اینکه مدارک لازم را به کارگزار خود تحویل دادید کارگزار مسیر دریافت کد بورسی را طی کرده و در نهایت با اختصاص کد مشتری به شما امکان خرید از بورس کالا فراهم می‌شود.

ارائه درخواست خرید میلگرد : پس از اینکه کد بورسی یا کد مشتری به شما اختصاص یافت شما امکان خرید از بورس کالا را دارید. برای خرید میلگرد از بورس کالا ابتدا باید از عرضه های این محصول در بورس کالا مطلع شوید. معمولاً عرضه میلگرد در بورس کالا در روز چهارشنبه می باشد و روز قبل آن اطلاعیه عرضه میلگرد در بورس کالا منتشر می شود .

پیشنهاد مطالعه ⋙  آلیاژ چیست؟انواع و کاربرد های

در این اطلاعیه ذکر شده است که چه کارخانه هایی چه نوع محصولاتی را در چه مقداری عرضه می‌کنند. همچنین قیمت پایه محصولات، زمان تحویل آنها و حداقل مقدار خرید در اطلاعیه عرضه ذکر شده است .شما پس از اینکه اطلاعیه عرضه را مطالعه کردید باید در فرم درخواست خود مشخصات کامل و دقیق کالا را به همراه نام تولید کننده و حداکثر قیمت خرید ذکر کنید. سپس درخواست خرید خود را به کارگزار می‌دهید و کارگزار امکان خرید مورد شما را بررسی می کند.

کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش نیز محصولات تولید خود را در بورس کالا عرضه می نماید. شما میتوانید در لینک زیر لیست قیمت محصولات را مشاهده کنید.

قیمت میلگرد تیکمه داش تبریز

پرداخت وجه پیش پرداخت : معمولاً برای خرید میلگرد در بورس کالا شما باید ۱۰ درصد از مبلغ خرید مورد نظر خود را به صورت پیش پرداخت برای تضمین تعهدات خریدار به حساب کارگزاری واریز کنید. کارگزار نیز می‌تواند در صورت به وجود آمدن تخلف از این مبلغ برداشت نماید. همچنین بسیاری از کارمزد های کارگزاری نیز از این مبلغ برداشت می شود .

اگر کالای موردنظر شما جزو رینگ صادراتی باید ۵ درصد از ارزش کل کالای مورد سفارش را به عنوان پیش پرداخت به حساب کارگزاری واریز کنید. میلگرد گاهی اوقات در تالار صادراتی هم عرضه می شود.

همچنین میزان پیش پرداخت می تواند در بعضی از عرضه های بورس کالا تغییر کند. مثلاً در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ در برخی از هفته ها بورس کالا میزان پیش پرداخت محصولات را برای کنترل تقاضا تا ۳۰ درصد افزایش داده بود.

خرید کالا : پس از اینکه مبلغ پیش پرداخت را واریز کردید کارگزار مطابق با درخواست شما برای میلگرد مورد نظر در زمان عرضه با دیگر کارگزاران وارد رقابت می شود. شما باید برای خرید خود حداکثر قیمتی را برای کارگزاری مشخص کرده باشید. کارگزار فقط تا حداکثر قیمتی که شما مشخص کنید مجاز به رقابت می باشد.

در صورتی که کالا به صورت کافی و با قیمت مناسب عرضه گردد و حداکثر قیمتی که شما به کارگزار اعلام کرده اید در رقابت برنده شود خرید شما از بورس کالا انجام می شود .پس از اینکه خرید انجام شد اطلاعات و جزئیات این معامله به شما ارائه می گردد و حق الزحمه کارگزاری عوارض بورس و غیره نیز مشخص و کسر می شود .پس از آن حواله فروش توسط کارگزاری فروشنده صادر می شود و حواله خرید توسط کارگزاری خرید صادر می شود.

پس از آن شما باید تا ۳ روز کاری بعد از خرید کل مبلغ خرید خود را تسویه نمایید. در صورتی که بعد از سه روز مبلغ کل تسویه نشود باید به ازای هر روز تاخیر ۰.۲۵ درصد ارزش معامله را به عنوان جریمه به کارخانه فروشنده پرداخت کنید و مهلت این جریمه نیز تا ۱۰ روز کاری میباشد. پس از پایان ده روز در صورتی که تسویه کل مبلغ در زمان های مقرر شده انجام نشود معامله فسخ گردیده و مبلغی به عنوان کارمزد کارگزار و حتی به عنوان جریمه از محل پیش پرداخت اولیه برداشت می شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  وال پست چیست؟کاربرد و نحوه اجرای آن
خرید میلگرد از بورس

در هنگام پرداخت مبلغ خرید خود باید توجه کنید که در فیش واریزی نام واریز کننده با نام خریدار یکسان باشد. در غیر این صورت فیش واریز شما در کارگزاری پذیرفته نمی شود. پس از آن کارمزد های کارگزاری و معامله و انبارداری تسویه شده و در نهایت محصول شما در زمان قید شده در اطلاعیه عرضه بارگیری می شود.
در این مرحله آدرس محل تخلیه توسط خریدار مشخص می شود کارگزار باید تمامی مراحل را پیگیری نماید.

کارمزد هایی که مشتری برای خرید میلگرد از بورس کالا پرداخت میکند چیست؟

۰.۱۸ درصد از ارزش معامله برای کارگزاری
۰.۰۴ درصد ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد
۰.۶۹ درصد ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا می باشد.

نکات مهم در هنگام خرید میلگرد از بورس کالا

همانطور که گفته شد برای خرید میلگرد از بورس کالا باید شرایط و قوانین را رعایت کنید و مراحلی طی شود. در این مقاله روش خرید میلگرد از بورس را ذکر کردیم . نکاتی نیز وجود دارند که در ادامه ذکر کرده ایم.

  • زمان عرضه محصولات فولادی همچون میلگرد معمولاً در ساعت ۱۰ و نیم و روز چهارشنبه می باشد .البته این ساعت گاهی اوقات با تاخیر می باشد که توسط بورس کالا تاخیر آن و شروع معاملات اعلام می گردد.
  • برخی از تولید کنندگان و کارخانه های میلگرد در بورس کالا محصولات خود را به صورت سبد عرضه می نمایند که شما می توانید کل سبد را خریداری کنید. البته قبلاً خرید میلگرد از بورس کالا به طوری بود که هر مشتری فقط می توانست یک سبد کامل را پرداخت کند .اما در حال حاضر هر مشتری می تواند حتی یک ظرفیت میلگرد را خریداری کند.
  • قبل از درخواست خرید به کارگزار باید مبلغ پیش پرداخت را آماده کنید تا برای محصول مورد نظر پرداخت کنید.
  • پس از انجام خرید باید در اسرع وقت پرداخت ها انجام شود و اطلاعات خرید توسط کارگزار به کارخانه فروشنده منتقل شود.در صورت تاخیر در بارگیری باید هزینه انبار داری و جریمه تاخیر را طبق انتظار کارخانه پرداخت کنید.
  • قیمت ها در بورس کالا رقابتی می باشد و در صورتی که حداکثر قیمتی که شما مشخص کرده‌اید در رقابت برنده نشود امکان خرید نخواهید داشت.

  • خرید توسط کارگزاری های رسمی بورس کالا انجام می شود که حدود ۹۰ عدد می باشند.

  • برای تسویه مبلغ کل خرید سه روز کاری فرصت وجود دارد که در صورت تاخیر تا ۱۰ روز کاری روزانه باید ۰.۲۵ درصد ارزش معامله را به عنوان جریمه به کارخانه فروشنده بپردازید و در صورتی که پس از ده روز مبلغ پرداخت نشود معامله به طور کل فسخ می گردد.

  • اطلاعات کامل و اطلاعیه عرضه در سایت رسمی بورس کالا قابل رویت میباشد .

  • انجام معاملات هر مقطع فولادی زمان بندی خاص خود را برای عرضه در بورس کالا دارد. اطلاعات زمانبندی عرضه هر مقطع فولادی در سایت رسمی بورس کالا  اعلام می شود و شما باید طبق زمان‌بندی اقدام به خرید کنید.

اطلاعیه عرضه میلگرد در بورس کالا

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

امتیاز خود را ثبت کنید

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد