اخبار لحظه ای
0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

جدول وزن میلگرد

زمان مطالعه : 14 دقیقه
وزن میلگرد

وزن میلگرد از فاکتور های مهم موقع خرید میلگرد است.به طور کلی میگرد به صورت کیلویی به فروش میرسد و قیمت میلگرد اعلام شده در بازار برای واحدهای کیلوگرم است . از این رو در هنگام خرید میلگرد وزن آنها مساله مهمی می باشد.زیرا هزینه نهایی با ضرب کردن وزن در قیمت واحد مشخص می شود .وزن میلگرد در هر سایزی باید در محدوده ای مشخص باشد .اختلاف وزن برندهای مختلف وجود دارد.

در ادامه جدول وزن میلگرد استاندارد را در سایز های مختلف مشاهده می کنید.

جدول وزن میلگرد _آهن جم

وزن میلگرد های تولید شده توسط برندهای مختلف تا حدود کمی تلرانس با وزن های استاندارد دارد.نباید انتظار داشت که هر شاخه میلگرد وزنی کاملاً مطابق با وزن استاندارد داشته باشد .فقط کافی است که وزن آن اختلاف زیادی با وزن صحیح نداشته باشد .زیرا میلگردهای بیش از حد سبک کیفیت لازم را نخواهند داشت .

فرم محاسبه وزن میلگرد

میلیمتر
متر

میلگرد از مقاطع فولادی است که در ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارد .اکثر ساختمان ها با اسکلت بتنی ساخته می شوند .می توان گفت در سازه اسکلت بتنی در همه اعضای آن از جمله سقف ،ستون ،فونداسیون و دیوار ها از میلگرد استفاده می شود .

میلگرد ها در انواع مختلفی در گرید های متفاوت با تنوع سایز زیادی تولید می شوند.هر میلگرد دارای مشخصات فنی خاص خود می باشد که نوع آن ،گرید و آنالیز فولاد آن را نشان می دهد .اما یکی از مهم ترین ویژگی میلگردها که مورد توجه زیادی قرار می گیرد وزن میلگرد ها می باشد .

میلگرد ها در گریدA1،A2،A3،A4 در سایز های متفاوتی تولید می شوند و هر کدام وزن متفاوتی با یکدیگر دارند .البته وزن میلگرد ها در سایز و نوع مشخص باید در محدوده مشخص باشد .وزن هر شاخه میگرد با سایز و گرید مشخص باید با وزن استاندارد درج شده در جدول اشتال مطابق باشد یا اختلاف وزن جزیی داشته باشند .

فروش میلگرد عمدتاً به صورت کیلویی است و قیمت میلگرد با توجه به وزن میلگرد ها مشخص می شود .به همین دلیل خریداران این محصول به دنبال خرید میلگرد های سبک تر هستند .اما باید گفت که میلگرد های سبک که اختلاف وزن زیادی با جدول اشتال دارند کیفیت و مقاومت کافی نخواهند داشت .

فایل صوتی این مطلب

جدول وزن میلگرد

به طورکلی باید وزن میلگرد به جدول وزن استاندارد نزدیک باشد و اختلاف وزن جزئی و کم باشد . جدول وزن میلگرد یعنی جدولی که سایز ،طول و وزن هر شاخه میلگرد در آن درج شده است . این جدول برای اطلاع از وزن میلگرد ها و نوع های مختلف بسیار کاربردی است . به همراه داشتن جدول وزن میلگرد در هنگام خرید این محصول بسیار کاربردی است. زیرا معمولا به خاطر سپردن وزن هر شاخه میلگرد برای مشتریان مقدور نیست.

در صورتی که شما بخواهید تعداد شاخه میلگرد خریداری کنید سریعا وزن هر شاخه را از جدول استخراج کرده و در تعداد مورد نیاز ضرب میکنید و اینگونه می توانید تناژ میلگرد مورد نیاز را برآورد کنید .یا در صورتی که میلگرد را کیلویی خریداری کرده اید وزن کل را به وزن شاخه تقسیم کرده و تعداد شاخه مشخص میشود.در این محاسبات جدول وزن میلگرد کاربرد زیادی دارد. طبق جدول وزن میلگرد به شرح زیر است :

  • وزن میلگرد سایز ۸ معادل ۵ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۱۰ معادل ۷.۵ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۱۲ معادل ۱۰.۵ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۱۴ معادل ۱۵ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۱۶ معادل ۱۹ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۱۸ معادل ۲۴ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۲۰ معادل ۳۰ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۲۲ معادل ۳۶ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۲۵ معادل ۴۶ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۲۸ معادل ۵۸ کیلوگرم
  • وزن میلگرد سایز ۳۲ معادل ۷۶ کیلوگرم
میلگرد نرمال _آهن جم

تفاوت وزن میلگرد ها

وزن میلگرد یکی از مواردی است که برای خریداران اهمیت زیادی دارد .میلگردهای عرضه شده در بازار در وزن های متفاوتی هستند .البته وزن یک شاخه میلگرد در یک سایز یکسان در همه برندها در محدوده مشخص است و اختلاف وزن در یک سایز یکسان مقدار کمی می باشد .وزن میلگرد در تعیین قیمت آن تاثیر گذار است. همچنین وزن یک شاخه میلگرد نشان دهنده کیفیت آن هم می باشد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  جدول وزن پروفیل

وزن میلگرد استاندارد و با کیفیت باید نزدیک ترین وزن به جدول اشتال میلگرد باشد .در صورتی که میلگرد ها وزنی بسیار کمتر از جدول اشتال داشته باشند از لحاظ میزان مقاومت و استاندارد دارای ضعف هستند .

مثلاً میلگرد  16 استاندارد باید وزنی در حدود 19 کیلو گرم داشته باشد و میلگرد 14 استاندارد باید وزنی حدود 15 کیلوگرم داشته باشد .اما میلگرد سایز 16 در بازار وجود دارد که وزن 15 یا 16.5کیلوگرم دارد .این میلگرد اختلاف وزن 2.5کیلویی با وزن استاندارد در جدول اشتال دارد و از استاندارد کافی برخوردار نیست .

از طرفی بعضی از شرکت ها میلگردهای تولیدی خود را سنگین تر از وزن های استاندارد تولید می کنند .البته معمولاً سنگین تر بودن وزن میلگرد از وزن استاندارد کمتر مشاهده می شود و اختلاف وزن ها نیز جزیی است .اما میلگرد های سبک محبوبیت بیش تری داشته و از این رو توسط کارخانه ها تولید می شوند اما در واقع کیفیت و استاندارد کافی را ندارند .

به گفته فرادرس :میلگرد در اکثر سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سازه‌هایی که اغلب با میلگرد ساخته می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساختمان: دال، دیوار، تیر، ستون، فونداسیون و غیره

پل: عرشه، شاه‌تیر، پایه، تکیه‌گاه و غیره

تونل: قاب، سگمنت، راک بولت و غیره

سد و دیگر سازه‌های بتنی

قیمت میلگرد

محاسبه وزن میلگرد

اگر تا به حال خرید میلگرد انجام داده باشید حتماً با این سوال رو به رو شده اید که چگونه وزن میلگرد را محاسبه کنیم ؟ اگر پیمانکار یا مهندس سازه صورت بار شما را به صورت شاخه ای داده باشد می خواهید بدانید که وزن میلگرد مورد نیاز شما چقدر می شود یا در صورتی که مقدار تناژ میلگرد خریداری شده را بدانید تمایل دارید که از تعداد شاخه های میلگرد آگاه شوید .

برای پاسخ به این سوالات نیاز است که شما بتوانید وزن هر شاخه میلگرد را محاسبه کنید .

محاسبه وزن میلگرد از دو جنبه بسیار کاربردی و مهم است .یکی اینکه شما باید از تناژ میلگردی که میخواهید خریداری کنید آگاه شوید تا هزینه و قیمت را برآورد کنید از طرفی وقتی که مقدار میلگرد مورد نیاز سازه را مشخص می کنید باید  وزن آن ها را بتوانید تخمین بزنید .برای محاسبه وزن میلگرد چندین موضوع اهمیت زیادی دارند .

اول اینکه روش های زیادی برای محاسبه وزن وجود دارد که شما باید روش مناسب را با توجه به میزان اطلاعات خود انتخاب کنید .

روش های محاسبه وزن میلگرد _آهن جم

موضوع بعدی اینکه میلگرد ها در انواع مختلفی تولید می شوند ومعمولاً نحوه محاسبه وزن و فرمول ها برای میلگرد آجدار شاخه 12 متری می باشد .از طرفی هم برای یک شاخه میلگرد 12 متری با سایز مشخص در برند های مختلف وزن های متفاوتی وجود دارد .معمولاً محاسبه وزن با استفاده از جدول وزن استاندارد انجام می شود .

در صورتی که شما میلگرد های سبک خریداری کنید .وزن و تناژ محصول شما از وزن محاسبه شده کمتر می شود .حالا از اهمییت وزن میلگرد آگاه شدیم می خواهیم نحوه محاسبه وزن میلگرد را یاد بگیریم .

فرمول های زیادی برای محاسبه وزن میلگرد وجود دارد که بسیاری از آن ها سخت و گیج کننده هستند .اما در حال حاضر روش های زیادی برای محاسبه و اطلاع از وزن میلگرد آجدار 12 متری وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم .

  • جدول وزن استاندارد (اشتال)
  • برگه مشخصات محصول
  • محاسبه آنلاین وزن میلگرد با ماشین حساب
  • فرمول محاسبه وزن میلگرد
  • جدول وزن تولیدکننده

جدول اشتال میلگرد

در جدول اشتال میلگرد ،وزن استاندارد هر سایز میلگرد ،طول آن و اندازه سطح مقطع آن برای هر سایز درج شده است . در واقع معیار اصلی میلگرد استاندارد جدول اشتال میلگرد می باشد .جدول وزنی که توسط  کارخانه ها اعلام می شود مختص به محصولات تولیدی آنهاست و با وزن های استاندارد تفاوت جزیی دارد .

در صورتی که شما بخواهید از وزن میلگرد و ابعاد استاندارد آن آگاه شوید باید از جدول اشتال میلگرد کمک بگیرید .در صورتی که میلگرد مورد نیاز شما از برندهای معتبر همچون میلگرد ذوب آهن باشد وزن آن تقریباً مطابق با وزن چدول اشتال است و شما با استفاده از جدول وزن محصول خود را بدست آورده و دیگر نیازبه محاسبه وزن نمی باشد .جدول اشتال دقیق ترین مرجع برای محاسبه وزن انواع آهن آلات می باشد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  وزن تیرآهن

این جدول طبق استاندارد DINآلمان بصورت سخت گیرانه تدوین شده و استاندارد دقیق محصولات فولادی را نشان میدهد .برای مشاهده وزن های استاندارد میلگرد روی جدول اشتال میلگرد کلیک کنید .

برگه مشخصات محصول

همان طور که گفته شده هر میلگرد با توجه به اینکه در کدام کارخانه تولید می شود دارای مشخصات فنی خاص خود می باشد و وزن خاص خود را دارد .البته تفاوت وزن های ناچیز در بین شاخه های میلگرد وجود دارد. ومعمولاً کارخانه پس از تولید میلگرد مشخصات فنی آن از جمله میلگرد روی برگه درج  می شود و به بندیل میلگرد ها نصب می شود .

شما درصورتی که میلگرد مورد نیاز خود را به صورت بندیل تهیه کنید می توانید وزن دقیق آن را با توجه به برگه مشخصات فنی بدست آورید.معمولاً بندیل میلگرد های هر کارخانه وزن مشخصی دارند و تعداد هر میلگرد در هر بندیل با توجه به سایز آن مشخص است .شما برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله جدول وزن بندیل میلگرد و تعداد شاخه در هر بندیل را مطالعه کنید .

وزن میلگرد ۱۶ _آهن جم

جدول وزن کارخانه

هر کارخانه برای محصولات تولیدی خود وزن مشخصی دارد .در جدول وزنی توسط تولید کنندگان اعلام می شود اطلاعات کمتری نسبت به جدول اشتال درج می گردد .در جدول وزن کارخانه فقط سایز و وزن محصولات آن کارخانه درج می شود .معمولاً وزن های اعلام شده با وززن جدول اشتال و جدول وزن دیگر برندها اختلاف کمی دارد .

تنها کارخانه ذوب آهن اصفهان است که وزن میلگرد های تولیدی آن با وزن جدول اشتال یکسان است .در صورتی که شما برند خاصی را مد نظر داشته می توانید برای محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز خود جدول وزن مختص به آن کارخانه را مطالعه کنید و تناژ دقیق را بدست آورید .

فرمول محاسبه وزن میلگرد

یکی از سخت ترین روش ها برای محاسبه وزن میلگرد استفاده از فرمول می باشد. زیرا برای محاسبه با فرمول شما باید اطلاعاتی همچون طول شاخه به متر ،وزن به کیلو گرم ،قطر بر حسب میلی متر و چگالی میلگرد برحسب گرم را داشته باشید تا بتوانید محاسبه وزن را انجام دهید .

 به خاطر سپردن خود فرمول کار دشواری می تواند باشد .اما در نهایت در مواقعی که به سایر روش های محاسبه دسترسی ندارید باید از فرمول استفاده کنید .فرمول محاسبه وزن میلگرد به شرح زیر می باشد.

محاسبه وزن میلگرد

وزن انواع میلگرد

میلگرد ها از لحاظ نوع و سایز تنوع زیادی دارند .از این نظر وزن آنها با توجه به نوع و سایز آنها متفاوت است .بیشتر میلگرد هایی که در بازار مصرف زیادی دارند میلگرد های A2وA3 می باشند و روش های محاسبه نیز برای این میلگرد ها می باشد .

در سایز میلگرد هم با توجه قطر مشخصی که دارد محاسبه وزن انجام می شود .در بین این تنوع سایز برخی سایز ها هستند که کاربرد و اهمیت بیشتری دارند و به همین دلیل اطلاع از وزن آنها برای افراد بسیاری مهم است. در ادامه وزن سایز های پر مصرف میلگرد را بررسی می کنیم . به گفته آراد برند :

برای اینکه سازه شما استحکام بالایی داشته باشد، لازم است از میلگرد استفاده کنید. جالب است بدانید که بتن به تنهایی برای افزایش مقاومت استفاده نمی شود و حتما باید با میلگرد استفاده شود در غیر این صورت استفاده از بتن توصیه نمی شود. از میلگرد و سایر مقاطع فولادی در بتن (به طرق مختلف) برای افزایش مقاومت سازه بتنی استفاده می شود.

وزن میلگرد ۸

میلگرد 8 یعنی قطر میلگرد 8 میلی متر می باشد .سبک ترین سایز میلگرد ، سایز 8 می باشد. زیرا قطر آن از همه کمتر است .این میلگرد بیشتر برای تولید خاموت یا برای میلگرد های تقویتی در ساختمان استفاده می شود .میزان مقاومت این محصول با توجه به وزن و قطر کم به تبع کمتر است .وزن میلگرد 8 شاخه 12 متری حدود 4.41 تا 4.75 کیلوگرم می باشد .با توجه به اینکه که نوع میلگرد 8 کلاف یا شاخه باشد وزن متغیر خواهد بود .

وزن میلگرد ۸

وزن میلگرد 10

قطر این سایز میلگرد 10 میلی متر و وزن آن برای شاخه 12 متری حدود 6 تا 8 کیلو گرم می باشد و وزن جدول اشتال آن برابر 7.404 کیلو گرم است .عمده کاربرد این محصول برای تولید خاموت می باشد .بسیاری از کارخانه ها نیز سایز میلگرد 8 و 10 را تولید نمی کنند به همین خاطر قیمت این سایز ها بیشتر است .

پیشنهاد مطالعه ⋙  جدول وزن ورق

وزن میلگرد 14

از پر مصرف ترین سایز های میلگرد سایز 14 می باشد که قطر 14 میلی متر دارد و وزن شاخه 12 متری آن از 11 تا 15 کیلو گرم است .وزن استاندارد جدول اشتال برای میلگرد 14 وزن 14.52 کیلو گرم می باشد .این سایز میلگرد در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد و در موارد خاصی برای تولید خاموت هم استفاده می شود . قیمت این سایز به مقدار کمی از دیگر سایز ها بیشتر است زیرا تقاضا و مصرف زیادی دارد .

وزن میلگرد 10

وزن میلگرد ۱۶

میلگرد ۱۶ یکی از پر مصرف ترین سایز های میلگرد است که در پروژه های عمرانی کاربرد بسیار زیادی دارد.تقریبا تمام کارخانه های تولید کننده میلگرد سایز های ۱۴ و ۱۶ را تولید می‌کنند چون این سایز ها تقاضای زیادی دارند .معمولا هزینه خرید میلگرد با ضرب وزن آن در قیمت واحد محاسبه میشود .پس وزن میلگرد ۱۶ در قیمت آن تاثیر زیادی دارد .

وزن میلگرد ۱۶ با طول ۱۲ متر مطابق جدول اشتال میلگرد ۱۸.۹۶ کیلوگرم میباشد.اما در بازار میلگرد ۱۶ با وزن ۱۶ تا ۲۰ کیلوگرم وجود دارد و میلگرد ۱۶ هر برندی وزن متفاوت دارد.بهتر است وزن میلگرد ۱۶ نزدیک به وزن استاندارد در جدول اشتال باشد و میلگرد های بیش از حد سبک استاندارد نبوده و مقاومت کافی ندارند.

وزن میلگرد ۱۸

میلگرد ۱۸ از سایز های پر کاربرد میلگرد است که وزن نسبتا بالایی دارد.این میلگرد به عنوان میلگرد های طولی در فونداسیون ،ستون یا دیوار برشی استفاده میشود و استحکام و مقاومت بالایی دارد.وزن میلگرد ۱۸ شاخه ۱۲ متری ۲۴ کیلوگرم است و وزن هر ۱ متر میلگرد ۱۸ حدود ۲ کیلوگرم میباشد.وزن میلگرد ۱۸ ذوب آهن اصفهان با وزن استاندارد جدول اشتال برابر است .بهتر است وزن میلگرد به وزن های جدول اشتال نزدیک باشد .

وزن میلگرد ۲۰

سایز ۲۰ میلگرد وزن و استحکام بالایی دارد و در پروژه های بزرگ تر و نقاطی که نیاز به مقاومت بالایی دارد استفاده میشود .وزن میلگرد ۲۰ شاخه ۱۲ متری حدود ۴۰ کیلوگرم میباشد و وزن هر یک متر آن ۲.۵ کیلوگرم است .وزن میلگرد ۲۰ باید به وزن های استاندارد جدول اشتال نزدیک باشد.

سوالات متداول

1- وزن هر شاخه میلگرد در هر سایز چقدر است؟

وزن میلگرد سایز ۸ > ۵ کیلوگرم| وزن میلگرد سایز ۱۰ > ۷.۵ کیلوگرم| وزن میلگرد سایز ۱۲ > ۱۰.۵ کیلوگرم| وزن میلگرد سایز ۱۴ > ۱۵ کیلوگرم| وزن میلگرد سایز ۱۶ > ۱۹ کیلوگرم| وزن میلگرد سایز ۱۸ > ۲۴ کیلوگرم| وزن میلگرد سایز ۲۰ > ۳۰ کیلوگرم | وزن میلگرد سایز ۲۲ > ۳۶ کیلوگرم | وزن میلگرد سایز ۲۵ > ۴۶ کیلوگرم | وزن میلگرد سایز ۲۸ > ۵۸ کیلوگرم| وزن میلگرد سایز ۳۲ > ۷۶ کیلوگرم

2- وزن میلگرد در سایز یکسان در برند های مختلف ثابت است؟

خیر ، میلگرد تولیدی هر برند وزن مخصوص خود را دارد .وزن یک سایز میلگرد در برندهای مختلف متفاوت است اما اختلاف وزن آنها جزئی میباشد.

3- فرمول محاسبه وزن میلگرد چیست؟

برای محاسبه وزن میلگرد آجدار یا ساده کافی است قطر آن به میلی متر را در خودش ضرب کرده و بعد به عدد ۱۶۲ تقسیم شود.وزن یک متر آن مشخص میگردد.

4-میلگرد کدام برند ها سبک تر است؟

میلگرد کارخانه های راد همدان ،ظفربناب ،آناهیتا گیلان و سیرجان جدید وزن سبکی دارند.

5-آیا میلگرد های سبک استاندارد هستند؟

بهتر است وزن هر شاخه میلگرد به وزن های استاندارد در جدول اشتال میلگرد نزدیک باشد.طبیعتا میلگرد های با وزن خیلی سبک تر قطر کمتری داشته و به اندازه سایزی که برای آنها اعلام میشود استحکام ندارند.

6-میلگرد کدام کارخانه ها وزن استاندارد دارد؟

اکثر کارخانه ها از جمله ذوب آهن اصفهان، سرمد ابرکوه، زاگرس، میانه، فولاد خراسان و …. میلگرد با وزن استاندارد تولید می‌کنند.برای اطلاعات بیشتر با شماره 0314202 تماس بگیرید.

7-میلگرد با وزن استاندارد را از کجا تهیه کنیم؟

بازرگانی آهن جم انواع میلگرد از تمامی کارخانه های تولید کننده را عرضه می نماید.کافی است با کارشناسان این مجموعه به شماره 0314202 تماس بگیرید تا در این باره به شما مشاوره کامل ارائه دهند.

5/5 - (32 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد