اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

نوسانات بازار آهن متاثر از معاملات بورس کالا

زمان مطالعه : 5 دقیقه
نوسانات بازار آهن متاثر از معاملات بورس کالا

در هفته های جاری تمام نوسانات بازار آهن متاثر از معاملات بورس کالا رخ داده است. در حال حاضر یکی از عواملی که کنترل بازار آهن را در دست دارد و به نحوی تعیین کننده قیمت آهن آلات در بازار می باشد معاملات بورس کالا و نحوه عرضه محصولات فولادی و فرمول قیمت گذاری این محصولات می باشد .

طی افزایش شدید قیمت آهن آلات در ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ برخی سیاست ها برای کنترل و تنظیم بازار اخذ شده است. از جمله این سیاست ها ، نحوه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و نحوه تعیین قیمت پایه آنها می باشد. از همین رو باید دید که روند معاملات بورس کالا و سیاست های تنظیم بازار در هفته های آتی به چه صورت خواهد بود و مقاطع فولادی چه تغییرات قیمتی خواهند داشت.

در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا به بررسی نوسانات بازار آهن متاثر از معاملات بورس کالا بپردازیم.

به گزارش از آهن جم :در هفته های جاری عمدتاً نرخ آهن آلات و تمامی محصولات فولادی روند کاهشی داشت. تمامی محصولات از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل، خاموت انواع ورق و غیره کاهش قیمت را تجربه کردند. علت اصلی این کاهش قیمت در بازار آهن آلات اخذ برخی از سیاست های تنظیم بازار میباشد.

در هفته‌های اخیر نحوه عرضه محصولات فولادی و نحوه تعیین قیمت پایه آنها دچار تغییراتی شده است.

طبق تصمیمات جدید کمیته مدیریت بازار عرضه اعتباری آهن اسفنجی ،شمش فولاد و میلگرد به صورت موقتی ممنوع اعلام گردیده که یکی از عوامل کاهش دهنده قیمت‌ها در بازار می باشد. زیرا معاملات اعتباری تقاضای بسیار زیادی داشته و قیمت نهایی معامله آنها به دلیل رقابت زیاد افزایش پیدا می‌کرد. این عامل باعث افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی بود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تیرآهن INP چیست؟مزایا و معایب آن

همچنین حجم عرضه ها به علت قطعی گاز صنایع فولادی دچار کاهش شده بود که با گرم تر شدن هوا و رفع محدودیت انرژی برای صنایع فولادی حجم عرضه محصولات فولادی به بازار نیز افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از مهمترین عوامل کاهش دهنده قیمت ها در بازار آهن فرمول قیمت گذاری محصولات در بورس کالا می باشد .طبق این فرمول از ۲۲ اسفند ماه قیمت پایه محصولات شمش بلوم و مقاطع فولادی با در نظر گرفتن بازه مثبت یک و منفی ۵ درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی با شروطی محاسبه خواهد شد .

یکی از شروط این فرمول نبود تقاضا برای عرضه محصولات بود. در هفته های جاری نیز به دلیل نبود تقاضا برای محصولات عرضه شده دامنه منفی برای تعیین قیمت ها در نظر گرفته می شد.

یکی دیگر از سیاست های تنظیم بازار این بود که کارخانه های تولید کننده انواع محصولات فولادی باید مواد اولیه مورد نیاز خود از جمله آهن اسفنجی را از بورس کالا با نرخ پایه متناسب با دلار نیمایی تهیه نمایند و سپس محصولات خود را با قیمت متناسب با دلار نیمایی در بورس کالا عرضه نمایند .این قانون هم از عوامل تاثیر گذار در کاهش قیمت آهن آلات بود.

در حال حاضر تا زمانی که سیاست های تنظیم بازار پابرجا باشند و دچار تغییرات نشوند افزایش قیمت آهن آلات وابسته به افزایش تقاضا در معاملات بورس کالا می باشد.
به طور کلی می‌توان گفت نوسانات بازار آهن متاثر از معاملات بورس کالا می باشد.

بررسی نوسانات بازار آهن

تمامی نوسانات بازار آهن متاثر از معاملات بورس کالا بوده است . در شروع هفته پایانی فروردین ماه در روزهای شنبه و یکشنبه کاهش قیمت ها به طور جزئی ادامه داشت.

پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف تیرچه بلوک چیست؟ اجزا ،مزایا و معایب آن

قیمت میلگرد در اکثر شرکت ها ثابت یا با کاهش بسیار جزئی اعلام می شد و فقط در چندین شرکت از ۲۵۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر شرکت ها با کاهش جزئی قیمت ها اعلام گردید.

قیمت تیرآهن نیز در دو بخش شاخه ای و کیلویی ثبات نسبی داشت. در بخش کیلویی تمامی قیمت ها ثابت اعلام شد و در بخش شاخه ای در برخی از سایز ها کاهش قیمت و در برخی از سایز ها افزایش جزئی قیمت مشاهده گردید.

بازار قوطی و پروفیل نیز کاهش قیمتی جزئی داشت و در دو شرکت قیمت محصولات با ۲۰۰ تا ۸۰۰ تومان کاهش اعلام شد.

قیمت ارز هم در روز شنبه و شروع هفته سردرگم بین کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان بود. اما در روز یکشنبه دلار مجدداً به کانال پنجاه هزار تومان بازگشت.دلار رشد قیمت حدود ۵۰۰ تومانی را داشت که این رشد قیمت در بازار فولاد تأثیری نداشت و روند کاهشی و ثبات قیمت‌ها همچنان ادامه می‌داد کرده است.

در بازار جهانی فولاد هم کاهش قیمت ها را شاهد بودیم .روسیه از دامپینگ فولادی خود عقب نشینی کرده و به اوکراین اجازه صادرات مواد اولیه داده ایت که این موضوع بر بازار جهانی تاثیر زیادی داشته است.
این روند بیانگر خواهد بود که در آینده نزدیک عرضه فولاد در بازار جهانی افزایش پیدا می‌کند، البته این نکته قابل توجه است که تقاضا نیز به همین نسبت زیاد میشود. از زلزله ترکیه ،سوریه و ایران گرفته تا طرح‌های عمرانی در دیگر کشورها باعث تقویت تقاضای فولاد خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  قوطی آهن چیست؟انواع و کاربرد آن

کشور چین نیز به دنبال تغییر سیاست عمرانی خود می باشد. که این موضوع در بازار جهانی فولاد تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. زیرا چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد در جهان می باشد.

 در حال حاضر می‌توان گفت که ثبات نسبی در بازار آهن وجود دارد. هیجانات بازار کاهش یافته و همچنین در اثر ثبات و کاهش هیجانات اعتماد به بازار بیشتر شده و تقاضای فولاد نیز تا حدودی افزایش داشته است. تا زمانی که سیاست های تنظیم بازار و نحوه عرضه محصولات فولادی و تعیین قیمت آنها در بورس کالا دچار تغییرات نشود می توان گفت این روند در بازار آهن آلات حفظ شود.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد