اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

میلگرد گالوانیزه چیست؟

زمان مطالعه : 9 دقیقه
میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه چه کاربرد ها و ویژگی هایی دارد؟ آیا استفاده از میلگرد گالوانیزه منجر به افزایش استحکام سازه میشود ؟میلگرد گالوانیزه یکی از انواع میلگرد ها موجود در بازار می باشد که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد .ویژگی های منحصر به فردی که این نوع میلگرد دارد باعث شده است که استفاده از آن گسترش پیدا کند.

میلگرد گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدن نسبت به سایر میلگردهای فولادی مقاوم تر است و به همین دلیل در ساخت و سازها علیرغم اینکه هزینه بیشتری دارد مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت میلگرد گالوانیزه با توجه به اینکه فرآیند گالوانیزاسیون روی آن صورت می گیرد از میلگرد های معمولی بیشتر است. برای اطلاع از قیمت میلگرد میتوانید به سایت آهن جم مراجعه کنید.

میلگرد گالوانیزه در واقع همان میلگرد های معمولی هستند که از جنس فولاد می باشند و یک لایه محافظ از فلز روی بر سطح آنها قرار گرفته است .این لایه محافظ و پوشش روی مانعی در برابر عنصر های خورنده می باشد و از خوردگی ، پوسیدگی و زنگ زدگی میلگرد زمانی که در برابر بتن و رطوبت قرار می‌گیرد جلوگیری می کند.وقتی میلگرد در سازه قرار گرفت و دچار پوسیدگی شد دیگر امکان از بین بردن زنگ زدگی وجود ندارد و میزان پوسیدگی میلگرد افزایش پیدا میکند.

این پوشش از خود فولاد محافظت می کند و در برابر فرسایش قوی تر و مقاوم تر می باشد. زمانی که از میلگرد های گالوانیزه در بین بتن استفاده شود علاوه بر حفاظت پوشش روی حفاظت کاتدی نیز انجام می‌شود. در حفاظت کاتدی زمانی که روی در تماس با فولاد قرار می‌گیرد کمی خورده می شود. این لایه خوردگی باعث میشود فرایند غیر فعال سازی که در شرایط طبیعی در حضور میلگرد در بتن رخ می دهد اتفاق بیافتد.

میلگرد گالوانیزه ویژگی ها و کاربرد های مطلوب زیادی دارد. پوسیدگی میلگردها بیشتر از سطح خارجی آن ها اتفاق می افتد .سازه های باریک بیشتر سازه های ضخیم در معرض خطر قرار دارند. در نتیجه استفاده از میلگرد گالوانیزه بهترین گزینه برای آنها میباشد. میلگرد گالوانیزه با روش گالوانیزاسیون گرم تولید می شود که از لحاظ فنی بادوام تر بوده و کیفیت بیشتری دارد. در ادامه روش های گالوانیزه کردن میلگرد را مطالعه می کنیم.به گفته فرادرس :

روی با نماد شیمیایی ZN فلزی ارزان است و از آن به عنوان پوشش گالوانیزه برای قطعات فلزی متعددی استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : تعداد میلگرد در هر ستون

میلگرد گالوانیزه _آهن جم

علت استفاده از میلگرد گالوانیزه

میلگرد از مقاطع فولادی است که به مقدار زیادی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت بسیاری از سازه ها از بتن آرمه یا بتن مسلح استفاده می شود. در هر سازه ای که از بتن استفاده میشود برای تقویت آن باید در بین بتن ها میلگرد قرار گیرد. میلگرد ها طی فرایند آرماتوربندی آماده قرارگیری در بتن میشوند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

علت استفاده از میلگرد در بین بتن هم ضعف بتن در برابر نیروهای کششی میباشد. بتن به تنهایی در برابر نیروهای فشاری مقاومت مناسبی دارد. اما در مقابل نیروهای کششی ضعیف می باشد که به همین دلیل از میلگرد در بین آن استفاده می‌شود تا مقاومت کششی میلگرد ضعف کششی بتن را برطرف نماید.

یکی از مشکلات دیگری که در بکارگیری بتن و میلگرد به همراه یکدیگر وجود دارد پوسیدگی میلگرد ها می باشد. محیط بتن قلیایی است و باعث می شود که در سطح میلگردها یک لایه اکسید بسیار نازک تشکیل شود. این لایه اکسید بر سطح میلگرد باعث فرایند غیرفعال سازی می شود و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری می کند.

اما گاهی اوقات ممکن است این فرایند جواب ندهد و این پوسیدگی در صورتی که در بتن ترک وجود داشته باشد یا به میلگرد رطوبت و هوا برسد بیشتر شده و در استحکام سازه اختلال ایجاد کند. به همین دلیل در سازه های حساس یا نقاطی از سازه که احتمال پوسیدگی بیشتر است استفاده از میلگرد گالوانیزه توصیه میشود.

در هنگام استفاده از میلگرد های گالوانیزه در ساختمان لازم است که ملاحظاتی را رعایت کنیم. هنگام برش میلگرد ها بهتر است که برش به روش های سرد و در دمای مناسب و با احتیاط انجام شود تا پوشش گالوانیزه میلگرد دچار آسیب نشود .هنگام خمکاری میلگرد نیز باید دقت کنیم که پوشش گالوانیزه دچار ترک نشود.

البته اگر شعاع خمش کم باشد آسیب دیدگی به حداقل خواهد رسید .ترک‌خوردگی میلگرد گالوانیزه در زمان خم کاری به شعاع خم ، قطر میلگرد ، زاویه خم و ضخامت پوشش بستگی دارد .هرچه ضخامت پوشش بیشتر باشد ترک خوردگی بیشتر میشود.

نحوه گالوانیزه کردن میلگرد

روش های مختلفی برای گالوانیزه کردن میلگرد وجود دارد. انواع ورق گالوانیزه نیز با استفاده از همین روش ها تولید می شود. به طور کلی گالوانیزه به دو روش سرد و گرم انجام می‌شود که میلگرد گالوانیزه طی فرایند گالوانیزه گرم تولید می شود. در ادامه فرایند گالوانیزه گرم را توضیح داده ایم.

گالوانیزه گرم

میلگرد گالوانیزه طی فرایند گالوانیزه گرم تولید می شود این فرایند یک واکنش متالوژیکی بین فولاد و روی ایجاد می کند و پوششی از آلیاژ آهن و روی بر سطح ایجاد می کند. در شروع فرایند گالوانیزه گرم ابتدا تمام آلودگی‌ها را از سطح میلگردهای فولادی تمیز می کنند. سپس فلز را در استخر مذاب روی با دمای ۸۳۰ درجه فارنهایت فرو می برند و غوطه ور می نمایند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد 10 ساده

در این مرحله پیوندی متالوژیکی بین روی و فولاد تشکیل می شود. سپس میلگردها از استخر حاوی روی مذاب خارج شده و طبق دستورالعمل های لازم خنک‌سازی می شوند. کیفیت پوشش گالوانیره به خنک‌سازی مناسب آنها بستگی دارد. این روش بسیار مقرون به صرفه و کاربردی می باشد.

ویژگی های میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه از لحاظ خواص مکانیکی با سایر میلگردها تفاوت زیادی ندارد زیرا میلگردهای گالوانیزه همان میگیرد های فولادی هستند که تنها یک پوشش روی بر سطح آنها قرار گرفته است. برخی از ویژگی های این نوع میلگرد ها را در ادامه نام برده ایم:

  • پوشش میلگرد گالوانیزه برخلاف سایر پوشش ها می تواند فولاد را در برابر صدمه ها هنگام وارد شدن ضربه محافظت کند .
  • میلگرد های گالوانیزه با قرار گرفتن در محیط های خورنده دچار پوسیدگی و خوردگی نمی شوند.
  •  استحکام کششی میلگرد گالوانیزه بیش از ۶۰۰ مگاپاسکال می باشد.
  • گرمایی که هنگام ساخت میلگرد گالوانیزه رخ می دهد ویژگی های مانند مقاومت کششی، تسلیم و استحکام آن را تغییر نمیدهد .
  • با انتخاب صحیح نوع فولاد و روش گالوانیزه کردن تغییری در خواص میلگرد گالوانیزه ازجمله شکل پذیری فولاد ایجاد نمی شود .
  • میلگرد گالوانیزه از ترک خوردن بتن و زنگ زدن اسکلت جلوگیری میکند.
  • میلگرد گالوانیزه نسبت به سایر روکش های ضد زنگ قیمت کمتری دارد

پیشنهاد مشاهده : جدول وزن میلگرد

طول میلگرد _آهن جم

بهترین قیمت آهن را از بازرگانی آهن جم دریافت کنید.

کاربردهای میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه در بتن هایی استفاده می‌شود که در آن آرماتور ها به خوبی محافظت نشده اند و دوام کافی ندارند .میلگرد گالوانیزه کاربرد و مزیت های زیادی دارد.

  • این میلگرد از سازه های بتنی به خوبی حمایت می کند .
  • صرفه اقتصادی دارد.
  • استفاده از این محصول به ما تضمین می دهد که این فولاد ضد زنگ است و در آینده نیاز به تعمیر در محل وجود ندارد.
  • از میلگرد های گالوانیزه می توان در فضاهای باز استفاده کرد.
  • میلگرد های گالوانیزه با توجه به اینکه پوسیدگی و خوردگی ندارند طول عمر بیشتری دارند و برای ساخت پروژه های عظیم پل ها و جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • همچنین میلگرد ها به علت مقاومت در برابر خوردگی ظاهر خود را در طولانی مدت حفظ می کنند به همین دلیل می‌توان در بناهای عمومی نیز از آنها استفاده کرد.
  • در ساختمان سازی در صورت استفاده از میلگرد گالوانیزه می‌توان از بتن نازک تری استفاده کرد.
  • میلگردهای گالوانیزه به علت داشتن کروم و خاصیت ضد زنگی در کلیه شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.کروم از عناصر آلیاژی میباشد.تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد متفاوت میباشد.
  • در هنگام جوشکاری میلگرد روی موجود بر سطح این میلگرد مانند یک محافظ کاتدی عمل می کند.

انواع میلگرد گالوانیزه

میلگرد های گالوانیزه با توجه به اینکه از میلگردهای فولادی معمولی تولید می شوند از نظر اندازه و سایز متفاوت می باشند .انواع میلگرد ها به دو دسته آجدار و ساده تقسیم می شوند. که میلگرد های گالوانیزه نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع میلگرد

میلگرد های گالوانیزه آجدار در واقع میلگردهای آجداری هستند که طی فرایند گالوانیزاسیون یک پوشش روی بر سطح آنها قرار گرفته است .میلگرد گالوانیزه آجدار دار مقاومت و استحکام بیشتری را در سازه ها ایجاد می کند. به طور کلی استفاده از میلگرد آجدار باعث می‌شود تا اتصال و درگیری میلگرد با بتن بیشتر شود و در ساختمان ها بیشتر از میلگردهای آجدار استفاده می شود. تفاوت میلگرد ساده و آجدار در برآمدگی های بر سطح آنها میباشد.

میلگردهای گالوانیزه بدون آج از میلگرد های ساده فولادی تولید می‌شوند. یک پوشش روی بر سطح میلگرد ساده قرار می گیرد. میلگرد های گالوانیزه بدون آج انعطاف پذیری و قابلیت جوشکاری بالایی دارند. اما میلگرد ساده به طور کلی چه فولادی باشد چه گالوانیزه استفاده از آن در ساخت و ساز رایج نیست. زیرا در گیری مناسبی با بتن پیدا نمیکند. قیمت میلگرد گالوانیزه بدون آج با توجه به قیمت میلگرد ساده می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره میلگرد گالوانیزه ویژگی ها و کاربرد های آن ، انواع آن و روش تولید آن صحبت کردیم. میلگرد گالوانیزه در واقع همان میلگردهای فولادی معمولی می باشد که یک لایه پوشش روی بر سطح آن قرار گرفته است. پوشش روی طی فرایندهای گالوانیزاسیون که روش های مختلفی دارد بر سطح میلگردها ایجاد می شود.

یکی از بزرگترین مشکلات میلگردها مقاومت کم آنها در برابر خوردگی می باشد که باعث می شود در بسیاری از پروژه های حساس یا نقاط حساس ساختمان در صورت استفاده در آینده احتمال پوسیدگی و تعمیر وجود داشته باشد .به همین دلیل بهتر است که در نقاطی از سازه که احتمال پوسیدگی و خوردگی یا رطوبت زیاد وجود دارد از میلگرد های گالوانیزه استفاده شود. امیدواریم که تا پایان این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

آهن جم یکی از عرضه کنندگان مقاطع فولادی با بهترین قیمت می باشد که روزانه قیمت انواع محصولات ازجمله قیمت تیرآهن ، قیمت نبشی و قیمت ناودانی را صورت لحظه ای اعلام می نماید. شما می‌توانید برای دریافت قیمت ها به سایت آهن جم مراجعه و برای خرید با کارشناسان فروش مجموعه تماس بگیرید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

میلگرد گالوانیزه همان میلگردهای فولادی میباشند که سطح آنها با یک لایه روی پوشانده شده است.

مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی از مهمترین ویژگی آن میباشد.

میلگرد گالوانیزه در ساختمان‌سازی، پل، سازه‌های هنری و نمادی در فضای باز، جاده‌سازی و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد