اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

رقابت بورس کالا و بازار آزاد برای تعیین قیمت آهن

زمان مطالعه : 5 دقیقه
افزایش قیمت اهن الات _آهن جم

در هفته‌های اخیر شاهد رقابت بورس کالا و بازار آزاد برای تعیین قیمت آهن هستیم . در حال حاضر قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد با قیمت محصولاتی که توسط بورس کالا عرضه می شود تفاوت زیادی دارد. بورس کالا و کمیته مدیریت بازار تصمیم دارند که با اخذ سیاست های تنظیم بازار و عرضه محصولات فولادی با قیمت کمتر بازار آهن را کنترل نمایند .اما بازار آزاد و کارخانه های فولادی در تقابل با بورس کالا تمایل به حفظ قیمت آهن آلات و جلوگیری از کاهش بیشتر آن دارند. حال باید دید تقابل بورس و بازار به کجا منتهی خواهد شد.

در ابتدای هفته جاری بازار آهن فعالیت خود را با افزایش شروع کرد و در روزهای هفته نیز افزایش جزئی قیمت ها ادامه داشت. البته نوسانات کاهشی و افزایشی در لیست قیمت بسیاری از شرکت ها مشاهده می‌شود .می‌توان گفت که بازار آهن آلات تحت تاثیر سیاست‌های تنظیم بازار سردرگم شده است. قیمت برخی محصولات تحت تاثیر کمبود در بازار و همچنین لیست قیمت های اعلام شده از شرکت های فولادی افزایش پیدا می‌کند و قیمت برخی محصولات نیز تحت تاثیر عرضه های بورس کالا و قیمت نهایی معاملات کاهش پیدا میکند .

تحولات اخیر در بازار آهن

همانطور که گفته شد در روزها و هفته های اخیر به شدت رقابت بورس کالا و بازار آزاد برای تعیین قیمت آهن به چشم می خورد .

در معاملات بورس کالای روز دوشنبه ۱۹۸ هزار تن شمش بلوم عرضه شد که حدود ۶۰ درصد آن مورد معامله قرار گرفت.نرخ میانگین شمش ۱۷ هزار و ۹۴۳ تومان اعلام شد که در مقایسه با نرخ پایه عرضه گذشته حدود ۳۰۰ تومان افزایش داشت. تنها ۱۴ درصد حجم عرضه شده با نرخ میانگین کمتر از عرضه پیشین معامله گردید که این نرخ بیانگر قیمت سازی شمش در کانال ۱۸ هزار تومان می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آلیاژ چیست؟انواع و کاربرد های

همچنین برخی از معاملات اعتباری شمش فولاد در کارخانه های فولاد خوزستان و کاوه جنوب کیش به علت رقابت بر سر آن ها و افزایش قیمت نهایی معامله ابطال گردید. که این نشان دهنده سیاست های تنظیم بازار و تمایل کمیته مدیریت بازار به کاهش قیمت ها می باشد.

به علت کمبود نقدینگی در بسیاری از شرکت های نوردی و بالاتر بودن نرخ بهره بازار در مقایسه با کارمزد این عرضه ها ، تقاضای زیادی برای عرضه محصولات فولادی به صورت اعتباری وجود دارد. این تقاضای زیاد موجب رقابت بر سر این محصولات و افزایش قیمت نهایی معاملات آنها میشود .همین امر در صورت وقوع موجب افزایش قیمت آهن آلات میشود.
تا به حال بورس کالا با عرضه زیاد محصولات و قیمت پایه پایین و همچنین ممنوع اعلام کردن معاملات اعتباری اجازه این افزایش قیمت را نداده بود.در عرضه روز دوشنبه نیز که امکان خرید اعتباری وجود داشت و رقابت برای محصولات فولادی صورت گرفت بورس کالا با ابطال معاملات ، باز هم از افزایش قیمت شمش و سایر محصولات فولادی جلوگیری کرد.

نوسانات قیمت آهن آلات

به طور کلی در هفته اخیر قیمت آهن آلات و سایر محصولات فولادی نوسان چشمگیری نداشتند. بیشتر سردرگمی بازار آهن به علت رقابت بورس کالا و بازار آزاد برای تعیین قیمت آهن آلات به چشم می خورد.

قیمت میلگرد آجدار در روزهای ابتدایی هفته با ثبات اعلام می شد اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه با افزایش های ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در شماری از کارخانه ها اعلام قیمت گردید

قیمت انواع ورق گرم و سرد نیز با نوسانات متعددی همراه بود. قیمت ورق سیاه گیلان بدون تغییر قیمت عرضه شد و قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه افزایش حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت.

پیشنهاد مطالعه ⋙  شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش شاخه ای با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی در کارخانه های ذوب آهن اصفهان و فایکو و غیره همراه بود. البته برخی از تیرآهن ها نیز تحت تاثیر کمبود در بازار دچار افزایش قیمت شدند. قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان به علت کمبود عرضه این محصول افزایش قیمت زیادی داشت.

قیمت نبشی و ناودانی و سپری نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و فقط برخی از شرکتها افزایش های ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند .

قیمت قوطی و پروفیل هم در اکثر کارخانه ها با ثبات قیمت همراه بود و در محدوده ۳۴ الی ۳۷ هزار تومان اعلام قیمت می‌گردید.

امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ محصولات فولادی اعم از میلگرد ، نبشی ، ناودانی ، تیرآهن ، ورق سرد ، ورق گالوانیزه خودرو و ورق گرم نیز در بورس کالا عرضه می شوند .طبق جدیدترین اطلاعیه عرضه بورس کالا حدود ۱۹۵ هزار تن محصول فولادی در بورس عرضه می شود. ۱۳۶ هزار تن حجم این محصولات متعلق به میلگرد با قیمت پایه ۲۰۲ هزار و ۹۰۰ ریال می باشد.

در حال حاضر آنچه که در بازار آهن آلات در هفته اخیر نشان می دهد فاصله زیاد بین قیمت محصولات نهایی در بازار آزاد و محصولات در بورس کالا می باشد. میتوان گفت فعلاً با توجه به نرخ پایه محصولات بورسی و تفاوت قیمت آنها با بازار آزاد فعلاً برای تجار فرصت مناسبی برای خرید میباشد. البته قیمت محصولات فولادی در بورس کالا تحت تاثیر رقابت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

به طور کلی در صورتی که رقابت بورس کالا و بازار آزاد برای تعیین قیمت آهن‌آلات همچنان ادامه داشته باشد و محصولات در حجم زیاد و با قیمت پایه کمتر از بازار آزاد عرضه شوند قیمت ها در بازار آزاد نیز دچار ریزش بیشتری می شود . با قیمت گذاری دستوری و سیاست های تنظیم بازار که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون اجرا می‌گردد بازار آهن آلات حدود ۳۰ درصد ریزش قیمت را تجربه کرده است که این امر موجب زیان بسیاری از کارخانه‌های فولادی میشود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف وافل چیست؟ انواع و کاربردها،مزایا و معایب آن

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد