0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

خارج شدن ایران از فهرست ۱۰ تولید کننده بزرگ فولاد جهان

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خارج شدن ایران از فهرست ۱۰ تولید کننده بزرگ فولاد جهان

خارج شدن ایران از فهرست ۱۰ تولید کننده بزرگ فولاد جهان به تازگی توسط انجمن جهانی فولاد منتشر شده است.طبق جدیدترین اخبار در بازار جهانی فولاد به تازگی انجمن جهانی فولاد ، ایران را از فهرست ۱۰ تولید کننده بزرگ فولاد جهان خارج کرده است.انجمن جهانی فولاد هرساله یک لیست از برتر‌ین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان ارائه می دهد. در این لیست کشورها بر اساس میزان تولید فولاد سالانه خود رتبه بندی شده و تغییراتی که نسبت به سال گذشته داشته و عملکرد کلی که در سالهای پیش داشته اند مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در سال گذشته طبق آماری که این انجمن منتشر کرده است ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد در جهان به ترتیب چین ، هند ، ژاپن ، ایالات متحده آمریکا ، روسیه ، کره جنوبی ، آلمان ، ترکیه ، برزیل و ایران بودند.

به گزارش پترومتالز، انجمن جهانی فولاد امروز ۱ اردیبهشت آمار تولید فولاد خام جهان در ماه مارس و ۳ ماهه نخست ۲۰۲۳ را منتشر کرد و بدون هیچ توضیحی نام ایران را از فهرست ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان حذف و ایتالیا را جایگزین ایران کرد! این در حالی است که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، در فهرست این انجمن، ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بوده و در ۲ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ نیز ایران بالاتر از ترکیه نهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بوده است.

به دنبال انتشار گزارش ماهانه جدید انجمن جهانی فولاد برخی رسانه ها از خروج ایران از بین ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده فولاد دنیا خبر دادند که این ادعا نادرست است. انجمن جهانی فولاد در گزارش ماهانه خود ایران را از لیست ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده فولاد خارج کرده است .زیرا در ماه مارس ۲۰۲۳ تولید فولاد ایران به دو علت قطعی گاز صنایع فولادی و همچنین همزمانی با تعطیلات عید نوروز کمی کاهش یافته و به ۲ میلیون تن رسیده بود که از تولید فولاد ایتالیا در همین ماه کمتر بوده است. به همین دلیل در گزارش ماهانه ایتالیا جایگزین ایران شده بود. اما در رتبه بندی سالانه ایران همچنان دهمین تولید کننده فولاد دنیا میباشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  جدول اشتال تیرآهن
لیست کارخانه های فولاد تهران

یکی از اصلی ترین و رایج ترین مواد اولیه که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد فولاد می باشد. امروزه به هر نقطه که نگاه کنید رد پایی از محصولات فلزی و فولادی وجود دارد. برای ساخت بسیاری از وسایلی که در اطراف ما وجود دارد از جمله وسایل نقلیه ،قایق ها ، قطارها ، پل ها  لوازم خانگی و همچنین برای ساخت ساختمان ها از محصولات فولادی استفاده می شود. در حال حاضر طبق آمارهای ارائه شده توسط انجمن جهانی فولاد می توان گفت که ۶۴ کشور جهان در حال تولید فولاد هستند و دیگر کشورهای جهان در تولید فولاد بسیار محدود می باشند.

انجمن جهانی فولاد

انجمن جهانی فولاد از مراجعی است که هر ساله لیستی از رتبه بندی برترین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان را منتشر می‌کند. هر سال این لیست بر اساس میزان تولید فولاد سالانه کشور ها و تغییراتی که نسبت به سالهای گذشته داشته‌اند به روز رسانی می شود .انجمن جهانی فولاد از بزرگترین انجمن های صنعتی در جهان است که تقریبا تمامی کشورهای تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. اعضایی که در انجمن جهانی فولاد هستند حدود ۸۵ درصد از تولید جهانی فولاد را بر عهده دارند. رتبه بندی که توسط این انجمن اعلام می‌شود دارای اعتبار و قابل اعتماد میباشد. در آخرین رتبه بندی این انجمن خارج شدن ایران از فهرست ۱۰ تولید کننده بزرگ فولاد جهان اعلام شده است.

طبق گزارشی که انجمن  جهانی فولاد منتشر کرده است تولید فولاد خام جهان در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ حدود ۴۵۹ میلیون تن  بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۰.۱ درصد کاهش را نشان میدهد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  معرفی میلگرد ادکا یا اوتکا |کاربردها و تفاوت آن با ممان منفی

بنابر گزارش این انجمن تولید فولاد خام دنیا در ماه مارس ۲۰۲۳ نسبت به ماه مارس سال ۲۰۲۲   ۱.۷درصد افزایش داشته و به حدود ۱۶۵ میلیون تن رسیده است .

فهرست منتشر شده از ۱۰ تولید کننده بزرگ فولاد در جهان توسط انجمن جهانی در ماه مارس و سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ نیز به ترتیب زیر می باشد. چین ، هند ، ژاپن ، ایالات متحده آمریکا ، روسیه ، کره جنوبی ، آلمان ، برزیل ، ترکیه ، ایتالیا

ایران در سال های گذشته جزء ۱۰ تولید کننده بزرگ فولاد در جهان بوده است که به تازگی طی جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد از لیست خارج شده است.البته طی این گزارش هیچ توضیحی قرار نگرفته  و فقط ایران از لیست خارج و ایتالیا جایگزین آن شده است.

ایران از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در فهرست ده تولیدکننده بزرگ فولاد جهان قرار داشت. همچنین در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳ با افزایش تولید فولاد خود بالاتر از ترکیه نیز قرار گرفته بود. اما در حال حاضر ایران جایگاه خود را در این رتبه بندی از دست داده است.

تولید فولاد در ماه های اخیر با توجه به قطعی گسترده گاز صنایع فولادی دچار چالش‌هایی شده بود تا حدودی که کمبود محصولات فولادی در بازار داخلی نیز مشاهده می‌شد. به دنبال این کمبود محصول قیمت آهن آلات افزایش ناگهانی داشت. همین امر می تواند عامل کاهش تولید فولاد ایران و خارج شدن آن از رتبه بندی تولید کننده گان بزرگ فولاد جهان باشد.

آمار و ارقام گزارش شده نشان میدهد که در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳ تولید فولاد در ایران افزایش چشمگیری داشته است ،در حالی که هفت کشور از برترین تولید کنندگان فولاد جهان در این بازه زمانی کاهش تولید داشته اند ایران ، چین و هند افزایش تولید داشتند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  فاصله تیرآهن سقف
5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد