اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند 1401

زمان مطالعه : 9 دقیقه
تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند ماه 1401

تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند ماه سال ۱۴۰۱

بازار آهن آلات در هفته‌های گذشته تلاطم بسیار شدیدی را تجربه کرد و شاهد بودیم که تمامی مقاطع فولادی رکوردهای قیمتی خود را شکستند و تا حد بسیار زیادی افزایش قیمت داشتند. اما با کاهشی شدن نرخ دلار بازار آهن آلات نیز در فاز اصلاح قیمت‌ها رفت و قیمت محصولات در تمامی زمینه ها شروع به کاهش کردند. در هفته سوم اسفند ماه نیز همانطور که هفته قبل هم پیش‌بینی شده بود روند کاهشی قیمت‌ها در بازار آهن آلات ادامه یافت و یکی از اصلی ترین دلایل ادامه روند کاهشی کنترل بازار دلار و کاهش قیمت آن بود.

البته در هفته سوم اسفند ماه پیش بینی می شد که با برخی اخبار سیاسی منفی و همچنین با توجه به اینکه در ماه های پایانی سال بارگیری و فروش کارخانه ها محدود می باشد کمی افزایش قیمت یا متوقف شدن روند کاهشی را شاهد باشیم اما با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی که در این هفته منتشر شد و همچنین کاهش نرخ ارز ، قیمت آهن‌ آلات همچنان در همه زمینه ها روند کاهشی داشت.

طبق تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند پیش بینی میشد  پیش‌بینی می‌شد در صورت صدور قطعنامه‌ای علیه ایران قیمت دلار و همچنین قیمت ها در بازار آهن آلات دوباره روند افزایشی پیدا کند. اما شاهد بودیم که جلسه شورای حکام  برگزار شد و با وجود تلاش هایی که سایر کشورهای غربی داشتند قطعنامه علیه ایران صادر نشد که این خبر مثبت باعث کاهش قیمت دلار و همچنان ادامه روند کاهشی در بازار آهن آلات شد.

فدرال رزرو نرخ بهره بانک ها را تا ۵.۶۵ درصد بالا برد . این موضوع نیز باعث می‌شود بازار ها حرکت کاهشی خود را ادامه دهند و انتظار نداریم که تا پایان سال نوسان های زیادی اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود روند تغییر قیمت دلار همچنان کاهشی باشد که همین قضیه باعث می‌شود سرمایه گذار های داخلی به طرف بازارهایی مانند طلا و مسکن متمایل شوند و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند می توانند این بازارها را رصد کنند و به آن ها ورود کنند.
در شروع سال جدید انتظارات تورمی بیشتر به سمت ملک و مسکن می باشد معمولاً تاثیر افزایش قیمت ها با تأخیر به حوزه ملک و زمین میرسد .پیش بینی می‌شود که در ماه های اول سال جدید نوسان ها و افزایش قیمت هایی که در سایر بازارها اتفاق افتاد را در بازار مسکن شاهد باشیم و افزایش قیمت زیادی را در املاک ببینیم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازارآهن فولاد|هفته دوم آذر1401
تغیرات قیمت میلگرد

عومل تاثیر گذار بر بازار فولاد در هفته گذشته

 طبق تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند ماه بازار فولاد بسیار تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات نرخ دلار می‌باشد. به عبارتی نرخ دلار از اصلی ترین محرک ها در بازار آهن آلات می باشد. با توجه به اینکه نرخ دلار در حال حاضر روند کاهشی را طی می کند در صورتی که کنترل شده و این روند کاهشی ادامه داشته باشد احتمال بسیار زیاد بازار آهن آلات فعلاً در رکود به سر خواهد برد.

میزان عرضه محصولات یکی دیگر از مواردی است که بسیار در بازار آهن در تعیین قیمت ها اثر گذار است. در ماه‌های اخیر به دلیل قطع گاز صنایع فولادی تولید محصولات با کاهش روبرو بود و عرضه محصولات در بازار کم شده بود. همین علت به همراه افزایش قیمت دلار باعث رکوردشکنی قیمت ها در بازار فولاد بود .اما با توجه به رفع محدودیت های انرژی برای صنایع فولادی و همچنین برخی از سیاست های دولت و وزارت صمت عرضه آهن آلات در در هفته های اخیر افزایش پیدا کرده است .همین افزایش عرضه مقاطع فولادی با قیمت پایه پایین تر از بازار در بورس کالا یکی از عواملی بود که کاهش قیمتها در بازار را سرعت بخشید.

در هفته سوم اسفند ماه در روز سه شنبه حدود ۱۸۰ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه شد که این عرضه با حجم بالا و قیمت پایه مناسب تا حد زیادی بازار را کنترل کرد. البته سیاست های دیگری نیز در بازار فولاد در حال اجرا هستند که مشخص نیست با اجرا و ادامه آن ها بازار فولاد به چه سمتی می رود.

دولت و وزارت صمت با دستور عمل های اخیر تمرکزشان را بر صادرات فولاد و همچنین ارزآوری از این طریق گذاشته اند. قیمت آهن آلات در بازارهای جهانی نیز افزایش داشته است به همین علت قیمت های صادراتی برای تولید کننده ها و صادرکنندگان جذاب تر است. البته که این موضوع صادرات شمش در صورتی که ادامه یابد ممکن است بر بازار آهن آلات تاثیر مثبتی نداشته باشد و با صادرات زیاد فولاد کمبود عرضه ها در داخل را شاهد باشیم. که این موضوع افزایش قیمت مجدد را به دنبال خواهد داشت.

بازار فولاد در حال حاضر تحت تاثیر سیاست های مقطعی دولت و وزارت صمت میباشد و با تغییر هرکدام از این سیاست ها در قیمت گذاری و میزان عرضه می تواند موجب ایجاد نوسان هایی در بازار شود. در هفته گذشته نحوه قیمت گذاری بر شمش بلوم مشخص گردید که طبق این فرمول قیمت گذاری روند کاهشی فولاد در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود و به نظر نمی‌آید که بعد از اصلاح قیمت ها نوسانات شدیدی را در کوتاه مدت شاهد باشیم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازار آهن |هفته سوم آذر1401

در حال حاضر بهتر است که فعالان در بازار آهن آلات صبور بوده تا بعد از پایان تعطیلات با توجه به تغییرات قیمت ها در بازار جهانی ،اوضاع اقتصادی در بازار داخل و تغییرات نرخ ارز و همچنین اخبار سیاسی روند بازار تا حدودی مشخص شود. بازار آهن آلات به علت اینکه تحت تاثیر نرخ دلار می باشد بسیار به اخبار سیاسی واکنش نشان می دهد.

فرمول جدید قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا

بورس کالا فرمول جدید قیمت پایه معاملات این بورس را ابلاغ کرده است. براساس فرمول جدید، از 22 اسفندماه، یعنی دوشنبه هفته آینده قیمت پایه محصولات شمش بلوم و مقاطع فولادی( تیرآهن،میلگرد،نبشی و ناودانی) با در نظر گرفتن بازهی مثبت یک درصد و منفی 5 درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی، با شروطی محاسبه خواهد شد.

در واکنش به این تغییر فرمول یک کارشناس فولادی بیان کرده است که : در حال حاضر دولت به دنبال این است که به اجبار قیمت محصولات فولادی را کاهش دهد و این اتفاق باعث ایجاد فاصله فولادسازان از مکانیزم‌های قیمت‌گذاری در بورس کالا که به صورت شفاف وجود دارد، خواهد شد.

این تغییرات در بازار فولاد باعث ایجاد رانت می‌شوند به گونه‌ای که در شرایط فعلی، دلالان محصولات فولادی را به صورت کلان با قیمت پایین می‌خرند و آنها را در انبار نگه‌داری می‌کنند تا حدوداً یک ماه که دولت مجدداً مکانیسم بازار را تغییر دهد.

این کارشناس فولادی با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد از این بخشنامه اظهار کرد: به دنبال این اتفاق، قیمت محصولات افزایش یافته و عملاً سود محصولات از جیب تولیدکننده و سهامدار، به جیب دلال منتقل می‌شود. از طرفی هیچ سود و منفعتی برای مصرف‌کنندگان نخواهد داشت. در واقع نرخ نهایی محصول در بازار آزاد برمبنای عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و در نهایت به تعادل می‌رسد. به همین دلیل دامنه نوسان نامتقارن در بورس کالا، باعث تشدید رانت خواهد شد که پس از تعطیلات عید نیز به آن اضافه می‌شود.

 در چند ماه گذشته نیز که تغییرات فرمولی به وجود می‌آمد، طبق معمول بازار آزاد واکنش خاصی از خود نشان نمی‌داد. بنابراین می‌توان گفت تغییر فرمول جدید در محصولات فولادی بورس کالا یک فرصت یک ماهه برای دلالان ایجاد کرد تا با پرکردن انبارهای خود، سود کلانی به جیب بزنند.

بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی

گزارش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

طبق تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند ماه میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و همچنین قیمت پایه آنها یکی از موارد تعیین کننده قیمت ها و روند افزایش یا کاهش یا آنها بود .در هفته گذشته افزایش عرضه محصولات و همچنین قیمت پایه آنها که کمتر از قیمت ها در بازار بود ادامه روند کاهشی بازار را به دنبال داشت. در ادامه میزان عرضه ها در هفته گذشته را بررسی می نماییم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته اول اردیبهشت 1402

🔹شنبه سیزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱، 3 میلیون و 11 هزار و 301 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا عرضه شد.در همین حال، 50 هزار و 290 تن شمش بلوم با قیمت 238 هزار و 473 ریال در بورس کالا عرضه شد. ضمن اینکه این محصول حجم عرضه خود را، 13 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داده اما برای قیمت پایه کاهش 7.7 درصدی را تجربه کرده است.

🔹 یکشنبه 14 اسفند ماه قرار بود، 10 هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که همه آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و هیچ محصولی از تابلوی معاملات حذف نشد.در همین حال، برای 10 هزار آهن اسفنجی بریکن، 8 ‌هزار تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین 125 هزار و 32 ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند.

🔹دوشنبه پانزدهم اسفند ماه قرار بود، 386 هزار و 340 تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که 382 هزار و 340 تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و تنها 2 درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شد.در همین حال، برای 2 هزار تن ورق رنگی، یک‌‌هزار تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین 474 هزار و 469 ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند.

🔹سه‌شنبه 16 اسفند ماه قرار بود، 687 هزار و 980 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که 423 هزار و 3 تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و 61.4 درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شدند.در همین حال، برای 175 هزار و 380 تن شمش بلوم، 61 ‌هزار و 575 تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین 230 هزار و 930 ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند.

افزایش قیمت اسلب و بیلت ایران در بازار جهانی

 براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن و تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند در تاریخ 9 مارس 2023 میلادی ( 18 اسفند ماه)، اسلب و بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس با افزایش قیمت رو به رو شدند.

در همین حال، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با رشد 25 دلاری، با قیمت 560 دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران نیز با افزایش 5 دلاری، با نرخ میانگین 572 دلار مبادله شد.

بیلت صادراتی منطقه CIS با رشد 8 دلاری، با نرخ 620 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت 667 دلار و 50 سنت در هر تن به فروش رسید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد