0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

اصلاح قیمت آهن بعد از رکورد شکنی

زمان مطالعه : 7 دقیقه
اصلاح قیمت آهن

علت اصلاح قیمت آهن پس از رکورد شکنی زیاد چه بود؟در هفته های اخیر مشاهده کردیم که قیمت آهن آلات و انواع مقاطع فولادی افزایش بی سابقه ای را داشت و رکورد های قیمتی خود را شکست. قیمت محصولات فولادی در همه زمینه ها تا حد زیادی و با سرعت بالایی در طی چند هفته افزایش یافت. این افزایش قیمت متاثر از افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین عوامل دیگری از جمله اطلاعیه از طرف بورس کالا بود.با کنترل نرخ ارز در بازار و ابطال بخشنامه بورس کالا روند صعودی قیمت ها متوقف گردید و در روز های بعدی کاهش تدریجی و اصلاح قیمت آهن شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

یکی از مواردی که باعث اصلاح قیمت آهن شد کاهش قیمت ارز بود. قیمت دلار در هفته های گذشته با سرعت زیادی افزایش یافت و به قیمت حدود ۴۴ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت آشفتگی زیادی را در بازار آهن آلات ایجاد کرد.با تغییر رئیس بانک مرکزی و کنترل افزایش قیمت دلار و کاهش آن تا حدود ۴۰ هزار تومان تمامی قیمتها در فاز اصلاحی قرار گرفت. از ابتدای هفته دوم دی ماه قیمت ها ثابت و در روزهای بعدی اصلاح قیمت آهن مشاهده شد.تغییرات قیمت ارز یکی از محرک های اصلی در همه بازارها و در همه زمینه ها می باشد .در بازار آهن و فولاد نیز با تغییرات قیمت ارز قیمت آهن آلات نیز افزایش و کاهش پیدا میکند. در صورت افزایش قیمت ارز و کنترل شدن روند صعودی آن افزایش مجدد قیمت ها در بازار آهن آلات پیش‌بینی می‌شود.

 

محمدرضا فرزین رئیس جدید بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به برنامه جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با تثبیت نرخ سامانه نیما اظهار داشتند که: وقتی که نرخ ارز را تعیین می‌کنیم باید به دوگانه اشتغال و رفاه توجه داشته باشیم. اگر نرخ ارز افزایش زیادی پیدا کند رفاه آسیب می بیند و اگر افزایش قیمت ارز کم باشد اشتغال خسارت می بیند. بنابراین باید در این دوگانه به توازن برسیم. وی بیان کرد: که در سامانه نیما ارز حاصل از صادرات نفت پتروشیمی و برخی بنگاه‌ها عرضه می شود. همچنین اعلام کردند که از شنبه تاریخ ۱۰ دی ماه ارز با نرخ ثابت ۲۸,۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه میشود. حجم عرضه هم در هفته پیش رو افزایش پیدا می‌کند که همین موارد باعث کنترل روند قیمتی ارز در بازار داخل و به دنبال آن اصلاح قیمت آهن بود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد گالوانیزه چیست؟

بخشنامه بورس کالا

یکی از علت های دیگر که اصلاح قیمت آهن را به دنبال داشت، بخشنامه‌ای بود که در تاریخ ۷ دی ماه توسط بورس کالا منتشر شد .بر اساس این بخشنامه گفته می‌شد که برای محصولاتی همچون آلومینیوم ،مس، روی، سرب و گروه محصولات پتروشیمی نرخ ارز در قیمت پایه آنها محاسبه می شود و عرضه کنندگان می توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما تا دلار توافقی محاسبه و اعمال کنند. در همین راستا بسیاری تحلیل کردند که این ابلاغیه بورس کالا افزایش قیمت مواد اولیه را به همراه خواهد داشت .بسیاری نیز اعتراض کردند که بورس کالا در جایگاهی نیست که به جای بانک مرکزی یا وزارت صمت نرخ تسویه ارز را تعیین کند .در عین حال به محض انتشار این بخشنامه تحلیل های زیادی انجام شد که باعث افزایش قیمت ها می شود و فقط با اعلام این خبر تنش زیادی به بازار وارد شد و قیمت آهن آلات به شدت افزایش یافت به طوری که گویا دیگر چیزی جلودار روند صعودی نمی باشد.

قیمت میلگرد از 20 هزار تومان گذشت و بازار آهن ملتهب گردید.البته که نامه ارزی بورس کالا در کمتر از یک روز ابطال شد .اما فرصتی برای تشدید روند صعودی قیمت آهن بود .در نهایت در پایان هفته گذشته روند افزایش قیمت آهن آلات و قیمت انواع مقاطع فولادی متوقف شد . در بازار اصلاح قیمت آهن و عقب‌نشینی تدریجی شروع شد. علت این اصلاح قیمت آهن در بازار ابطال بخشنامه بورس کالا و تغییر رئیس کل بانک مرکزی بود که این دو عامل باعث بروز هرج و مرج در بازار آهن و سایر بازارها شده بود .

پیشنهاد مطالعه ⋙  ظوابط جوشکاری میلگرد چیست؟ |وصله جوشی میلگرد

میزان افزایش قیمت مقاطع فولادی

 قبل از اصلاح قیمت آهن بازار التهاب زیادی را تجربه کرد.همانطور که گفتیم انواع مقاطع فولادی همچون میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی ،انواع ورق، قوطی و پروفیل و غیره همه افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند. میلگرد آجدار در پایان هفته گذشته از مرز ۲۰ هزار تومان هم عبور کرد. قیمت تیرآهن کیلویی تا حدود ۲۵ هزار تومان افزایش یافت. قیمت پروفیل نیز که متاثر از قیمت انواع ورق می باشد، افزایش زیادی را داشت. بعضی از شرکت های عرضه کننده پروفیل قیمت هایی در حدود ۲۹ و ۳۰ هزار تومان را برای هر کیلو پروفیل اعلام کردند. همه این افزایش قیمت ها در آخر هفته گذشته و روز پنجشنبه شروع به اصلاح کردند و در روزهای بعد از آن کاهش این قیمت ها را مشاهده کردیم.

 عوامل تاثیر گذار دیگر بر افزایش قیمت آهن

عوامل زیادی هستند که بر قیمت ها در بازار آهن آلات تاثیر می گذارد که از مهمترین آنها تغییرات قیمت ارز می باشد. اما عوامل دیگری نیز در هفته های گذشته به روند صعودی قیمت ها کمک میکرد که در ادامه به آن میپردازیم.

تغیرات قیمت میلگرد

تغییرات نرخ مواد اولیه

 کاهش نرخ مواد اولیه تولید آهن آلات بر اصلاح قیمت آهن اثرگذار است.تغییرات نرخ مواد اولیه همچون سنگ آهن در بازار جهانی نیز بر قیمت‌ها در بازار داخل اثرگذار است .سنگ آهن وارداتی چین یکی از محصولاتی است که بسیار بر قیمت ها تاثیر دارد .سنگ آهن وارداتی چین در سال ۲۰۲۰ روند صعودی خود را شروع کرد و از کف ۸۰ دلار تا ۲۲۵ دلار در تن افزایش یافت. سرانجام در ماه پنجم سال ۲۰۲۱ تغییر جهت داد و در یک دوره ۱۷ ماهه پس از فرود و فراز های متوالی مجدداً به کف ۸۰ دلار بازگشت .علت این کاهش قیمت نیز فرا گیری کووید ۱۹ در چین و ضربه های آن به اقتصاد چین بود .سنگ‌آهن وارداتی مجدداً در فاز جدید صعودی قرار گرفته و تا به حال از کف ۸۰ دلار خود تا به امروز به ۱۱۷ دلار بر تن رسیده است و این روند ادامه پیدا کرده و رشد داشت. اگر افزایش قیمت سنگ آهن ادامه داشته باشد بر قیمت‌های جهانی آهن آلات و همچنین قیمت آهن در بازار داخلی اثرگذار خواهد بود و افزایش قیمت ها پیش بینی می شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  روش تولید تیرآهن و مراحل آن

میزان عرضه و تقاضا

 از عوامل دیگری که بر اصلاح قیمت آهن و سایر مقاطع فولادی تاثیرگذار می باشد میزان عرضه و تقاضا است. عرضه و تقاضا در هر صنفی و هر تجارتی یکی از فاکتورهای تعیین کننده تغییرات قیمت در بازار میباشد .اگر میزان عرضه محصولات زیاد باشد باعث میشود که وفور محصول در بازار زیاد شده و قیمت‌ها کاهش داشته باشند .اگر عرضه محصولات در بازار کم باشد موجب افزایش قیمت ها می شود .در هفته‌های گذشته شاهد بودید که با عرضه کم محصولات در بورس کالا و نرخ پایه بالا برای آنها افزایش قیمت در بازار سرعت بیشتری پیدا کرد .در صورتی که عرضه انواع شمش ها و مقاطع فولادی در بورس کالا در حجم های بیشتری صورت بگیرد و قیمتهای پایه نیز با دقت بیشتری مشخص گردد،شاهد اصلاح قیمت آهن خواهیم بود. اما در صورت ادامه عرضه کم محصولات و قیمت پایه بالا برای آنها افزایش قیمت در بازار ادامه خواهد یافت.

رکود همراه همیشگی بازار آهن

یکی از مواردی که اصلاح قیمت آهن میشود، رکود و کمبود تقاضا می باشد. با وجود این که روند صعودی نرخ آهن هفته‌های گذشته تشدید شد اما باز هم میزان تقاضا افزایش نداشت. با وجود اینکه بخش عرضه برای افزایش قیمت ها تلاش زیادی داشت اما تقاضا به طرز چشمگیری کاهش یافته و می‌توان گفت که عملاً تقاضای وجود ندارد. رکود در بازار آهن آلات در ماه‌های گذشته نیز وجود داشته است و یکی از علت های اصلی آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی و رکود در ساختمان سازی می باشد.

اصلاح قیمت آهن

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

4.8/5 - (6 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

نظرات ارسال شده

  1. علی

    1401/10/15

    چقدر دیگه ممکنه قیمت میلگرد پایین بیاد؟

  2. Saeedi

    1401/10/16

    اینها همه نتیجه بازار سازی هست میبرن بالا

  3. گودرزی

    1401/10/16

    دلار محرک اصلی بازار هست بیشتر از بقیه عوامل بازار رو تحریک میکنه

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد