اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

اسکلت بتنی چیست؟ مزایا و معایب سازه بتنی

زمان مطالعه : 8 دقیقه
اسکلت بتنی چیست؟ _آهن جم

اسکلت بتنی چیست و چه مزایا و معایبی دارد ؟هر ساختمان از یک اسکلت بندی پایه تشکیل شده است .این اسکلت میتواند از نوع بتنی یا فلزی باشد .هر کدام از انواع اسکلت بتنی یا اسکلت فلزی با توجه به مصالح مورد استفاده در ساخت آنها دارای ویژگی ها ، مزایا و معایب متفاوتی هستند. اسکلت بتنی با توجه به قیمت مقرون به صرفه تر معمولاً در ایران رایج تر است .

از سازه های بتنی می توان در پله ها ،ستون ها فونداسیون و بسیاری از نقاط یک سازه استفاده کرد .سازه بتنی تشکیل شده از بتن آرمه میباشد. بتن آرمه یعنی ترکیب بتن و فولاد که دارای استحکام و مقاومت زیادی است.در این مقاله از آهن جم میخواهیم در مورد اسکلت بتنی ، مزایا و معایب آن و سایر موارد مربوط به آن صحبت کنیم .با ما همراه باشید.

اسکلت بتنی در واقع تشکیل شده از اعضای متفاوت از جمله ستون ،سقف و فونداسیون می باشد که به صورت پیوسته و محکم به یکدیگر متصل شده اند .تمامی اجزای اسکلت بتنی از بتن آرمه یعنی ترکیب بتن و میلگرد ساخته شده اند. سازه های اسکلت بتنی در اکثر موارد دارای اتصالات خمشی میباشند .وظیفه اسکلت بتنی مقاومت در برابر بارها و نیروهایی است که در طول زمان به یک ساختمان وارد می شود. یکی از مصالح مهم در ساخت اسکلت بتنی میلگرد میباشد . به همین دلیل قیمت آهن اصفهان در هزینه های اجرای اسکلت تاثیر گذار است.

برای اطلاع از مصالح و هزینه های اسکلت بتنی مقاله هزینه ساخت اسکلت بتنی در 1402 را مطالعه کنید.

انواع ستون بتنی _اهن جم

برای بسیاری از افراد سوال است که اسکلت بتنی بهتر است یا اسکلت فلزی ؟

به طور کلی اسکلت ساختمان در هر دو نوع فلزی و بتنی برای بسیاری از سازه ها استفاده میشود.انتخاب نوع اسکلت ساختمان به تعداد طبقات و حجم سازه بستگی دارد.معمولا برای سازه های بزرگ و حجیم از اسکلت فلزی و تیر ورق سفارشی استفاده میشود.

می توان گفت که هر دو نوع اسکلت دارای مقاطع فولادی هستند که فشارهای وارد را خنثی و از تخریب سازه جلوگیری می‌کنند. بتن نیز از استحکام بالایی برخوردار است اما در مقابل نیروهای کششی مقاومت مناسبی ندارد .به همین دلیل در بین بتن از میلگرد استفاده میشود .در صورتی که شما بخواهید اسکلت بتنی ساختمان یک طبقه یا اسکلت بتنی ساختمان دو طبقه را احداث کنید بهتر است از سازه های بتنی استفاده کنید .اما در صورتی که میخواهید ساختمان عظیم با طبقات زیاد احداث کنید بهتر است از اسکلت فلزی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  هزینه فونداسیون دو طبقه

سازه بتنی

برای ساخت یک ساختمان با اسکلت بتنی مجموعه‌ای از سازه های بتنی ساخته و به یکدیگر متصل می شوند .سازه های بتنی معمولاً از بتن آرمه ساخته می شوند. ساخت سازه های بتنی به این صورت است که ابتدا میلگردها آرماتوربندی میشوند و در جای مناسب خود قرار می گیرند. سپس قالب بندی بتن در اطراف آنها اجرا میگردد و بتن ریزی روی کلاف های آرماتور انجام می شود. در ساخت یک ساختمان از سازه های بتنی همچون فونداسیون ، ستون ،سقف، دال و… استفاده می شود. در ساخت سازه های بتنی قیمت روز میلگرد تاثیر زیادی دارد.

یکی از مراحل مهم ساخت یک سازه بتنی آرماتور بندی است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آرماتور بندی چیست را مطالعه کنید. همچنین هزینه های آرماتور بندی در مقاله ای جداگانه بررسی و اعلام شده . هزینه آرماتور بندی اصلی ترین هزینه ساخت یک اسکلت بتنی میباشد .در مقاله زیر دستمزد آرماتوربندی ذکر شده است.

دستمزد و قیمت آرماتوربندی

کاربرد های اسکلت بتنی

اسکلت بتنی به طور کلی نسبت به اسکلت فلزی به صرفه تر می باشد و هزینه کمتری را لازم دارد. همچنین ساخت آن آسان تر است به همین علت در احداث سازه های شهری بیشتر از سازه های بتنی استفاده می شود. دیوار پیش ساخته بتنی هم نوعی از سازه بتنی است. در ادامه برخی از دیگر کاربرد های اسکلت بتن را ذکر کرده ایم.

  • سازه بتنی در مناطقی که رطوبت زیاد است قابل استفاده می باشد. مثلاً در دیواره های ساحلی، اسکله ها و برج های بازدید
  • در ساخت ساختمان های مسکونی، تجاری، کارگاه ها و کارخانه ها از اسکلت، بتنی استفاده میشود.
  • برای ساخت پل ها، سد ها دیوارهای جداکننده کاربرد دارد.
  • برای ساخت استخر و تانکر های زیر زمینی استفاده می شود.
  • برای ساخت باند فرودگاه و سوله های نگهداری هواپیما کاربرد دارد.
هزینه ساخت اسکلت بتنی _آهن جم

مزایای سازه های بتنی

  • سازه های بتنی در کنار مقاومت کششی مناسب از مقاومت فشاری بالایی برخوردار هستند .
  • مقاومت اسکلت  بتنی در برابر آتش بسیار بهتر از مقاومت اسکلت فلزی می باشد .
  • عمر طولانی دارند و هزینه نگهداری آنها کم می‌باشد .
  • برای اجرای برخی سازه ها مانند اسکله و سد مقرون به صرفه ترند .
  • برای اجرای سازه بتنی نیاز به نیروی بامهارت بالا نیست.
  • شکل پذیری سازه های بتنی بسیار بیشتر است.
  • هزینه کمتری نسبت به اسکلت فلزی دارد .
  • در اجزای سازه بتنی کمانش کمتری اتفاق می افتد .
پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت میلگرد و آرماتور و کاربرد آنها

معایب اسکلت بتنی

  • اسکلت بتنی نسبت به اسکلت فلزی وزن بیشتری دارد .
  • مقاومت کششی آن کمتر است .
  • مصالح و فضای بیشتری برای اجرای آن استفاده می شود.
  • امکان ترمیم آن در صورت آسیب دیدگی وجود ندارد .
  • اجرای سازه های بتنی نیاز به عمل آوری بتن دارد که بر استحکام سازه تاثیر می گذارد.
  • در صورتی که بتن ریزی به درستی انجام نشود میلگردهای داخلی در معرض خوردگی قرار می گیرند و مقاومت کلیه سازه به خطر می‌افتد.
  • اسکلت بتنی سرما و گرمای زیادی را از خود عبور می دهد و از همین جهت نیاز به عایق بندی دارد.

اجرای اسکلت بتنی

اجرای سازه بتنی از جمله مواردی است که باید با دقت و همچنین توسط افراد ماهر انجام شود. برای اجرای اسکلت باید هر کدام از سازه های بتنی از جمله فونداسیون ،ستون ها ،سقف و غیره به ترتیب اجرا و به یکدیگر متصل شوند .به طور کلی اجرای اسکلت  بتنی مراحل زیادی دارد. که به صورت زیر می باشد.

  1. برای اجرای اسکلت ساختمان ابتدا لازم است که سطح زمین مورد نظر خاک برداری و مسطح شود و آماده ساخت گردد .
  2. پس از آن باید نقشه سازه توسط مهندس سازه تعیین گردیده و محل اجرای فونداسیون به طور دقیق مشخص گردد .
  3. پس از این مرحله و تهیه مصالح مورد نیاز از جمله میلگرد باید آرماتور بندی فونداسیون و سپس بتن ریزی آن انجام شود .
  4. پس از اجرای فونداسیون و شناژ بندی ،آرماتوربندی ستون ها انجام می شود .
  5. ستون ها پس از انجام عملیات آرماتور بندی قالب بندی شده و مجدد داخل قالب ها بتن ریزی انجام می شود .
  6. در نهایت بعد از اجرای ستون قالب بندی دیوار ها ،بتن ریزی و میلگرد گذاری سقف انجام می شود. تعداد میلگرد در ستون ها هم به شکل و سطح مقطع ستون بستگی دارد. از میلگرد رامکا برای حفظ فاصله قالب با میلگرد ستوناستفاده میشود. اجرای سقف نیز به نوع آن بستگی دارد .در صورتی که سقف از نوع تیرچه بلوک باشد باید تیرچه بلوک، جک یا شمع های سقفی همگی تهیه شده و ابتدا سقف به صورت خشک اجرا گردد .یعنی تیرچه ها روی ستون ها یا دیوارها قرار گرفته و با بلوک فضای بین آنها پر شود.
  7. اطراف سقف قالب بندی شده و پس از محکم شدن تمامی اجزای سقف عملیات بتن ریزی آن انجام شود. این مراحل برای اجرای سایر طبقات انجام میشود.
پیشنهاد مطالعه ⋙  آرماتوربندی چیست؟|نکات مهم آرماتوربندی و نحوه اجرای آن

پیشنهاد مطالعه : شناژ چیست ؟

اجزای اسکلت بتنی

همانطور که گفته شد اسکلت بتنی تشکیل شده از اجزا و سازه های بتنی است که به صورت محکم و طی مراحلی به یکدیگر متصل شده اند. از جمله از اجزای اسکلت بتنی موارد زیر می باشد .

دال : دال یکی از اجزای اسکلت بتنی است که وظیفه تحمل بارهای عمودی و خمش را در ساختمان برعهده دارد.  دال سطح افقی است که بارهای وارد را به تیر ها انتقال میدهد و نیروهای وارد به سازه از جمله نیروی باد و زلزله را منتقل می نماید .

تیرچه : تیر چه ها یکی دیگر از اجزای افقی سازه بتنی هستند که وظیفه آنها حمل بار می باشد .تیر ها بارهای مرده و زنده طبقات و سقف را منتقل و تحمل می کنند.

ستون : ستون یکی از مهم ترین اجزای سازه ای در اسکلت ساختمان ها میباشد .ستون بتنی در سازه بار هایی را که از تیر و ستون های بالایی وارد میشود را حمل کرده و به فونداسیون منتقل می کند .ستون یک عضو عمودی در سازه می باشد .طراحی ستون در ساخت یک سازه اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا در صورتی که یکی از ستون های سازه دچار ضعف شود می تواند شکست و ضعف یک طبقه را به همراه داشته باشد و اگر این ستون از ستون های اصلی باشد منجر به فرو ریختن و فروپاشی کل یک ساختمان میشود .

فونداسیون : فونداسیون یا پی ساختمان همانطور که از نام آن مشخص است از اصلی ترین و پایه ترین اجزای یک سازه است. تمام نیروها از سقف ها ،ستون ها و دال ها در نهایت به فونداسیون وارد میشود و فونداسیون تمام فشار های وارده از سازه را در نهایت به زمین منتقل میکند. اجرای فونداسیون باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

دیوار برشی : دیوار برشی یکی دیگر از اجزای اسکلت ساختمان می باشد که معمولاً در ساختمانهای مرتفع اجرا میگردد .این دیوار عمدتاً در ضخامت ۴۰ سانتی متر و طول ۳ متر احداث شده و می توان گفت که ستونی است که به شکل دیوار می باشد .دیوارهای برشی وظیفه مقاومت در برابر نیروهای افقی مانند باد و زلزله را بر عهده دارند. نحوه قالب بندی دیوار برشی باید کاملا اصولی انجم شود تا دیوار با استحکام و ظاهر مناسب ساخته شود.

اجزای اسکلت بتنی _آهن جم

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد