اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

لیستوفر میلگرد فونداسیون

زمان مطالعه : 5 دقیقه
لیستوفر میلگرد فونداسیون

به مطالعه مقاله لیستوفر میلگرد فوندانسیون خوش آمدید. 
شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید.
همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش، قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

یکی از مهم ترین مسائل در صنعت ساخت و ساز محاسبه صحیح مصالح مورد نیاز است کاری که دفاتر فنی و عمرانی باید آن را به دقت انجام دهند. تهیه جداول لیستوفر و یا به اصطلاح عامیانه تر همان جداول خم و برش آرماتور راهکاریست که در محاسبه هزینه مالی پروژه و میزان مصالح مورد نیاز کارآمد است. اگر مهندسان بخواهند تمامی المان های فلزی در اسکلت ساختمان و حجم بتن مصرفی در فونداسیون و دیوار برشی و غیره را به صورت تک تک محاسبه نمایید، کار زمانبر و مشکلی است. از جهتی دیگر  انجام این محاسبات  در زمان اجرا پروژه برای همه سازندگان ضروری خواهد بود. جدول لیستوفر این کار را آسانتر می کند. میلگرد یکی از پرکاربردترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان است از همین رو تهیه لیستوفر میلگرد توسط دفاتر فنی، ضروری است، زیرا با استفاده از آن از طریق مناسب میزان مصرف، انتخاب نوع صحیح و نحوه استفاده از میلگرد بررسی خواهد شد و بر اساس این معیارها، لیستوفر میلگرد تهیه می شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تخریب ساختمان |اصول و روش های تخریب+نکات ایمنی قبل از انجام عملیات

لیستوفر میلگرد چیست؟

لیستوفر میلگرد جدولی است که در آن راهنمای کامل و جامعی برای تهیه، خرید، آرماتوربندی، میزان خم و برش و تخمین میلگرد موردنیاز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدول لیستوفر میلگرد میزان میلگرد و سایر مصالح مورد نیاز یک پروژه ساختمانی را نشان می دهد. خود کلمه لیستوفر (listofer) در انگلیسی برای تهیه و محاسبه میزان میلگرد و مصالح مورد نیاز در پروژه های ساختمانی به کار می رود و اصطلاح Bar Bending Schedule یا به اختصار BBC هم نشانگر لیستوفر است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان استفاده از لیستوفر هوشمند هم فراهم شده است تا به صورت اتوماتیک میزان میلگرد مصرفی در یک ساختمان را محاسبه می کند. از دیگر مزایای استفاده از اپلیکیشن ها و نرم افزارهای لیستوفر میلگرد هوشمند می توان به محاسبه سریع وزن آرماتور، امکان مشاهده انواع خم میلگرد، استفاده از فرمول های موجود و فضای هوشمند سازی شده برنامه جهت تسریع در سرعت محاسبه و سایر امکانات تخصصی دیگر اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه : قیمت آرماتور بندی ۱۴۰۲

جدول لیستوفر میلگرد و اصطلاحات آن

لیست کامل لیستوفر میلگرد را در قالب یک جدول، همراه با اصطلاحات خاص ارائه می دهند. جدول زیر نمونه ای از جدول لیستوفر آرماتورهای فونداسیون است، که ارائه شده و توضیح اصطلاحات مربوط به هر کدام بعد از جدول، آمده است.-

لیستوفر میلگرد فونداسیون
  1. کلمه pos: موقعیت هر میلگرد را با شماره ­گذاری نشان می دهدد که در پلان یا در جزئیات، آدرس‌­ دهی کاربرد دارد.
  2. کلمه Ø: فی یا سایز میلگرد را مشخص می­ کند.
  3. کلمه Shape: نشان دهنده شکل آرماتورها از لحاظ وضعیت خم (یک سر خم، دوسر خم، بدون خم، اوتکا و…) است. طول خم‌ ها و ابعاد آن روی هر قسمت نوشته می شود.
  4. کلمه Length: طبق معنی آن طول آرماتور (شامل جمع جزئیات طول های درج ‌ شده در ستون سوم جدول) را ارائه می کند.
  5. کلمه Number: تعداد مورد نیاز آرماتور در این بخش ذکر می شود.
  6. کلمه Weight: وزن میلگرد (حاصل‌ ضرب وزن واحد طول میلگرد مشخص شده ضربدر طول میلگرد ضربدر تعداد میلگرد) در اینجا نوشته می شود.
پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت ظاهری میلگرد A3 ، A2 ، A1 و A4

تهیه جدول لیستوفر میلگرد

سه مورد مهم در تهیه جدول لیستوفر میلگرد عبارتند از مشخصات فنی، آنالیز پرت و الویت اجرایی که باید در نظر گرفته شود. با داشتن اطلاعات کافی در این موارد، می‌ توان تصمیم‌ گیری کرد که کدام بخش لیستوفر، چه زمانی در اختیار آرماتوربند قرار داده خواهد شد. معمولا روال کار بدین صورت است که در زمان برگزاری مناقصه مشاور لیستوفر میلگردها را تهیه و در نقشه‌ های ساختمان قرار می دهد. این موضوع به پیمانکار در هنگام پیشنهاد، دید جامع تری نسبت به حجم آرماتورهای مصرفی در هر مرحله می دهد. یکی از ابزارهای موجود برای تهیه لیستوفر نرم افزار «مترور پلاس» است. این نرم افزار قدرتمند اما ساده جهت تولید لیستوفر میلگرد فونداسیون در نرم افزار اکسل کاربر دارد. با استفاده از این نرم افزار براحتی می توانید شکل آرماتور مورد نظر خود را از بین شکل های از پیش تعریف شده انتخاب کرده و پوزیشن، تعداد، قطر و طول اضلاع مختلف آرماتور را در جدول وارد نمایید. پس از آن، اطلاعات مربوط به پوز همراه با شکل آرماتور به صورت خودکار به جدول اکسل اضافه می شود و جدول لیستوفر میلگرد فونداسیون شما آماده است

پیشنهاد مطالعه : آرماتور بندی فونداسیون

جمع بندی

همانطور که گفتیم لیستوفر در واقع یک راهنمای کارگاه آرماتوربندی خم و برش آرماتورها است. در حقیقت به بیان ساده تر با تهیه جدول لیستوفر میلگرد فونداسیون می توان تهیه و نصب آرماتورها را سرعت ببخشید. کاربرد ویژه جدول لیستوفر میلگرد فونداسیون و اهمیت وجود آن این است که  در محاسبه تمامی المان های فلزی، اطلاع از میزان مصالح مصرفی و مسائل مالی در پروژه  سرعت می بخشد و از همین رو نیاز است که جدول لیستوفر در پروژه ها حتما تهیه شود. به طور کلی تهیه لیستوفر میلگرد فونداسیون یا شناژ سبب می شود تا دید کلی تر و جامع تری از مصالح مصرفی در پروژه ها حاصل گردد و سرعت انجام کار چند برابر شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع لوله های فولادی و کاربرد آنها
امتیاز خود را ثبت کنید

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد