اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران | بررسی علت کاهش قیمت ها

زمان مطالعه : 4 دقیقه
کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران

در هفته‌های اخیر شاهد کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران هستیم .به طور کلی در هفته های گذشته قیمت شمش فولادی صادراتی ایران روند نزولی داشته و به پایین‌ترین میزان از دی ماه سال ۱۴۰۱ رسیده است. همچنین قیمت اسلب صادراتی ایران به ازای هر تن در هفته اخیر حدود ۱.۴ درصد کاهش قیمت داشته و قیمت میلگرد صادراتی ایران نیز در هفته اخیر به میزان ۳.۸ درصد کاهش قیمت داشته است. در حال حاضر قیمت میلگرد صادراتی ایران تحویل درب کارخانه حدود ۵۲۰ تا ۵۴۰ دلار به ازای هر تن می باشد .

در هفته گذشته قیمت فوب شمش فولادی صادراتی ایران حدود ۲.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به محدوده ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار به ازای هر تن رسیده است.در این هفته دو شرکت مطرح ایرانی در مزایده های شمش صادراتی خود پیشنهادات قیمتی حدود ۵۰۲ تا ۵۰۵ دلار به ازای هر تن دریافت کردند که این پیشنهادات را به دلیل کاهش قیمت ها رد کردند. با این وجود قیمت صادراتی برای شمش ایران در بازه ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار به ازای هر تن بود و مشتریان قیمت های بالاتر را نمی پذیرفتند.

علت کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران

کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران به دلیل ریزش قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی میباشد.در هفته گذشته در تاریخ جمعه ۱ اردیبهشت ماه قیمت فولاد و مواد اولیه فولادی از جمله سنگ آهن در بازار چین ریزش شدیدی را تجربه کرده است.

قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین میزان خود در حدود چهار ماه گذشته و قیمت میلگرد به پایین‌ترین میزان خود در حدود ۵ ماه گذشته رسیده است. علت کاهش قیمت سنگ آهن سر رسید ماه سپتامبر و قراردادی است که بیشترین معامله را داشته است. با سر رسید این قرارداد در بورس کالای دالیان سنگ آهن با کاهش ۴.۸ درصدی به قیمت ۱.۵ دلار به ازای هر تن رسیده است .

پیشنهاد مطالعه ⋙  خزش بتن چیست؟علت ایجاد آن و روش های جلوگیری از آن

قیمت میلگرد نیز با سررسید ماه اکتبر در بورس آتی شانگهای حدود ۳ درصد کاهش قیمت داشته و به ۵۵۳ دلار به ازای هر تن رسیده است.

چشم انداز نامناسب تقاضا برای سایر محصولات فولادی و همچنین کاهش قیمت مواد اولیه، ریزش قیمت محصولات فولادی را در پی داشته است.با کاهش قیمت ها در بازار چین ، بازارهای فولاد در دیگر نقاط جهان از جمله جنوب شرق آسیا و خلیج فارس نیز دچار کاهش قیمت می‌شوند. این موضوع به وضوح در روزهای اخیر نمایان شده  و منجر به کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران شده است.

شمش فولاد صادراتی

 علت کاهش قیمت سنگ آهن

پترومتالز: در هفته گذشته قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی چین از استرالیا ۸٫۵ دلار در هر تن معادل ۷٫۲ درصد کاهش یافت و به ۱۱۰ دلار به ازای هر تن رسید. این پایین‌ترین قیمت سنگ آهن در ۴ و نیم ماه گذشته (از اواسط آذر ۱۴۰۱ تاکنون) است.

نگرانی نسبت به تداوم رکود در اقتصاد جهانی افزایش پیدا کرده است و همچنین بخش بانکی آمریکا عملکرد مثبتی نداشته است .از طرفی انتظار می‌رود که بار دیگر در اوایل ماه می فدرال رزرو آمریکا نرخ در بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش دهد .این موارد باعث کاهش قیمت‌ها در بازار کامودیتی میشود.
همچنین میزان تقاضا برای محصولات فولادی در چین کمتر از حد انتظار بوده است. آمارهای آغاز پروژه های جدید ساخت مسکن در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ در کشور چین بسیار بدتر از حد انتظار بوده است. این امر نشان می‌دهد که تقاضا برای محصولات فولادی در کشور چین چندان قدرتمند نیست. کشور چین هم یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد در سطح جهان می باشد که میزان تقاضای فولاد در این کشور بر نوسان قیمت های جهانی تاثیر گذار است. شرکت های فولادی نیز به خاطر نبود تقاضای محصولات فولادی در چین در خرید سنگ آهن به صورت محتاط رفتار می کنند و این موضوع باعث رکود در بازار سنگ آهن و کاهش قیمت آن شده است .

پیشنهاد مطالعه ⋙  کدام نوع تیرآهن سنگین تر است؟

بانک مرکزی چین در هفته گذشته اعلام کرده بسیاری از اقدامات حمایتی دوره کرونا موقتی بوده و به تدریج پایان خواهد پذیرفت .همه این عوامل باعث کاهش قیمت سنگ آهن در هفته گذشته شده است که به دنبال آن تمامی قیمت ها در بازار جهانی فولاد در روند نزولی قرار گرفته و قیمت فولاد صادراتی ایران هم کاهش پیدا کرده است.

کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران بر قیمت محصولات فولادی در بازار داخل هم تاثیر گذار میباشد. به طور کلی عوامل بسیاری بر قیمت آهن آلات و محصولات فولادی در بازار داخلی ایران تاثیر دارند که یکی از مهم ترین آنها قیمت صادراتی محصولات فولادی می باشد. با کاهش قیمت های صادراتی ،تولید کنندگان شمش و سایر مقاطع فولادی دیگر تمایلی برای صادرات ندارند و بیشتر محصولات تولید شده را در بازار داخلی عرضه می‌کنند.

با عرضه زیاد محصولات در بازار کاهش قیمت ها اتفاق می افتد. حال باید دید کاهش قیمت‌های جهانی فولاد تا چه اندازه ادامه پیدا می‌کند و همچنین سایر عوامل تاثیر گذار بر احتمال افزایش قیمت آهن از جمله میزان عرضه در بورس کالا و نحوه قیمت گذاری آنها چه تغییراتی پیدا میکند.

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد