0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

علت استفاده از میلگرد در بتن

زمان مطالعه : 6 دقیقه
علت استفاده از میلگرد در بتن

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست؟همانطور که میدانیم میلگرد یکی از مقاطع فولادی بسیار پر مصرف در ساختمان سازی و سازه ها می باشد. حال میخواهیم بدانیم علت استفاده از میلگرد در بتن و کاربرد آن چیست ؟

بتن یکی از مصالح ساختمانی و فوق العاده می باشد که قرن هاست در سراسر جهان برای افزایش استحکام و مقاومت مورد استفاده قرار می گیرد .اصلی ترین فاکتور یک ساختمان میزان مقاومت آن می باشد که باید به آن توجه ویژه ای داشت .برای ساخت یک سازه مقاوم لازم است که فونداسیون، ستون ها و سقف های سازه و به عبارتی اسکلت سازه به بهترین شکل ممکن با بهترین مصالح ساختمانی اجرا شود. تا استحکام و مقاومت بالایی ایجاد گردد. برای این کار از بتن استفاده می شود. اما بتن در عین حال که مقاومت فشاری بالا دارد دارای مقاومت کششی ناچیز است و خاصیت شکنندگی دارد .به همین دلیل در بتن از میلگرد استفاده می شود تا این ضعف بتن جبران شده و مقاومت کششی پیدا کند.

میلگرد های مصرفی در بین بتن تحمل تنش های کششی را برعهده می گیرند. مهمترین علت استفاده میلگرد در بتن این موضوع می باشد. به همین دلیل هم میلگرد مصرف بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد و قیمت میلگرد و قیمت آهن یکی از فاکتورهای تعیین کننده هزینه های ساختمان می باشند. در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا با انواع میلگرد وعلت استفاده از میلگرد در بتن به صورت کامل آشنا شویم.

همانطور که گفتیم علت استفاده از میلگرد در بتن وجود ضعف هایی در بتن می باشد. سالهاست که برای ساخت ساختمان ها به مقدار زیادی از بتن استفاده می‌شود و ساختمان های بتنی بسیار رایج هستند .اما بتن به تنهایی استحکام و مقاومت خیلی بالایی ندارد و از این رو باید از میلگرد در آن استفاده شود. ساختار بتن مقاومت فشاری بالایی دارد و به همین دلیل برای قطعات تحت فشار مانند ستون ها از آن استفاده می شود. اما بتن در عین حال که مقاومت فشاری خوبی دارد مقاومت کششی بسیار پایینی دارد و در برابر شکنندگی ضعیف است. ممکن است که منافذ داخلی بتن به راحتی ترک بخورند. مثلاً یک تیر بتنی ضخیم از مقاومت بسیار کمی در وسط برخوردار است و در نهایت حتی زیر وزن خود نیز ترک خواهد خورد. از این رو باید بتن تقویت گردد تا برای استحکام سازه مشکلی ایجاد نشود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاربرد خاموت در سازه ها+آشنایی با انواع خاموت

مقاومت فشاری بتن را می توان با تغییر نوع، اندازه و مقدار سنگدانه آن تنظیم کرد. با این حال هیچ یک از این ها تاثیر زیادی بر مقاومت کششی آن نخواهند داشت .افزودن آرماتورهایی به بتن مانند مش، سیم، مواد شیمیایی، الیاف و میلگرد تنها راه افزایش قابل توجه مقاومت کششی بتن است. در بین این آرماتورها میلگرد مقاومت کششی بالایی دارد و می تواند ضعف بتن را تا حد زیادی جبران نماید.

زمانی که میلگرد به بتن اضافه می شود مقاومت کششی آن افزایش پیدا کرده و در اصطلاح بتن مسلح به دست می آید. استفاده از بتن مسلح در مقاومت طولانی‌مدت سازه ها نقش مهمی دارد. در واقع اگر از میلگردهای فولادی به عنوان ماده مرکب بتن استفاده نشود بتن در برابر بار و فشار بیش از تحمل ،دچار ترک و در آخر شکستگی خواهد شد. سازه های بتنی تا قبل از اختراع میلگرد دارای محدودیت های بزرگی بودند. یکی دیگر از علت استفاده میلگرد در بتن مقابله با نیروهای انبساط و انقباض حاصل از تغییرات طبیعی دما می باشد. به عبارتی‌دیگر میلگرد می تواند یک سازه بتنی را که مستعد انبساط و انقباض با تغییر دما می باشد را در کنار هم نگه دارد. 

میلگرد ها طی عملیات آرماتور بندی بهم تنیده شده و در محل مناسب قرار میگیرند .سپس عملیات بتن ریزی انجام میشود.

بتن ریزی باید در شرایط اب و هوایی مناسبی انجام شود . زیرا بتن ریزی در هوای سرد و بتن ریزس در هوای گر مشکلاتی به دنبال دارد که باعث کاهش کیفیت بتن میشود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  ناودانی چیست؟انواع و کاربردهای آن
بتن ریزی

با توجه به علت استفاده از میلگرد در بتن که در بالا خواندیم باید هنگام خرید میلگرد برای ساختمان خود به کیفیت آن توجه زیادی کنیم و صرفاً به خاطر ارزان بودن و قیمت میلگرد،از میلگرد های سبک که مقاومت و کیفیت پایین‌تری دارند استفاده نکنیم. زیرا میلگرد اگر چه مصالحی از ساختمان می باشد که در ظاهر سازه به چشم نمی‌آید اما در واقع اسکلت و استخوان بندی سازه است و اگر ضعیف باشد باعث کاهش عمر ساختمان و استحکام آن می شود. که حتی تخریب، ایجاد خسارت مالی و جانی را به دنبال دارد .برای هر ساختمان باید متناسب با شرایط سازه و طبق نظر مهندس سازه از میلگرد با کیفیت و سایز‌ متناسب در بتن و فونداسیون استفاده شود.

مزایای استفاده از میلگرد در بتن

استفاده از میلگرد در بتن مزایایی دارد به همین علت استفاده از میلگرد در بتن رایج شده است. اصلی ترین مزیت استفاده از میلگرد در بتن افزایش مقاومت و استحکام بتن و در نتیجه افزایش مقاومت ساختمان می باشد. از دیگر مزایای ترکیب میلگرد فولادی و بتن مقاومت بالا در برابر شرایط جوی نامساعد می باشد. زمانی که از میلگرد در بتن استفاده می شود مقاومت سازه در برابر رطوبت و آتش سوزی بالا می رود. اشتراکات زیاد در خواص فیزیکی و مکانیکی بتن و فولاد از دیگر مزایای استفاده از میلگرد برای مقاوم سازی بتن به شمار می‌رود .بتن و فولاد از چسبندگی خوبی برخوردارند و می توانند در زمان اعمال فشار به صورت مشترک عمل کنند. ضریب انبساط حرارتی یکسان میلگرد فولادی و بتنی باعث می شود که تنش های اولیه اثرگذار نباشند. و همچنین میلگردهای آجدار به علت وجود آج روی سطحشان  در بتن گیر می افتند و اتصال محکم تری به بتن دارند و از فروپاشی قسمت هایی از اسکلت ساختمان در اثر فشارجلوگیری می کنند.مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع ساختمان باید متناسب با نیاز آن و تعداد طبقات باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  اصول ساخت سوله با تیرآهن +نکات کاربردی

اعلام به روز قیمت تیرآهن در سایت آهن جم

میزان استفاده میلگرد در بتن

میلگرد ها معمولاً در فونداسیون ،ستون و سقف ساختمان ها استفاده می شوند. میزان استفاده از میلگرد در بتن باید حتماً طبق پلن سازه باشد و نمی‌توان گفت که هرچه میلگرد بیشتری در ساختمان استفاده شود استحکام بیشتر میشود. میزان استفاده از میلگرد در بتن به اسکلت ساختمان، نقشه آن، تعداد طبقات و موارد زیادی بستگی دارد، معمولاً این مقدار در اسکلت های بتنی و فلزی متفاوت است .در اسکلت های بتنی مقدار فولاد مصرفی بدون در نظر گرفتن آرماتور سقف از ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم متغیر و برای اسکلت های فلزی از ۴۰ تا ۱۰۵ کیلوگرم است .در سازه های فولادی نیز این مقدار برابر ۷۰ تا ۱۱۵ کیلو گرم به ازای هر مترمربع تخمین زده می‌شود.

قیمت آرماتوربندی -آهن جم

آهن جم _www.ahanjam.com

سوالات متداول

اکثرا از میلگرد آجدار در بتن استفاده میشود..

میلگرد ها طی فرایند آرماتوربندی به هم تنیده شده و جای خود قرار گرفته سپس بتن روی آنها ریخته میشود.

بسته به نیاز پروژه میلگرد در همه سایزها مورد استفاده قرار میگیرد.

5/5 - (6 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد