اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

جدول اشتال تیرآهن

زمان مطالعه : 8 دقیقه
جدول اشتال تیرآهن

در بخش های مختلف یک سازه آهن آلات متعددی استفاده می‌شود؛ یکی از مهم ترین قطعات مورد نیاز در ساختمان سازی، تیرآهن است. این محصول در اندازه های مختلف توسط کارخانه های گوناگون تولید شده که برای انتخاب درست آن متناسب با مشخصات فنی سازه باید از جدول اشتال تیرآهن استفاده کرد.برای همه مقاطع فولادی جدول اشتال وجود دارد که تمامی مشخصات از جمله وزن استاندارد یک مقطع در آن درج شده است.وزن میلگرد هم دارای جدول اشتال استاندارد میباشد.

جدول اشتال تیرآهن چیست؟

جدول اشتال تیرآهن را یک مهندس آلمانی به نام “مارتا اشترابدر بوگر”  طراحی کرد؛ این جدول حاوی اطلاعات زیادی در مورد مقاطع فولادی مختلف است. مهندسان و متخصصان فعال در حوزه صنعت ساختمان سازی از این جدول استفاده مفیدی می کنند. با استفاده از جدول اشتال می توان در مورد وزن تیرآهن تخمین های دقیقی داشت؛ زیرا این جدول مشخصات تیرآهن را بر حسب مدل، ارتفاع، عرض، جان و بال تیرآهن و بسیاری موارد دیگر ارائه می‌دهد. شما میتوانید وزن تیراهن در تمامی سایز ها را در لینک زیر مشاهده کنید.

وزن تیرآهن ۱۴

جدول اشتال تیرآهن IPE ، HEA و HEB

امکان طراحی و تولید تیرآهن در سطح مقطع‌ها و اندازه های مختلف وجود دارد؛ که هر سایز تیرآهن دارای مشخصات فنی خاصی داشته که حد تحمل بار توسط تیرآهن را تعیین می کنند. از این رو برای شناسایی تیرآهن مورد نیاز در ساخت و سازها، جداول استانداردی به نام جدول اشتال تیرآهن را طراحی کرده اند. هدف از طراحی جدول اشتال تیرآهن IPE ، HEA  و  HEBمشاوره در مورد پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی از آلیاژهای فولادی بوده است. این جداول را می توان در کتاب هایی به نام کتاب جدول اشتال پیدا کرد؛ در این کتاب اطلاعات مختلفی شامل معرفی پروفیل ‌ها با مشخصات فنی، انواع مواد اولیه و نوع اتصالات جمع آوری شده است.

جدول اشتال تیرآهن

اطلاعات جدول بالا

  • ارتفاع جان تیرآهن : h
  • عرض بال تیرآهن : b
  • ضخامت جان تیرآهن : S
  • ضخامت بال تیرآهن : t
  • شعاع انحنا داخل جان به بال : R
  • ضخامت بال با انحنا داخلی : C
  • ارتفاع جان +ضخامت دو بال : h-2c
  • مساحت سطح مقطع : A1
پیشنهاد مطالعه ⋙  ظوابط جوشکاری میلگرد چیست؟ |وصله جوشی میلگرد

در جدول اشتال تیرآهن ipe اطلاعات کاملی از تمام سایز های تیرآهن درج شده است.تیرآهن استاندار باید مشخصات و ویژگی هایی شبیه به مشخصات ذکر شده در جدول اشتال داشته باشد .در جدول اشتال ویژگی های تیرآهن استاندارد مثل ارتفاع تیرآهن ،ضخامت جان و بال،وزن یک متر،شعاع انحنا ،مساحت سطح مقطع عرض بال و … درج شده است .

تیرآهن هایی که اطلاعات و ویژگی های آنها مطابق یا نزدیک به جدول اشتال تیرآهن نباشد استاندارد و مقاومت کافی ندارند.وزن تیرآهن تا مقدار کمی می‌تواند از وزن استاندارد سبک تر باشد و اگر به مقدار زیادی اختلاف وزن با استاندارد جدول اشتال داشته باشد کیفیت آن مناسب نخواهد بود.

کاربرد جدول اشتال تیرآهن

جدول اشتال تیرآهن برای هر صنعتی کاربرد متفاوتی دارد؛ به طوری که مورد کاربری آن برای مهندسان سازه و عمران متفاوت از استفاده فعالان بازار آهن و فولاد از این جدول است. در جدول اشتال تیرآهن IPE ، HEA  و  HEB مجموعه ای کامل درباره انواع مقاطع فولادی مثل تیرآهن ها گردآوری شده که شامل وزن، ضخامت، شکل سطح مقطع، طول، استاندارد و سایر مشخصات کاربردی است. در جدول پروفیل های اشتال همچنین می توان پارامترهای مربوط به مقاومت مصالح ساختمانی مختلف مانند شعاع ژیراسیون و ممان اینرسی به دست آورد. در این جدول مهم ترین جزئیات برای محاسبات مختلف مقاطع فولادی وجود دارد؛ که مهم ترین پارامترهای مورد نیاز شامل اندازه مجاز ابعاد و گشتاورهای خمشی در راستای x و y است. با استفاده از این اطلاعات مهندسان می توانند نوع و تعداد هر یک از مصالح مورد نیاز برای اجرای پروژه را تخمین بزنند. مهم ترین کارایی جدول اشتال ارائه جدول برنامه ریزی مالی با استفاده از اطلاعات و محاسبات این جدول است.

روش استفاده از جدول اشتال تیرآهن IPE ، HEA و HEB

برای انجام محاسبات مربوط به وزن و اندازه تیرآهن باید با استفاده از جدول اشتال چهار پارامتر ارتفاع جان تیر، عرض بال، ضخامت جان و ضخامت بال تیرآهن را به دست آورد. در گام بعدی می توان تخمین زد که تیرآهن تحت نیروهای خمشی و برشی چه رفتار مکانیکی از خود نشان می دهد. داده هایی مثل ممان اینرسی و شعاع چرخش تیر برای بررسی اثر نیروهای خمشی و محاسبه مقاومت خمشی تیر مورد نیاز هستند. در ادامه طی سه گام روش استفاده از جدول اشتال را بیان می‌کنیم.

اولین گام: برای استفاده مفید از این جدول باید ابتدا با حروف و اصطلاحات به کار رفته در جدول اشتال تیرآهن IPE و HEA و HEB آشنا بود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

دومین گام: در مرحله دوم بایستی نوع فولاد مورد نظر را انتخاب کرد و در ستونی که مساحت ها درج شده اند کمترین عددی را که بزرگتر و یا مساوی مقدار فولاد است را پیدا کرد. در این صورت اولین انتخاب، سایز پروفیل متناظر با همان سطح خواهد بود.

گام سوم: در مرحله آخر باید این انتخاب را با دیگر اطلاعات به دست آمده مقایسه کرد، چنانچه جواب درست نباشد باید مقطع فولادی بزرگتری را انتخاب نمود.

برای محاسبه وزن آهن آلات نیز می توان به راحتی از جدول اشتال استفاده کرد؛ برای این کار باید از روی لیستوفر و نقشه تعداد و طول مقاطع فولادی مورد نظر را به دست آورد و سپس آن را در پارامتر G (وزن مخصوص به ازای واحد طول آن است) ضرب کرد تا وزن کل تیرآهن محاسبه شود. در زمان استفاده از جدول اشتال تیرآهن IPE ، HEA  و HEB   باید به واحد کمیت ها توجه ویژه داشت؛ زیرا بروز کوچکترین اشتباهی در محاسبات مربوط به آهن آلات می تواند زیان مالی و حوادثی را به وجود آورد.

انواع جدول اشتال تیرآهن

برای هر استاندارد تیرآهنی جدول اشتال مخصوصی وجود دارد که برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به تیر آهن مورد نظر باید از جدول آن استفاده کرد. در ادامه به معرفی انواع جداول اشتال تیرآهن می پردازیم.

  1. جدول اشتال تیرآهن IPE: در حال حاضر تیرآهن معمولی کاربرد بسیاری داشته و از محبوبیت بالایی برخوردار است که اطلاعات آن برای مهندسان ساختمان اهمیت ویژه دارد. اطلاعات مندرج در جدول اشتال IPE با اطلاعات جدول اشتال معمولی یکسان است.
  2. جدول اشتال تیرآهن HEA (تیرآهن هاش سبک): اطلاعاتی که در این جدول آوره شده با اطلاعات جدول اشتال تیرآهن بال پهن سبک تفاوتی ندارد.

3.جدول اشتال تیرآهن  HEB(تیرآهن هاش سنگین): در این جدول همان اطلاعات مربوط به تیرآهن هاش سنگین درج شده است.

  1. جدول وزن تیرآهن لانه زنبوری: از رایج ترین تیرآهن های بازار تیرآهن لانه زنبوری یا (CPE) که به آن تیرآهن شبکه نیز می گویند. این تیر آهن از برش تیرآهن معمولی تولید می شود.

محاسبه وزن تیرآهن بر اساس جدول اشتال

مقادیر وزنی تیرآهن که با حرف V انگلیسی در جدول اشتال نشان داده می شود بخش مهمی از این جدول است. هنگام انتخاب و خرید تیرآهن و سایر مقاطع فولادی اطلاع از مقدار وزنی اهمیت دارد؛ زیرا پارامتر وزن روی تعیین قیمت آهن بسیار تاثیرگذار است و همچنین با داشتن وزن هر کیلوگرم از مقاطع فولادی و مقایسه آن با مقدار مندرج در جدول اشتال می توان کیفیت آهن انتخابی را تشخیص داد. اطلاعات مربوط به تیرآهن تولیدی توسط کارخانه ها به مشتریان ارائه می شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد حرارتی چیست

برای به دست آوردن وزن هر متر تیرآهن می توان مساحت سطح مقطع آن را به دقت محاسبه کرد و سپس در چگالی آهن (8/7 گرم بر سانتیمتر مکعب) ضرب نمود. در گام بعدی عدد مورد نظر را در طول تیر آهن ضرب کنید تا وزن یک شاخه تیرآهن به دست آید. در صورتی که عدد وزن بدست آمده برای مقاطع فولادی به مقدارهای مندرج در جدول اشتال تیرآهن نزدیک باشد می توان گفت این مقطع فولادی تحمل وزن بیشتری را داشته و کیفیت بالاتری دارد.

جمع بندی

مهندسان ساختمان با استفاده از اطلاعات این جدول می توانند کیفیت و دوام آهن آلات مورد نیاز برای ساخت و ساز را به خوبی تشخیص دهند. با استفاده از جدول اشتال تیرآهن IPE ، HEA  و  HEBمی توان اطلاعاتی در مورد مستحکم سازی ساختمان ها توسط آهن آلات و اطلاعاتی درباره مشخصات فنی، وزن و ابعاد تیرآهن و گشتاور خمشی آن بدست آورد. برای این که در پروژه های مختلف ساختمانی مهندسان بتوانند از آهن آلات استفاده بهتر و مناسب تری داشته باشند باید مقادیر وزنی و اندازه مربوط به آهن آلات مثل تیرآهن را بدانند؛ از این رو مهندسان با استفاده از اطلاعات مندرج در جدول اشتال می توانند ساختمانی مستحکم و با هزینه اقتصادی بسازند.

مقاله جدول اشتال تیرآهن شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد و تیر آهن از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار ، قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش،بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید. 

همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل  قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد