اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تفاوت میلگرد و مفتول _آهن جم

تفاوت میلگرد و مفتول در چیست ؟کلماتی همچون میلگرد و مفتول برای کسانی که در صنعت ساختمان سازی فعالیت دارند نامی آشناست. این نوع محصولات فولادی به شما کمک می کند که سازه ای مستحکم بسازید. تفاوت میلگرد و مفتول در نحوه نصب ،هزینه و قیمت آنها ، کاربرد، وزن و سایز آنها میباشد.قیمت روز میلگرد نسبت به قیمت مفتول متفاوت است .در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا در مورد میلگرد ،مفتول و تفاوت آنها صحبت کنیم.با ما همراه باشید.

 

میلگرد چیست؟

میلگرد میله ای از جنس فولاد میباشد که در دو نوع ساده و آجدار تولید میشود. میلگرد ها سایز های زیادی دارند و  طول میلگرد برای همه آنها 12 متر است.میلگرد آجدار در ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد. میلگرد ها درون بتن به منظور افزایش مقاومت کششی بتن استفاده میشوند .شبکه ای بودن میلگرد ها در درون بتن میزان چسبندگی بتن و  میلگرد را بیشتر میکند. با در نظر گرفتن تفاوت میلگرد و مفتول متوجه می‌شویم که در چه مواردی این دو محصول می توانند مکمل هم باشند و در چه مواردی جدا از هم استفاده شوند. به طور کلی میلگرد انواع مختلفی دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد سیاه
  • میلگرد با روکش اپوکسی              
  • میلگرد اروپایی : میلگرد اروپایی از درصد منگنز بالایی ساخته شده است و بیشتر بودن این عنصر باعث افزایش خم شوندگی آن میشود . قابلیت انجام خمکاری با این نوع وجود دارد .ولی باید اضافه کرد که در مقابل رطوبت ،مقاومت بالایی ندارد و برای مناطق مرطوب توصیه نمی شود.              
  • میلگرد گالوانیزه : یک میلگرد کربنی معمولی میباشد. میلگرد گالوانیزه در برابر خوردگی مقاومت نسبتاً بالایی دارد .همچنین طول عمر بالایی نسبت به میلگرد اپوکسی دارد. به همین دلیل قیمت آن از میلگرد اپوکسی بیشتر است.  میلگرد گالوانیزه در واقع همان میلگرد های معمولی است که یک پوشش روی بر سطح آنها ایجاد شده است ،این پوشش روی در مقابل پوسیدگی و رطوبت مقاوم هست.
  • میلگرد سیاه : میلگرد سیاه رایج‌ترین نوع میلگرد می باشد. این نوع میلگرد مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد. بهتر است از این نوع میلگرد در مناطق که پوسیدگی و خوردگی بیشتر است استفاده نکنند .بزرگترین عیب این نوع میلگرد فرسایش آن می باشد .
  • میلگرد با روکش اپوکسی : این نوع میلگرد به طور کلی با ساختار ضدزنگ ساخته می‌شود و مقاومت بالایی دارد. لازم به ذکر است که این نوع میلگرد برای مناطق مرطوب مناسب است .میلگرد با روکش اپوکسی قیمت بالاتری نسبت به میلگرد های دیگر دارد .
پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع سقف های ساختمانی|ویژگی ها،مزایا و معایب آنها
قیمت میلگرد

مفتول چیست ؟  

پس از آشنایی با میلگرد برای درک تفاوت میلگرد و مفتول به معرفی این محصول می پردازیم. مفتول هم یکی از محصولات فولادی است از فولاد ضد زنگ یا فولاد کم کربن ساخته می شود. از مفتول برای پروژه های کوچک استفاده می کنند. مفتول ها به صورت شبکه های مش مورد استفاده قرار میگیرند .مفتول  موجب میشود آب به لایه های زیرین نفوذ پیدا نکند و از حرکت لایه های بتنی زیرین جلوگیری می کند . قیمت مفتول و میلگرد هر دو با توجه به هزینه های تولید آنها و قیمت آهن آلات مشخص میگردد.

با محصولات میلگرد و مفتول آشنا شدیم و در ادامه می خواهیم با تفاوت های آنها آشنا شویم.

مفتول _آهن جم

تفاوت میلگرد و مفتول

میلگرد و مفتول تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه انها را ذکر کرده ایم .

مقاومت در برابر خم شوندگی : یکی از اصلی ترین تفاوت میلگرد و مفتول در ویژگی خم شوندگی است. میلگردها اگر به صورت شبکه ای در بتن قرار بگیرند مقاومت بیشتری نسبت به مفتول ها دارند.

میزان انعطاف پذیری : میزان انعطاف پذیری مفتول نسبت به میلگرد ها بیشتر است .مفتول ها نسبت به میلگرد ها نرم و نازک ترند.میزان انعطاف پذیری میلگرد ها به نسبت به آلیاژ فولادی استفاده شده در آنها متفاوت است .مثلاً اگر کربن در آلیاژ فولاد بیشتر باشد انعطاف پذیری هم کمتر می شود.

میزان استحکام و دوام :  میلگرد ها از شبکه مفتول قوی تر هستند و قطعاً میزان استحکام و استقامت سازه با استفاده از آنها بیشتر است. میلگردها قابلیت حفاظت از سازه های بتنی را دارند. هرچه  سایز میلگرد بالاتر باشد تحمل وزن بالاتری را خواهد داشت. مفتول ها به طور کلی مقاومت کمتری دارند و در نقاط حساس و پایه ای یک سازه به عنوان عضو تحت فشار استفاده نمیشوند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  سنگ آهن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

محل قرارگیری میلگرد و مفتول : دیگر تفاوت میلگرد و مفتول میتوان به محل قرارگیری و نصب هر کدام اشاره کرد. شبکه مفتولی در عمق ۵ سانتی متر کار گذاشته می شود ولی میلگرد ها در کف سازه ،پی ساختمان ،فونداسیون ،ستون ها و نقاط مشخص در ساختمان کاربرد دارند.

روش تولید و هزینه: به طور کلی می‌توان گفت مفتول به روش نورد تولید می‌شود ولی میلگردها با روش های چند مرحله ای و استاندارد تولید می شوند. با اینکه هر کدام برای افزایش مقاومت کششی بتن به کار گرفته می‌شوند ولی روش تولید هر کدام متفاوت می باشد .میلگرد ها از فولاد حاوی ۹۹% آهن ساخته می شود .
لازم به ذکر است که هزینه های تولید میلگرد نسبت به مفتول بالاتر است. آلیاژ فولاد به کار رفته در آن متفاوت است.همچنین در سایزهای متنوع تری تولید شده و تجهیزات و دستگاه های لازم برای تولید شان بیشتر است.

کاربرد میلگرد و مفتول : به طور کلی می‌توان گفت میلگرد مقاومت کششی بتن را تامین می کند ولی مفتول برای جلوگیری از نفوذ آب و ریزش لایه های بتن زیرین استفاده میشود .میلگرد در تمام نقاط سازه از جمله فونداسیون، ستون، سقف و دیوار استفاده می شود .گاهی نیاز به استفاده یکی از آنها در بتن وجود دارد. زمانی که ضخامت دال بتنی کمتر از ۳۰ سانتی متر باشد از توری مفتولی استفاده می شود. ولی اگر محدودیت وزن در سازه وجود نداشته باشد از میلگرد ها هم می‌توان استفاده کرد.

هر میلگرد با توجه به گرید و سایز خود وزن مشخصی دارد.معمولا وزن میلگرد ها در نوع و سایز یکسان در بازه مشخصی است و تفاوت وزن بین آنها بسیار ناچیز است. برای اطلاع از وزن میلگرد در همه سایز ها مقاله زیر را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  فاصله تیرآهن سقف

 وزن میلگرد

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت میلگرد و مفتول صحبت کردیم. تفاوت آنها در کاربرد،وزن،سایز،و قیمت میباشد. هر کدام از این محصولات کارایی متفاوتی دارند .از میلگرد ها برای استحکام سازه استفاده می‌شود و از مفتول ها برای جلوگیری از نفوذ آب داخل ترک‌های ایجاد شده در بتن استفاده می شود. انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد و مفتول در همه سایز ها توسط بازرگانی آهن جم عرضه می‌شود .همچنین قیمت تمامی محصولات روزانه در سایت این مجموعه به آدرس ahanjam.com  به روز رسانی می‌شود .برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

امتیاز خود را ثبت کنید

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد