اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تفاوت تیرآهن های IPE وINPو IPB در چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تفاوت تیرآهن ها

تفاوت تیرآهن ها چیست؟تیرآهن یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد و پر مصرف در صنعت ساختمان سازی می باشد .تیرآهن ها هم مانند هر مقطع فولادی دیگری دارای انواع و اشکال متفاوتی هستند. هر کدام از انواع تیرآهن ها با توجه به سایز و ویژگی‌های خاص خود در قسمتهایی از سازه کاربرد دارند .حال می‌خواهیم بدانیم تفاوت تیرآهن ها چیست؟ قبل از خرید تیرآهن بهتر است که اطلاعات دقیقی درباره انواع تیرآهن ها و ویژگی های آن ها داشته باشیم تا مناسب ترین تیرآهن را بر اساس نیاز ساختمان خود تهیه کنیم. تیرها به طور کلی در سه حالت بتنی، چوبی و فلزی از قدیم در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گرفتند که امروزه از نوع فلزی آن به دلیل استحکام بالا و مقرون به صرفه بودن قیمت آهن استفاده بیشتری می شود. تیرآهن به دلیل ماهیت، استحکام و مقاومت بالا مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه این مقاله از آهن جم به تفاوت تیرآهن ها می پردازیم.

 برای آنکه تفاوت تیرآهن ها را درک کنیم باید بدانیم که انواع تیرآهن ها کدامند و هر کدام چه ویژگی های خاصی دارند .تیرآهن ها به صورت های مختلف شبکه ای، ستون های عمودی و افقی به عنوان تیر های اصلی و فرعی و کلاف در اسکلت فلزی ساختمان استفاده می شوند و وظیفه تحمل بار سقف ها و دیوارها را به عهده دارند. تیرآهن ها به طور کلی در دو حالت I شکل و H شکل تولید می‌شوند. تیرآهن هایی که شکل I انگلیسی هستند دو نوع inp و ipe می باشند و تیرآهن های H شکل تیرآهن ipb یا تیرآهن هاش نام دارند. محبوب ترین نوع تیرآهن ها تیرآهن‌ های ipe هستند که در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی داشته و پرفروش ترین نوع تیرآهن هستند. تیرآهن های ipe به همراه ورق های فولادی مقطع محکم و سختی را تشکیل می دهند که برای ساختمان های مرتفع مناسب است. تیرآهن ipe فقط از یک زاویه مقاومت کششی دارد به همین دلیل محصولاتشH شکل نیز تولید و به بازار عرضه شدند . این محصول توانایی تحمل وزن، مقاومت و استحکام بسیار بالایی از هر دو زاویه دارد. نوع دیگری از تیرآهن ها وجود دارد به نام تیرآهن لانه زنبوری یا cpe که این تیرآهن با برش و جوشکاری تیرآهن های معمولی تولید می شود. به طور کلی انواع تیرآهن ها عبارتند از :

  • تیرآهن‌ معمولی I شکل (ipe)
  • تیرآهن معمولی I شکل بال شیبدار(inp)
  • تیرآهن H شکل یا هاش (ipb)
  • تیرآهن لانه زنبوری (cpe)
پیشنهاد مطالعه ⋙  تیرآهن ipe چیست

برای مشاهده وزن تیرآهن ها در تمامی سایز ها مقاله زیر را مطالعه کنید.

جدول وزن تیرآهن

انواع تیرآهن

تیرآهن IPE

تفاوت تیرآهن ها در استاندارد تولید، سایز ، شکل سطح مقطع و آلیاژ آنها می باشد. تیرآهن IPE بر اساس استاندارد اروپایی I profile eroeenne تهیه و روانه بازار می‌شود.تیرآهن با این استاندارد در ایران و کشورهای اروپایی تولید می شود. این تیرآهن در سایز هایی با ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر تولید شده و در ساختمان ها برای ساخت خرپا ستون و موارد مشابه استفاده می شود. طبق این استاندارد تیرآهن ipe شبیه حرف انگلیسی I است. ضخامت بال ها در این نوع تیرآهن تغییری ندارد و در نتیجه اجرای اتصالات پیچی آسان تر می باشد .از این استاندارد معمولاً در ستون بندی ها به صورت مرکب استفاده می شود. از انواع تیرآهن ipe می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تیرآهن 14 ذوب آهن _تیرآهن 16 کرمانشاه

در تیرآهن ipe ضخامت بال ها کاملاً یکنواخت و یکسان است و این استاندارد در ساخت و سازه ایرانی محبوبیت زیادی دارد .یکی از تفاوت‌ تیرآهن های ipe با inp دقیقاً در ضخامت بال می باشد .در تیرآهن inp ضخامت بال ها با فاصله گرفتن از جان کمتر میشود. تیرآهن ipe در صنایع متنوعی مثل سدسازی ،اسکله سازی ،برج سازی و به طور کلی در ساختمان سازی کاربرد های فراوانی دارد. پر مصرف ترین سایز تیرآهن معمولی 12و14و16و18 میباشد.

تیرآهن INP

تیرآهن inp از لحاظ سطح مقطع کاملاً شبیه تیرآهن ipe می باشد و تنها تفاوت تیرآهن ها در ضخامت بال آنها می باشد .در تیرآهن inp بال ها با فاصله گرفتن از جان ضخامت شان کمتر شده و شیب ملایمی دارند. به همین دلیل به تیرآهن inp تیرآهن بال شیب دار گفته می شود. تیرآهن inp طبق استاندارد کشور روسیه و چین تولید می شود.این محصول نیز در سایزهای با ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر تولید شده و در ساخت پل ،اسکله، ساخت سد و برج های چند طبقه کاربرد دارد. این نوع تیرآهن به دلیل شکل ظاهری خود مقاومت کمتری نسبت به تیرآهن ipe دارد و همین امر موجب می‌شود تا قیمت کمتری داشته باشد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  بادبند یا مهاربند ساختمان چیست؟انواع قاب های مهاربندی

پیشنهاد مطالعه : فاصله تیرآهن سقف

تیرآهن IPB یا هاش

تیرآهن هاش یکی از مقاوم ترین و محکم ترین می باشد. همانطور که گفتیم تیرآهن معمول در بازار تیرآهن های IPE می باشند که برای انواع سازه ها کاربرد دارند. اما برای ساخت برج‌های مرتفع و و سازه های بزرگ گاهی تیرآهن های معمولی مقاومت و استحکام مناسبی ندارند به همین دلیل تیرآهن هاش یا بال پهن تولید و عرضه شدند که استحکام بسیار بالایی داشته و برای ساخت سازه های سنگین کاربرد دارند. تفاوت تیرآهن هاش و معمولی در شکل سطح مقطع آن ها و اندازه بال آنها میباشد. در تیرآهن هاش اندازه بالها به اندازه جان تیر آهن می باشد به همین دلیل این تیرآهن را H شکل یا تیرآهن بال پهن می نامند .تیرآهن هاش نیز در سه نوع هاش سبک ،هاش متوسط و هاش سنگین تولید می شود. از لحاظ آلیاژ و فولاد که برای تولید آن استفاده می شود در ۳ نوع st44 ,st52 ,و st37 موجود می باشد. استاندارد st44 نسبت به دو مورد دیگر متداول تر است. این تیرآهن در ایران توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید شده اما تیرآهن های هاش وارداتی کره‌ای چین و ترکیه نیز در بازار موجود هستند. این تیرآهن در ارتفاعی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر تولید شده و بیشتر برای ستون کاربرد دارد. قیمت تیرآهن هاش با توجه به ویژگی های خاص آن و تولید کمتر از سایر تیرآهن ها بیشتر می باشد و از لحاظ وزنی نیز نسبت به بقیه سنگین تر است.

 

تیرآهن لانه زنبوری CPE

نوع دیگری از تیرآهن ها ،تیرآهن لانه زنبوری می باشد. تفاوت تیرآهن های لانه زنبوری با دیگر تیرآهن ها در شکل ظاهری آن میباشد. تیرآهن لانه زنبوری در طول جان خود حفره های شش ضلعی به شکل لانه زنبور دارد و دلیل این نامگذاری هم همین است. وجود این حفره ها باعث می شود تا وزن آن نسبت به انواع دیگر تیرآهن کمتر باشد و مقاومت بیشتری داشته باشد. این تیر آهن از برش و جوشکاری تیرآهن های معمولی تولید می شود. مثلاً با برش تیرآهن ۱۶ تیرآهن لانه زنبوری تولید می شود که ارتفاع آن تا ۱.۵ برابر افزایش یافته اما وزن آن تغییری نکرده و در عین حال مقاومت و استحکام آن بیشتر شده است .این تیرآهن برای ساخت اسکلت فلزی سازه ها، ساخت مهاربند، ستون و … مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تعداد میلگرد در هر ستون+روش محاسبه
تیرآهن لانه زنبوری

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

تفاوت تیرآهن ها در استاندارد تولید،شکل ظاهری، میزان استحکام ،قیمت و کاربردهای آنها میباشد.

تیرآهن های معمولی IPE بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارند.

انواع تیرآهن معمولی،تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری در همه سایزها عرضه میشود.

5/5 - (5 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد