0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم فروردین 1402

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تحلیل هفتگی بازار آهن

در این مقاله به تحلیل هفتگی بازار آهن و گزارش تحولات هفته سوم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت .اطلاع از قیمت آهن آلات و روند تغییرات آن برای بسیاری از فعالان در بازار آهن آلات و ساختمان سازی اهمیت ویژه‌ای دارد. بازار آهن آلات یکی از بازارهای فعال در کشور ما می باشد که تحت تاثیر عوامل بسیاری است و به سرعت به تغییرات هریک از عوامل واکنش نشان می دهد .در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که بازار آهن تلاطم بسیار زیادی داشت و قیمت آهن مرتباً افزایش پیدا می‌کرد. اما با کنترل نرخ ارز و برخی از سیاست ها در عرضه محصولات فولادی و قیمت گذاری آنها باعث شد که بازار آهن آلات در فاز اصلاح قرار گیرد .حال در ادامه این مقاله به تحولات و تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

در هفته گذشته قیمت ها در بازار آهن آلات در همه زمینه ها کاهش بسیار چشمگیری داشت. قیمت تمامی مقاطع فولادی از جمله میلگرد ،تیرآهن ،نبشی و ناودانی ،قوطی و پروفیل و انواع ورق کاهش پیدا کرد .همچنین به علت کاهش قیمت ها و ایام ماه مبارک رمضان رکود بسیار زیادی در بازار آهن آلات مشاهده شد.علت اصلی کاهش ناگهانی قیمت آهن آلات سیاست های تنظیم بازار در عرضه و قیمت گذاری محصولات فولادی میباشد .در هفته‌های اخیر محصولات فولادی در حجم متناسب با تقاضای بازار عرضه شدند .همچنین قیمت پایه این محصولات بسیار کمتر از قیمت های بازار می باشد. به همین دلیل کاهش قیمت ها در بازار مشاهده می شود .

همچنین طبق فرمول قیمت گذاری محصولات فولادی که در اواخر سال ۱۴۰۱ اعلام گردید در صورتی که محصولات در بورس کالا عرضه شوند و تقاضای کافی برای آنها نباشد در هفته های آینده قیمت پایه آنها با اعمال یک بازه منفی تعیین میگردد .همین عامل با توجه به رکود و نبود تقاضا برای محصولات عرضه شده باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها شده است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازار آهن |هفته سوم آذر1401

به طور کلی کاهش قیمت ها در بازار آهن به دلیل سیاست های تنظیم بازار و دخالت دولت در عرضه و قیمت گذاری محصولات می باشد .همچنین وزیر صمت در یکی از گفت و گو های خود با اشاره به موضوع تحقق شعار سال و اقدامات وزارت صمت در این باره اظهار داشت که: در حوزه فولاد در یک ماه گذشته کاهش قیمت داشتیم به طوری که قیمت شمش و میلگرد کاهش یافته است و این روند ادامه خواهد یافت.در ادامه به سایر تحولات بازار آهن در هفته گذشته می پردازیم.

واکنش ها به سیاست های تنظیم بازار

طبق تحلیل هفتگی بازار آهن و گزارش تحولات هفته به برخی از واکنش ها به سیاست های تنظیم بازار در زمینه فولاد می پردازیم. تمامی بازار ها نوسان زیادی را تجربه کردند و افزایش قیمت داشته اند. اما بازار آهن آلات و محصولات فولادی با اعمال برخی از سیاست ها دچار ریزش قیمتی شده است .می‌توان گفت قیمت محصولات فولادی از سقف قبلی که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ داشت تا به حال حدود ۳۰ درصد ریزش داشته است .علت این موضوع هم دخالت دولت در صنعت فولاد و تعیین قیمت پایه محصولات فولادی با نرخ ارز نیمایی می باشد. افراد بسیار زیادی هستند که در بازار آهن آلات فعالیت دارند و سرمایه‌گذاری می‌کنند که با این ریزش قیمت ضررهای هنگفتی به آنها وارد میشود. از این‌رو انتقادها و واکنش‌های زیادی به این روش قیمت گذاری وارد شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان در این باره در گفتگویی اظهار داشتند:زنجیره فولاد باید برای قیمت گذاری محصولات فولادی در بازار داخلی یک استراتژی منطقی داشته باشد.وی اظهار داشت: وصل کردن مواد اولیه و فولاد به قیمت ارز اشتباه است.باید روشی پیش گرفته شود که نوسانات ارزی بر روی این بازار تاثیر نداشته باشد.

مدیرعامل فولاد خراسان بیان کرد :فولاد و آهن به دلیل عدم امکان تولید در تمام کشورها به عنوان کالای جهانی شناخته می‌شود و به همین دلیل هم قیمت آن تحت عوامل داخلی و خارجی تغییر میکند .یکی از این عوامل محرک نرخ ارز است. با افزایش قیمت ارز قیمت فولاد هم افزایشی می‌شود .ولی در مقابل خرید مواد اولیه نیز با افزایش روبرو خواهد بود. در این راستا این موضوع باعث تورم در کشور خواهد شد و به نفع هیچ صنعتی نخواهد بود .

پیشنهاد مطالعه ⋙  گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند 1401

همچنین یک کارشناس صنعت فولاد ميگويد : بازار تابع عرضه و تقاضا است و به همین دلیل دخالت و قیمت‌گذاری دستوری در این حوزه به ضرر تولید کننده تمام میشود.

این کارشناس صنعت فولادبا توجه به تحلیل هتگی بازار آهن اظهار داشت: سال گذشته به قدری تغییرات و نوسانات زیادی از جمله نوسانات ارز، قیمت مواد اولیه و امثال آن رخ داد که منجر به مشکلات زیادی در اقتصاد به ویژه بازار فولاد شد. به طور مثال در ۷ فروردین ماه امسال هر کیلوگرم آهن اسفنجی در بورس کالا با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان خریداری شد .این در حالی است که در هفته جاری هم این محصول با قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رفت .در این راستا ۲۳۰۰ تومان در هر کیلوگرم از آهن اسفنجی اختلاف وجود دارد که با خرید ۷۰۰۰ تن از این محصول ۱۶ میلیارد تومان زیان در یک هفته به خریدار وارد می شود .این در حالی است که این مقدار آهن اسفنجی خوراک 4 روز یک ارخانه فولادی معمولی میباشد.

وی با بیان اینکه دولت هنوز برنامه ای برای وضعیت نامتعادل فولاد ندارد اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور تنها راهکار برای برون رفت بازار از این مشکلات عدم دخالت دولت در بازار ها می باشد. در واقع دولت باید در صنعت فولاد به عنوان ناظر حضور داشته باشد. زیرا دخالت و قیمت گذاری دستوری به خصوص در زمینه محصولات بورسی ضربه به تولید و صادرات را منجر می شود.

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

🔹 شنبه بیستم اسفند ماه ۱۴۰۱، از 705 هزار و 227 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، 444 هزار و 699 تن یعنی معادل 63 درصد محصولات به معامله رسیدند.در همین حال، 4 ‌هزار و 292 تن میلگرد کلاف در دسترس مشتریان قرار گرفت و 0.5 درصد آن، یعنی 25 ‌تن به فروش رسید. ضمن اینکه قیمت میانگین موزون ثبت شده برای این محصول 229 هزار و 500 ریال است که نسبت به قیمت پایه تغییری نداشته است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته اول اردیبهشت 1402

🔹یکشنبه بیستم فروردین ماه 1402، از 10 هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا، هیچ محصولی به فروش نرفت.در همین حال، 10 ‌هزار تن آهن اسفنجی بریکت در دسترس مشتریان قرار گرفت. ضمن اینکه قیمت میانگین موزون ثبت شده برای این محصول 112 هزار و 227 ریال است.

🔹 دوشنبه بیست و یکم فروردین ماه قرار بود، 467 هزار و 330 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که 407 هزار و 720 تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و 12.8 درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شدند.در همین حال، برای 180 هزار و 320 تن شمش بلوم، 140 ‌هزار و 175 تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین 178 هزار و 772 ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند.

🔹 سه‌شنبه بیست و دوم فروردین ماه 1402، از 150 هزار و 868 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، 56هزار و 701 تن یعنی معادل 37 درصد محصولات به معامله رسیدند.در همین حال، 101 ‌هزار و 966 تن میلگرد در دسترس مشتریان قرار گرفت و 41 درصد آن، یعنی 42 ‌هزار و 100 تن به فروش رسید. ضمن اینکه قیمت میانگین موزون ثبت شده برای این محصول 201 هزار و 443 ریال است که نسبت به قیمت پایه افزایش 2.2 درصدی را رقم زد.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد