اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تحلیل هفتگی بازار آهن |هفته سوم آذر1401

زمان مطالعه : 10 دقیقه
تحلیل هفته بازار آهن

در تحلیل هفته بازار آهن در سوم آذر ماه از تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ تا ۱۷ آذر تغییرات قیمتی در بازار آهن و فولاد مشاهده شد.این تغییرات بیشتر تحت تاثیر قیمت ارز اتفاق افتاد.قیمت ارز و طلا در روز های ابتدایی هفته افزایش یافت و قیمت ها در بازار فولاد نیز تحت تاثیر قرار گرفتند،افزایش قیمت قابل توجه دیگری که اتفاق افتاد افزایش قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان بود ،علت این افزایش علاوه بر تاثیرات از سایر قیمت ها در بازار ،کمبود محصولات ذوب آهن در بازار بود،تعطیلی و خرابی بعضی از خط های تولید ذوب آهن و آزاد نکردن بارها و همچنین مشکلات بارگیری باعث کمبود بعضی از مقاطع فولادی شرکت ذوب آهن شد که تا آخر هفته نیز این وضعیت ادامه داشت.قیمت همه محصولات فولادی همچون میلگرد،تیرآهن ،نبشی و ناودانی و … همگی در ابتدای هفته افزایش داشتند .افزایش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی هم تاثیرات مثبتی بر افزایش قیمت داشت اما رکود عمیق در بازار آهن نیز همچنان ادامه داشت و این موضوع نیز به ثبات بازار کمک کرد.
قسمتی از رکود فولاد در ایران نیز به دامپینگ روسیه و تحولات در بازار مسکن چین مربوط میباشد. تحریمهای شدید علیه صنایع مختلف روسیه فرصت مناسبی بود که میتوانست سهم روسیه از بازار فولاد را روانه جیب تولیدکنندگان ایرانی فولاد کند .اما متاسفانه با تعلل مدیران بالادستی، این فرصت از دست رفت و همان اتفاقی که در حوزه نفت به دلیل تخفیفهای سنگین روسیه به مشتریان افتاد، حالا در حوزه فولاد نیز رخ داده و صنعت فولاد ایران را با رکود مواجه کرده است.
هر چند استفاده از بسیاری از فرصتهای اقتصادی جنگ روسیه علیه اوکراین برای ما از دست رفته است اما هنوز روزنههایی برای بازار صادراتی ایران وجود دارد که لازم است با جدیت پیگیری شود.

در ادامه تحلیل هفته بازار آهن به پیش بینی هفته آینده میپردازیم.قیمت آهن  تحت تاثیر عوامل زیادی در بازار داخل و بازار جهانی میباشد که هرکدام به نحوی تغییراتی را ایجاد می‌کنند.در هفته پیش رو با توجه به نوسان های دلار و افزایش قیمت های جهانی سنگ آهن ،افزایش قیمت ها پیش بینی می‌شود.اگر قیمت دلار و قیمت مواد اولیه تولید فولاد در بازار جهانی افزایش داشته باشند حتما در بازار داخل نیز افزایش خواهیم داشت. اما عواملی همچون قیمت گذاری دستوری و همچنین رکود عمیق و سنگین در بازار آهن از افزایش قیمت ها جلوگیری میکند. در محصولات ذوب آهن اصفهان نیز در صورت ادامه مشکلات و تعطیلی خطوط تولید و کمبود این محصولات در بازار باز هم شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

تغییرات قیمت ارز

🔹 در ادامه تحلیل هفته بازار آهن تغییرات قیمت ارزدر هفته گذشته را میبینیم.دلار ، شنبه کار خود را با روندی صعودی آغاز کرد. دلار نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته افزایش حدود ۲۰۰ تومانی داشت.سنگ آهن که هفته گذشته ۱۰۰ دلار را رد کرده بود و تا ۱۰۷ دلار افزایش یافت، شنبه با کاهش یک دلاری بر پایه ۱۰۶ دلار ایستاد. فولاد نیز  در بازار آمریکا نوسان زیادی داشت و بین ۶۷۱ تا ۷۶۰ دلار متغیر بود.قیمت قراضه هند و پاکستان با حذف عوارض گمرکی افزایش یافته که قطعا این روند بر قیمت فولاد تخت این کشورها تاثیر خواهد گذاشت. شنبه پایان نمایشگاه ایران متافو بود که اغلب تولید کنندگان و صادرکنندگان اعلام می‌‌کردند به دلیل برخی سیاست های نادرست دولت از صادرات دست کشیده‌اند و چشمشان به بازار داخل است. در این زمینه باید توجه داشت هنوز بودجه سال آینده راهی مجلس نشده و احتمالا تا زمان تدوین برنامه هفتم توسعه بعید است. بهارستانی‌ها این موضوع را قبول کنند که بررسی بودجه را در اولویت قرار دهند. البته مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و برخی کارشناسان بر این باورند پروژه های عمرانی تقویت می‌شود.

🔹
روز یکشنبه گزارش شدکه دلار در بازار در کانال ۳۵ هزار تومان متوقف شده است.
علاوه بر این، رسول محمدزاده، فعال فولادی می گوید: یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها در جهان، ساخت و مصرف سرانه فلزات است. براساس آمارهای تحقیقاتی انجام شده، در حال حاضر ارزش تولیدات صنایع معدنی در کشور  چیزی بالغ بر 22 میلیارد دلار برآورد می‌شود که این مقدار از تولیدات صنایع معدنی به خصوص فولاد، علاوه بر اینکه می تواند نیازهای اساسی شرکت‌های داخلی را برطرف کند، می‌تواند در زمینه صادرات این نوع از محصولات نقش مهمی داشته باشد.

🔹دوشنبه 14 آذر ماه ۱۴۰۱ همزمان با عبور نرخ دلار از  36 هزار تومان، قیمت‌ها در بازار آهن روند صعودی گرفتند.


🔹دلار سه شنبه  در بازار با کاهش 100 تومانی بر پایه 36 هزار تومان ایستاد و با این نرخ معاملات آغاز شد. با ورود موج سرما به کشور بازار دلار داغ شد اما در این راستا، وضعیت بازار فولاد نشان می‌دهد رکود همچنان وجود دارد.
 نفت هم روند صعودی قیمت را طی کرد. در این میان، در حالی آمریکا اعلام کرده روسیه باید قیمت نفت را با سقف قیمتی که این کشور تعیین می‌کند، بفروشد که روسیه چنین موضوعی را قبول نکرد و امروز در بازار نفت، رشد را شاهد بودیم. زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند، هزینه تامین انرژی بالا می‌رود و بر قیمت فولاد تاثیر می‌گذارد.

🔹 چهارشنبه هم دلار مانند روز گذشته با قیمت ۳۶ هزار تومان کار خود را آغاز کرد و  بین ۳۶ تا ۳۶ هزار و 2۰۰
تومان در نوسان بود. به نظر می‌رسد اوراق ارزی که بانک مرکزی در بورس عرضه کرده هم نتوانست به کمک متعادل سازی قیمت بورس بیاید. برخی کارشناسان بر این باورند که مشکل افزایش نرخ ارز به دلیل تورم و رشد تورم به دلیل افزایش نرخ ارز است و دولت باید اقدامات زیرساختی در این زمینه انجام دهد.در ادامه سری به وضعیت بازار فولاد داخلی بزنیم که همچنان در وضععیت رکود قرار دارد و احتمال رکود بیشتر در بازار نیز است. در این راستا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی شد و به نمایندگان اعلام کرد ۴ میلیون واحد مسکونی به دلیل اینکه بودجه اش مشخص نیست، ساخته نمی‌شود.

🔹دلار که در پایان معاملات چهارشنبه به قیمت 36 هزار  و 100 تومان رسیده بود پنجشنبه در کانال 36 هزار تومان ماند. یورو نیز با قیمت 38 هزار تومان در بازار قیمت خورد و این در حالی است که قیمت صرافی ملی دلار 33 هزار و  560 تومان اعلام شد. با این تفاسیر همانطور که پیش بینی می‌شد نوسان نرخ ارز بین کانال های 35 و 36 هزار تومان در هفته ای که گذشت به کار خود پایان داد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم فروردین 1402
تغییرات قیمت ارز

نوسان قیمت ها در بازار میلگرد

در ادامه تحلیل هفته بازار آهن ،بررسی قیمت میلگرد در هفته گذشته را میخوانیم. نوسان قیمت ها در بازار میلگرد به این صورت بود که روز شنبه و شروع هفته قیمت ها اکثرا ثابت بود و فقط بعصی شرکت ها افزایش جزئی قیمت داشتند.روز یکشنبه افزایش های بیشتری مشاهده شد و شرکت ها اکثر لیست قیمت را با افزایش جزئی اعلام کردند.
روز دوشنبه ثبات قیمت ها و تمایل به افزایش جزئی مشاهده شد.
روز سه شنبه هم اکثرا قیمت افزایشی در حدود ۱۰۰ تومان را داشتند.در پایان این هفته و روز های چهارشنبه و پنج شنبه نیز ثبات قیمت و رکود شدید در بازار مشاهده شد.

تغییرات قیمت در بازار تیرآهن

در هفته گذشته در بازار تیرآهن تغییرات قیمت بیشتر بود. زیرا تیرآهن ذوب آهن اصفهان که یکی از پر فروش ترین تیرآهن ها در بازار میباشد با کمبود در برخی از سایز ها مواجه شد. که همین افزایش قیمت رو به دنبال داشت.روز شنبه و شروع هفته قیمت ها ثابت اعلام شد .در روز یکشنبه و دوشنبه نیز افزایش قیمت تیرآهن همه شرکت ها در بخش کیلویی و شاخه ای مشاهده شد.روز سه شنبه نیز افزایش قیمت ادامه داشت و در بخش شاخه ای تا سقف ۳۰۰ هزار تومان هم افزایش داشت.در روز چهارشنبه و پنجشنبه نیز افزایش های جزئی حول کیلویی ۵۰تا ۱۵۰ تومان گزارش شد.

تغییرات در بازار قوطی و پروفیل

 در تحلیل هفته بازار آهن قیمت قوطی وپروفیل نیز بررسی میشود.روز شنبه و شروع هفته قیمت پروفیل در اکثر بخش ها ثابت اعلام شد. اما روز یکشنبه همراه با ثبات قیمت ها ،تمایل به افزایش وجود داشت و چند شرکت از ۵۰۰تا ۱۲۰۰ تومان افزایش داشتند. روز های دوشنبه و سه شنبه هم ثبات قیمت در همه بخش ها اعلام شد ،در پایان هفته هم با توجه به رکود عمیق در بازار باز هم ثبات قیمت ها ادامه یافت.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازارآهن فولاد|هفته دوم آذر1401

تغییرات قیمت نبشی و ناودانی

در روز شنبه در حوزه نبشی و ناودانی ثبات قیمت اعلام شد ،روز یکشنبه ثبات قیمت به همراه تمایل به کاهش وجود داشت و در برخی شرکت ها کاهش قیمت جزئی اعلام شد.روز دوشنبه هم به همین صورت بود اما روز سه شنبه کمی افزایش قیمت در حدود ۱۰۰تا ۲۰۰ تومان اعلام شد.در پایان هفته هم ثبات قیمت ادامه یافت.

اصلاح قیمت آهن

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

در ادامه تحلیل هفته بازار آهن عرضه ها در بئرس کالا را بررسی میکنیم.همانطور که میدانیم میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و قیمت پایه آن ها و به طور کلی قیمت گذاری ها در بورس بر قیمت آهن و سایر تحولات در بازار آهن تاثیر گذار می باشد. از این رو نگاهی به عرضه های محصولات فولادی در بورس کالا در هفته سوم آذر ماه ۱۴۰۱ می‌اندازیم.در روز شنبه ۱۲ آذر ماه حدود دو میلیون تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز عرضه شد. که این سبد شامل شمش بلوم، میلگرد ساده صنعتی ،میلگرد کلاف، ناودانی ،تیرآهن، کنسانتره سنگ آهن، سنگ آهن دانه بندی، گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی ،سنگ آهن کلوخه و ورق گالوانیزه خودرو بود. سرانجام در پایان معاملات بورس کالا از دو میلیونی محصول فولادی که قرار بود عرضه شود حدود ۸۰۰ هزار تن به روی تابلوی معاملات راه یافت. و از این سبد ۲۰ هزار تن شمش بلوم مورد معامله قرار گرفت. در روز یکشنبه ۱۰ هزار تن محصول فولادی در تالار حراج باز بورس کالا عرضه شد. که این سبد فقط شامل سنگ آهن کلوخه بود. که از این مقدار حدود ۵۰ درصد سنگ آهن کلوخه معامله نشد و تقریباً نیمی از آن مورد معامله قرار گرفت. در روز دوشنبه نیز حدود ۶۰۰ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز عرضه شد. که این سبد شامل شمش بلوم، تختال C،تختال SM، ورق گالوانیزه ، ورق قلع اندود و ورق گرم و ورق رنگی بود .که در پایان روز فقط ۱۲۰۰۰۰ تن از شمش بلوم عرضه شد.روز سه شنبه ۱۵ آذر ماه نیز ۱۳۰ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز عرضه گردید. که این سبد شامل ورق گالوانیزه ، ورق قلع اندود وورق سرد B، ورق رنگی و کنسانتره سنگ آهن بود .که البته بخشی از حجم عرضه ها به دلیل نبود تقاضا بر تابلوی معاملات راه نیافت و از سبد عرضه شده حدود ۱۰ هزار تن ورق گالوانیزهG به معامله رسید .اما ورق قلع اندود در حالیکه در ابتدا تقاضا داشت و به طور کامل به تابلوی معاملات راه پیدا کرده بود تنها ۵۰ تومن تقاضا برای این محصول وجود داشت و استقبال گرمی برای این محصول رخ نداد. همچنین قرار بود صد هزار تن محصول فولادی در تالار حراج باز بورس کالا معامله شود .که تمام آن روی تابلوی معاملات قرار گرفت اما تقاضا  برای کنسانتره سنگ آهن تقریباً دو برابر بود. در نهایت در روز سه شنبه ۸۶ درصد عرضه ها در بورس کالا به فروش رفت و فقط ورق رنگی در این سبد بی مشتری ماند. روز چهارشنبه نیز که روز شلوغ مقاطع فولادی بود حدود ۳۳۲ هزار تن مقاطع فولادی در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شد و سبد عرضه شامل میلگرد، تیرآهن،ناودانی و نبشی بود .در نهایت ۱۱۴ هزار تن از محصولات به روی تابلو معاملات راه یافت و قسمتی از حجم عرضه های میلگرد و تیرآهن معامله شدند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند 1401

گزارش هفته سوم آذر ماه_تهیه شده توسط آهن جم_www.ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد