0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته اول اردیبهشت 1402

زمان مطالعه : 5 دقیقه
بازار آهن در هفته اول اردیبهشت 1402_تحلیل هفتگی بازار آهن _آهن جم

بازار آهن در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۲ در روز دوشنبه با رشد قیمت ها آغاز به کار کرد. این هفته و هفته های اخیر بازار آهن و روند تغییر قیمت ها در آن کاملاً به معاملات بورس کالا و سیاست‌های تنظیم بازار گره خورده است. در این هفته در بورس کالا آهن اسفنجی به صورت اعتباری عرضه گردید که با رقابت زیادی روبرو شد و به دنبال آن قیمت سایر محصولات فولادی در بازار افزایش یافت.

البته در روزهای بعدی با اخذ برخی از سیاست های جدید برای عرضه محصولات در بورس کالا باز هم بازار آهن در سردرگمی قرار گرفت .برخی از کارخانه ها تا پایان هفته قیمت محصولات خود را ثابت یا با کاهش و برخی نیز لیست قیمت خود را با افزایش اعلام کردند.

در بازار جهانی فولاد هم در هفته‌های اخیر و همچنین هفته اول اردیبهشت ماه ریزش قیمت فولاد صادراتی ایران مشاهده میشود. در این هفته قیمت شمش بیلت صادراتی ایران با افت 16 دلاری به ۵۰۰ دلار و قیمت اسلب صادراتی ایران نیز با افت 18 دلاری به ۵۰۰ دلار کاهش یافت.این ریزش قیمت های صادراتی قیمت آهن امروز در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار میدهد.

پیش بینی قیمت آهن آلات در هفته آتی

بازار آهن در هفته اول اردیبهشت ماه تلاطم زیادی داشت .در حال حاضر پیش بینی می شود با سیاست‌های تنظیم بازار و نحوه عرضه محصولات در بورس کالا و همچنین ریزش قیمت های صادراتی فولاد ایران کاهش قیمت ها در روزها و هفته ی آینده در بازار داخلی مشاهده شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم فروردین 1402

قیمت ها در هفته گذشته در بازار فولاد متاثر از معاملات بورس کالا روی موج هیجانات قرار گرفت و تا حدودی افزایش پیدا کردند .اما چون این افزایش فاقد مولفه های بنیادین است دوام چندانی نخواهد داشت .می توان گفت هیچ دلیلی برای افزایش قیمت ها در حال حاضر وجود ندارد.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته به ۵۰۰ دلار به ازای هر تن سقوط کرده است . قیمت فولاد ،سنگ آهن و قراضه نیز در بازارهای جهانی ریزش قابل توجهی داشته است .در نهایت کاهش قیمت‌های جهانی با تأخیر در بازار داخلی ایران تاثیر می گذارد .

بورس کالا و وزارت صمت هم در حال حاضر تمایل به کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد دارند که به دنبال آن شمش و محصولات فولادی با حجم زیاد در بورس کالا عرضه می گردند . همچنین برخی از قوانینی تعیین شده است که می‌توان گفت سرکوب کننده تقاضا و بازدارنده افزایش قیمت ها می باشند .می توان با توجه به این تمامی این موارد سیگنال کاهش قیمت در بازار فولاد را پیش بینی کرد.
در ادامه این مقاله به بررسی بازار آهن در هفته اول اردیبهشت میپردازیم.

عرضه های بورس کالا و تاثیر آن بر بازار آهن

بازار آهن در در هفته اول اردیبهشت بیشتر تحت تاثیر عرضه محصولات فولادی در بورس کالا قرار داشت.

روز دوشنبه که با توجه به تعطیلات روز ابتدایی هفته بود عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا انجام شد. طبق بخشنامه های گذشته بورس کالا قرار بود که عرضه اعتباری محصولات فولادی و مواد اولیه آنها از جمله آهن اسفنجی انجام نشود. اما در این هفته آهن اسفنجی به صورت اعتباری عرضه گردید و با رقابت و تقاضای زیادی روبرو شد . سرانجام آهن اسفنجی با قیمت بالا و رقابت بالای ۲۰ درصد مورد معامله قرار گرفت که این معاملات باعث شد بازار آهن در تمامی حوزه ها فعالیت خود را افزایشی و پر تحرک آغاز کند. با توجه به نرخ مشخص شده برای آهن اسفنجی با اضافه کردن ضرایب تبدیل و همچنین مالیات قیمت میلگرد در محدوده ۲۷ هزار تومان قرار میگرفت .

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازارآهن فولاد|هفته دوم آذر1401

در ادامه این افزایش قیمت آهن وزارت صمت نامه‌ای به بورس کالا فرستاد که معاملات آهن اسفنجی ابطال شوند، با توجه به اینکه عرضه اعتباری محصولات ممنوع بوده است .اما معاملات آهن اسفنجی تایید شد .
در روز سه شنبه قرار بود که حدود ۹۴ هزار تن شمش بلوم به صورت اعتباری در بورس کالا عرضه شود که البته مخالفت هایی از طرف وزارت صنعت و کمیته مدیریت بازار با عرضه های اعتباری انجام شد . به دنبال آن مدیرعامل بورس کالا هم تغییر پیدا کرد .سرانجام پس از انجام معاملات شمش بلوم همچنان بازار روند افزایشی داشت اما در نهایت اعلام گردید که بسیاری از معاملات شمش بلوم با کد عرضه های مشخص عدم تایید شدند و این معاملات و عرضع ها روز چهارشنبه مجدداً بر روی تابلوی بورس کالا قرار خواهند گرفت.
به طور کلی در روز سه شنبه و پس از انجام معاملات شمش بلوم جلسه‌ای بین وزارت صمت ، بورس کالا و گمرک برای تنظیم بازار برگزار گردید. که در این جلسه تصمیمات زیر اخذ شد .

تغیرات قیمت میلگرد

با منتفی شدن عرضه اعتباری محصولات فولادی و همچنین بازگشت نرخ پیش پرداخت ۳۰ درصد می‌توان گفت به‌نوعی بورس کالا تقاضای بازار را برای خرید محصولات فولادی در بورس سرکوب کرد و در روز چهارشنبه معاملات با تقاضا زیاد و رقابت قیمت روبرو نشدند. همین موضوع باعث شد روند افزایش قیمت در بازار آهن متوقف و حتی در برخی از مبادی فروش کاهش قیمت اعلام گردد.
در روز چهارشنبه هم سایر محصولات فولادی از جمله میلگرد ،تیرآهن و غیره عرضه شد که این محصولات نیز به دلیل نرخ پایه بالا و با توجه به بازار آهن که در روند کاهشی و ثبات قرار گرفت تقاضای جدی نداشتند.
در این هفته با سیاست هایی که اخذ شد از جمله مسدود نمودن کد خرید های بالای ۵۰ درصد از تجار و سهمیه بندی برای تقاضای باقی‌مانده و همچنین سقف قیمت رقابتی در معاملات بورس کالا به نوعی تقاضای بازار سرکوب شد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند 1401

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد