اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

کوپلر میلگرد چیست؟ انواع،کاربرد و مزایا و معایب آن

زمان مطالعه : 9 دقیقه
کوپلر میلگرد _آهن جم

کوپلر میلگرد یکی از روش های جدید برای اتصال میلگرد ها می باشد .میلگرد از مهمترین مقاطع فولادی است که اسکلت ساختمان را تشکیل می دهد. تفاوتی ندارد که اسکلت یک ساختمان فلزی باشد یا بتنی ، میلگرد نقش مهمی در اجرای آن دارد. آرماتور ها در واقع میلگردهایی هستند که در جهات مختلف به یکدیگر متصل شده اند. برای محکم کردن و کنار هم قرار دادن میلگرد ها  روش‌های مختلفی همچون سیم مفتول یا اتصالات اورلب استفاده میشد که این روش ها موجب بروز معایبی برای اسکلت ساختمان می شد. امروزه از روش و ابزار دیگری برای اتصال میلگرد ها به نام کوپلر میلگرد استفاده میشود.

کوپلر میلگرد  قطعه ای است که دو میلگرد را در جهت طولی به یکدیگر متصل می کند. کوپلر ها مقاومت بالایی دارند و آرماتور ها را در امتداد هم به یکدیگر متصل می کنند. کوپلر میلگرد برای کاهش تراکم میلگرد ها در فضاهای کوچک و صرفه‌جویی در طول میلگرد با توجه به قیمت میلگرد امروز و قیمت آهن گزینه مناسبی است. در این مقاله از آهن جم می خواهیم در مورد کوپلر میلگرد ،مزایا و معایب و انواع آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کوپلر میلگرد یا Coupler یک نوع وصله مکانیکی میلگرد می باشد که به هنگام آرماتوربندی کاربرد دارد .این قطعه توخالی است و شیارهایی پیچ مانند دارد و میلگرد ها را در جهت طولی به یکدیگر متصل می کند. به اتصال میلگرد ها به وسیله کوپلر ، کوپلینگ یا اتصال مکانیکی میلگرد هم گفته می شود.

کوپلینگ میلگرد -آهن جم

همانطور که میدانید میلگردهای آجدار در شاخه های ۱۲ متری تولید می شوند و لازم است برای اینکه در بتن آرمه استفاده شوند عملیات صفر تا صد آرماتور بندی روی آنها انجام شده و به یکدیگر متصل می گردند .اتصال صحیح میلگرد ها در بتن آرمه هم یکی از حساس ترین مراحل ساختمان سازی است. زیرا در استحکام فونداسیون و قسمت های مختلف سازه تاثیر گذار است. از کوپلر میلگرد برای اتصال میلگرد ها استفاده می شود .

کوپلر میلگرد در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از آنها برای نوع خاصی از وصله کردن کاربرد دارند .در گذشته بیشتر برای اتصال میلگرد ها از روش‌های سنتی مانند اورلب میلگرد یا وصله جوشی استفاده می کردند. هر کدام از این روش ها دارای معایبی بودند به همین دلیل امروزه از کوپلر میلگرد استفاده می‌شود که مزایای بیشتری دارد.

کوپلینگ میلگرد

کوپلینگ میلگرد یعنی دو قطعه میلگرد با سایز یکسان یا غیر یکسان با استفاده از کوپلر به یکدیگر متصل شوند.کوپلر یه قطعه فولادی است که یک سر یا دوسر آن رزوه شده و میلگرد ها مانند بسته شدن پیچ در مهره در آن بسته میشوند.کوپلینگ میلگرد بصورت مکانیکی میلگرد ها را بهم متصل می‌کند و از بهترین روش های اتصال میلگرد هاست.

پیشنهاد مطالعه ⋙  کدام نوع تیرآهن سنگین تر است؟

انواع کوپلر میلگرد

کوپلر میلگرد با توجه به کاربرد و شکل خاصی که دارد دارای انواع مختلفی می‌باشد. برخی از آنها قابل استفاده در تمامی قسمت های سازه نمی باشند. کوپلر ها از نظر نوع اتصال میلگرد ها به یکدیگر ، سایز میلگرد های قابل اتصال و جهت رزوه کوپلر به انواع مختلفی تقسیم می شوند .هر کدام از انواع کوپلر با توجه به ویژگی های خود مناسب شرایط خاصی می باشند .قبل از آنکه با انواع کوپلر آشنا شویم بهتر است مفهوم  رزوه کردن را بدانید.رزوه یعنی ایجاد شیارهای مارپیچی مانند پیچ در انتهای میلگرد یا داخل کوپلر

رزوه کاری با استفاده از ماشین های تراشکاری انجام می شود. با انجام اینکار میلگرد ها یا کوپلر ها همچون پیچ قابلیت پیچیده شدن پیدا میکنند. در ادامه انواع کوپلر را نام برده و به معرفی هرکدام می پردازیم .

  • کوپلر استاندارد
  • کوپلر با رزوه چپ و راست
  • کوپلر تبدیل
  • کوپلر پیچی
  • کوپلر انتهایی
  • کوپلر جوشی
  • کوپلر مخصوص آرماتورهای فشاری
  • کوپلر گروتی
  • کوپلر استاندارد : یکی از کوپلر هایی که قابلیت استفاده در تمام قسمت های سازه را دارد کوپلر استاندارد می باشد .به کوپلر استاندارد کوپلر با رزوه راست گرد نیز گفته می‌شود .یعنی شیارهای پیچی شکلی که داخل آن ایجاد شده است راست گرد هستند. کوپلر استاندارد با استفاده از میلگرد ساخته می شود .به شرطی می توان کوپلر استاندارد را در هر قسمتی از سازه به کار برد که یکی از میلگردهای قابل استفاده در بتن امکان چرخش داشته باشد. این کوپلر بیشتر برای میلگردهای سایز ۱۶ الی ۵۰ تولید می شود .کوپلر ها به صورت اختصاصی با طول و گام سفارشی نیز تولید می شوند.
  • کوپلر با رزوه چپ و راست : این نوع کوپلر هم در تمامی قسمت های سازه مصرف میشود و تفاوت آن با کوپلر استاندارد این است که نیاز نیست هیچ کدام از میلگرد ها قابلیت چرخش داشته باشند  بلکه در این حالت تاثیر بیشتری دارد .در استفاده از کوپلرهای پیچی دو طرفه ، کوپلر به صورت پیچی به میلگردها پیچیده شده و با رزوه ی آنها درگیر میشود .در نتیجه میلگردها تا انتهای کوپلر وارد می شوند.
  • کوپلر تبدیل : با استفاده از کوپلر تبدیل می توان دو میلگرد با سایز های متفاوت را به یکدیگر متصل کرد .فقط در هنگام استفاده باید دقت داشت ابتدا میاگرد با سایز بزرگ تر بسته شود .قطر سوراخ ها در هر طرف کوپلر تبدیل متفاوت خواهد بود و مناسب یک سایز میلگرد میباشد. این نوع کوپر معمولاً برای میلگرد های سایز ۲۰ تا ۵۰ در بازار وجود دارد. تولید کوپلر تبدیل با سایز سفارشی امکان پذیر می باشد. اما معمولاً این کوپلر با اختلاف یک سایز در دو طرف تولید می شود .
پیشنهاد مطالعه ⋙  همه چیز در مورد روش ساخت و تولید میلگرد
کوپلر تبدیل
  • کوپلر گروتی : از کوپلر گروتی بیشتر در سازه های پیش ساخته و طراحی سازه های بتنی ،دیوار، تیر و ستون استفاده می شود .در اجرای کوپلینگ میلگرد ها ابتدا باید قسمتی از سر میلگرد بیرون از بتن قرار گیرد و رزوه شود .در مقابل و در قطعه دوم میلگرد هایی که یک سر آن کوپلر دارد درون بتن قرار می‌گیرند و کاملاً زیر بتن دفن می شوند. در این حالت قطعه های دارای میلگرد های رزرو شده روی قطعه میلگردهای کوپلر دار قرار گرفته و به دلیل فشار وارده از بتن به میلگرد ها ، دو قطعه به یکدیگر متصل می شوند.
  • کوپلر انتهایی : استفاده از کوپلر انتهایی باعث میشود که فضا برای بتن ریزی بیشتر شود و امکان استفاده از میلگرد بیشتر باشد. از کوپلر انتهایی برای ساخت تیر و ستون در سازه ها استفاده می شود. طراحان برای اینکه میلگرد های بیشتری را در سازه قرار دهند از مقاطع کوچکتر استفاده می‌کنند تا در بتن ازدحام میلگردها کمتر شود. علاوه بر این گاهی اوقات خم های ۹۰ درجه ای در آرماتور بندی میلگرد ها وجود دارد که محدودیت‌هایی را در بتن ریزی ایجاد می کند. برای رفع این مشکلات و همچنین کم کردن تراکم میلگرد ها در بتن به جای خم کردن آنها می‌توان از کوپلر انتهایی میلگرد استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه : دیوار پیش ساخته 

کوپلر انتهایی_کوپلر میلگرد _آهن جم
  • کوپلر پیچی : به این نوع کوپلر ،کوپلر پیچی قفل شونده هم گفته می‌شود. این کوپلر بیشتر برای اتصال میلگردهای استفاده می شود که حداکثر طول آن ها ۲۰ سانتی متر است. بهترین اتصال برای میلگرد انتظار و مقاوم سازی بتن کوپلر پیچی می باشد .در اجرای این کوپلینگ نیاز به رزوه کردن سر میلگرد ها نیست .استفاده از این کوپلر باعث یکپارچه شدن میلگردها در ستون ها، تیرها و سازه های پیش ساخته می شود .کوپلر پیچی نیاز به یک آچار استاندارد و مناسب خود برای نصب کردن دارد و نیازی نیست که اجرا کننده تخصص و مهارت خاصی داشته باشد.
  • کوپلر جوشی : در این نوع کوپلینگ میلگرد نیاز به جوشکاری میلگرد نیست و به جای آن قطعه کوپلر به سازه فلزی مورد نظر جوش داده میشود .برای تولید کوپلرهای جوشی بیشتر از فولاد نرم استفاده میشود.
  • کوپلر مخصوص آرماتور های فشاری : کوپلر مخصوص آرماتور های فشاری باعث می‌شود که نیروی فشاری بین میلگرد ها تقسیم شود .معمولاً از کوپلر مخصوص آرماتور فشاری برای میلگرد های تحت فشار و ساخته شبکه مش میلگرد استفاده میشود .این نوع کوپلر برای میلگرد های سایز ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر مناسب می باشد و در سایزهای کوچکتر کاربرد ندارد.
  • کوپلر موقعیت : این نوع کوپلر ها دارای قسمت نر و ماده و یک مهره قفل کننده می باشند. کاربرد این کوپلرها برای آرماتور هایی است که امکان حرکت دادن آنها وجود ندارد یا در سازه بتن به صورت جداگانه قرار می گیرند.
پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت نبشی و سپری چیست؟
کوپلر جوشی _آهن جم

مزایای کوپلر میلگرد

روش کوپلینگ میلگرد یا وصله مکانیکی میلگرد مزیت های بسیاری را دارد. با توجه به اینکه کوپلر میلگرد تنوع زیادی دارد مزایای استفاده از آن نیز زیاد است. در ادامه مزایای استفاده از کوپلر میلگرد را ذکر کرده ایم.

  • استفاده از کوپلر میلگرد صرفه جویی در زمان و هزینه را به همراه دارد. استفاده از این قطعه باعث می شود ساخت و ساز در محل آرماتور بندی یا در ساخت سازه های پیش ساخته آسانتر و سریعتر انجام شود.
  • با استفاده از کوپلر دیگر نیاز نیست که برای وصله کردن میلگرد از جوشکاری استفاده کنیم.
  • همچنین کوپلر باعث می شود که دیوارها یا ستون های پیش ساخته که در کارگاه ها تولید می شوند اتصال آسان تری داشته باشند و به کمک یک جرثقیل در جای اصلی خود قرار گیرند.
  • با استفاده از کوپلینگ میلگرد دیگر لازم نیست که زمان زیادی برای آرماتور بندی میلگرد ها صرف شود .
  • استفاده از وصله مکانیکی میلگرد یا کوپلر باعث میشود مصرف میلگرد کاهش پیدا کند که با توجه به قیمت آهن آلات با کاهش مصرف میلگرد هزینه های ساخت ساز کمتر میشود .
  • کوپلر میلگرد به علت تنوع بالایی که دارد در تمام قسمت‌های بتن قابل استفاده  می باشد .
  • برخی از اتصالات میلگرد ها مانند اورلب باعث ازدحام و شلوغی میلگرد در محل های خمکاری می شود. در صورتی که از کوپلینگ میلگرد استفاده شود ازدحام میلگرد در محل اتصالات بسیار کمتر است.
  • استفاده از این نوع اتصال انسجام سازه را بیشتر میکند.یکپارچگی ساختمان مورد نظر بیشتر می شود.
  • استفاده از کوپلر اطمینان کار را افزایش می‌دهد، زیرا اتصالات کوبلر به جای بتن نیروهای فشاری را تحمل میکنند.
  • استفاده از این نوع اتصال باعث کاهش ابعاد ستون ها می شود. به همین دلیل است که از نظر اقتصادی نسبت به سایر اتصالات مقرون به صرفه تر می باشد .

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد